Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorStefańczyk, Wiesław Tomasz
dc.date.accessioned2016-07-06T12:22:57Z
dc.date.available2016-07-06T12:22:57Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.issn0860-6587
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/18665
dc.descriptionNiniejszy, 22 tom „Kształcenia Polonistycznego Cudzoziemców”, noszący tytuł „Błąd glottodydaktyczny”, jest wielogłosową narracją współczesnych glottodydaktyków na temat ich rozumienia błędów popełnianych w trakcie nauki języka obcego, w szczególności jpjo, przez obie strony procesu – ucznia i nauczyciela. „Bohater” tego tomu – błąd glottodydaktyczny – nie jest więc już jedynie błędem uczniowskim. Lapsologia glottodydaktyczna jako dyscyplina badająca różnorodne błędy, które pojawiają się wtedy, gdy przebiega proces nauczania-uczenia się, znacznie rozszerzyła dziś swój zakres, stając się punktem obserwacyjnym procesów błędotwórczych, które mogą zachodzić w fazie przygotowania do lekcji, w czasie lekcji i w fazie oceny (ewaluacji) i dotyczyć obu stron procesu. Zwrócenie uwagi na błędy nauczycielskie jest niewątpliwie związane z wyzwaniami, jakie stwarza prowadzenie specjalizacji i studiów podyplomowych z zakresu nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego.pl_PL
dc.description.abstractArtykuł porusza zagadnienie ekspansji męskożywotnej końcówki -a w bierniku liczby pojedynczej w grupie rzeczowników nieżywotnych. Część tego typu form jest zgodna z normą wzorcową, np.: forda, pokera, golfa, borowika, inne natomiast występują wyłącznie w języku potocznym, np.: zęba, paznokcia, gwoździa. Niekiedy trudno jest rozstrzygnąć, która forma jest prawidłowa, np.: zamówić kotlet czy zamówić kotleta. Artykuł przynosi ponadto propozycje rozwiązań glottodydaktycznych oraz przedstawia dylematy dotyczące wskazanych kwestii.pl_PL
dc.description.abstractThe paper discusses the issue of the expansion of the masculine animate ending – a onto the group of inanimate nouns. Some of such forms are in agreement with the paradigmatic norm, others, on the other hand, appear only in colloquial language. It is at times difficult to establish which form is the correct one. The paper also puts forth proposals of methods of their teaching and presents some dilemmas concerning the abovementioned questions.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców;22
dc.subjectbiernikpl_PL
dc.subjectkońcówkapl_PL
dc.subjectrzeczownikpl_PL
dc.subjectaccusativepl_PL
dc.subjectendingpl_PL
dc.subjectnounpl_PL
dc.subjectlapsologiapl
dc.subjectglottodydaktyka polonistycznapl
dc.subjectlapsologia glottodydktycznapl
dc.subjectpolonistyczna lapsologia glottodydaktycznapl
dc.subjectbłąd glottodydaktycznypl
dc.subjectlapsologyen
dc.subjectteaching Polish as a foreign languageen
dc.subjectlapsology of Polish as a foreign languageen
dc.subjectglottodidactic erroren
dc.titleKupiłem grejpfrut czy grejpfruta? O błędach językowych w glottodydaktyce polonistycznejpl_PL
dc.title.alternativeKupiłem grejpfrut vs. kupiłem grejpfruta (‘I have bought a grapefruit’). Language mistakes in teaching Polishpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Wiesław Tomasz Stefańczyk, Łódź 2015; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015pl_PL
dc.page.number[99]-105pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationKatedra Języka Polskiego jako Obcego, Wydział Polonistyki, Uniwersytet Jagielloński, 30–044 Kraków, ul. Grodzka 64.pl_PL
dc.identifier.eissn2449-6839
dc.referencesBańko M., 2002, Wykłady z fleksji polskiej, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBartnicka B., Satkiewicz H., 1990, Gramatyka języka polskiego. Podręcznik dla cudzoziemców, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBorowski I., 2005, Rodzaj gramatyczny a jego liczba, „Język Polski” LXXXV, s. 83–89.pl_PL
dc.referencesDoroszewski W., 1952, Podstawy gramatyki polskiej, Warszawa.pl_PL
dc.referencesDyduchowa A., 1970, Dopełniacz w funkcji biernika liczby pojedynczej u męskich rzeczowników nieżywotnych. Prace Językoznawcze I, Kraków, Wyższa Szkoła Pedagogiczna.pl_PL
dc.referencesGrzegorczykowa R., Laskowski R., Wróbel H. (red.), 1998, Gramatyka współczesnego języka polskiego. Morfologia, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKaleta Z., 1995, Gramatyka języka polskiego dla cudzoziemców, Kraków.pl_PL
dc.referencesKlemensiewicz Z., 1984, Podstawowe wiadomości z gramatyki języka polskiego, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKryński A, 1903, Gramatyka języka polskiego, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKucała M., 1970, Formy dopełniacza w bierniku liczby pojedynczej rzeczowników męskich nieżywotnych, w: W Służbie nauce i szkole. Księga pamiątkowa poświęcona Profesorowi Doktorowi Zenonowi Klemensiewiczowi, Warszawa, s. 117–125.pl_PL
dc.referencesKucała M., 1978, Rodzaj gramatyczny w historii polszczyzny, Wrocław–Warszawa–Kraków.pl_PL
dc.referencesLesz-Duk M., 1995, Funkcje składniowe rzeczowników w dopełniaczu, Częstochowa.pl_PL
dc.referencesMadelska L., Warchoł-Schlottmann M., 2008, Odkrywamy język polski. Gramatyka dla uczących (się) języka polskiego jako obcego, Kraków.pl_PL
dc.referencesMiodunka W. T. (red.), 1992, Język polski jako obcy. Programy nauczania na tle badań współczesnej polszczyzny, Kraków.pl_PL
dc.referencesNagórko A., 1996, Zarys gramatyki polskiej, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPraktyczny słownik współczesnej polszczyzny, 1994–2005, red. H. Zgółkowa, Poznań.pl_PL
dc.referencesRiley T., 1999, It’s Alive: Grammatical Animacy in Russian, Polish and Czech, Seattle, University of Washington.pl_PL
dc.referencesSafarewiczowa H., 1938, Dopełniacz w funkcji okolicznika sposobu, „Język Polski” XXIII, s. 97–105, Kraków, Uniwersytet Jagielloński.pl_PL
dc.referencesSwan O., 1988, Facultative Animacy in Polish. A Study in Grammatical Gender Formation (The Carl Back Papers in Russian and East European Studies, 606), Pittsburgh, Center for Russian and East European Studies.pl_PL
dc.referencesTokarski J., 2001, Fleksja polska, Warszawa.pl_PL
dc.referencesUniwersalny słownik języka polskiego PWN, 2003, pod red. S. Dubisza, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWróbel H., 2001, Gramatyka języka polskiego, Kraków.pl_PL
dc.referencesZaron Z., 2005, Aspekty funkcjonalne polskiej kategorii rodzaju. Charakterystyka fleksyjna, Warszawa–Puńsk.pl_PL
dc.referencesŻydek P., 1961, Zakres użycia i współczesne kierunki rozwoju formacji typu „palić papierosa” (master’s paper), Katowice WSP, Studium dla Pracujących.pl_PL
dc.contributor.authorEmailreinhold5@interia.plpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/0860-6587.22.07


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord