dc.contributor.author | Stefańczyk, Wiesław Tomasz | |
dc.date.accessioned | 2016-07-06T12:22:57Z | |
dc.date.available | 2016-07-06T12:22:57Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.issn | 0860-6587 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/18665 | |
dc.description | Niniejszy, 22 tom „Kształcenia Polonistycznego Cudzoziemców”, noszący tytuł „Błąd glottodydaktyczny”, jest wielogłosową narracją współczesnych glottodydaktyków na temat ich rozumienia błędów popełnianych w trakcie nauki języka obcego, w szczególności jpjo, przez obie strony procesu – ucznia i nauczyciela. „Bohater” tego tomu – błąd glottodydaktyczny – nie jest więc już jedynie błędem uczniowskim. Lapsologia glottodydaktyczna jako dyscyplina badająca różnorodne błędy, które pojawiają się wtedy, gdy przebiega proces nauczania-uczenia się, znacznie rozszerzyła dziś swój zakres, stając się punktem obserwacyjnym procesów błędotwórczych, które mogą zachodzić w fazie przygotowania do lekcji, w czasie lekcji i w fazie oceny (ewaluacji) i dotyczyć obu stron procesu. Zwrócenie uwagi na błędy nauczycielskie jest niewątpliwie związane z wyzwaniami, jakie stwarza prowadzenie specjalizacji i studiów podyplomowych z zakresu nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego. | pl_PL |
dc.description.abstract | Artykuł porusza zagadnienie ekspansji męskożywotnej końcówki -a w bierniku
liczby pojedynczej w grupie rzeczowników nieżywotnych. Część tego typu form jest zgodna
z normą wzorcową, np.: forda, pokera, golfa, borowika, inne natomiast występują wyłącznie
w języku potocznym, np.: zęba, paznokcia, gwoździa. Niekiedy trudno jest rozstrzygnąć, która
forma jest prawidłowa, np.: zamówić kotlet czy zamówić kotleta. Artykuł przynosi ponadto
propozycje rozwiązań glottodydaktycznych oraz przedstawia dylematy dotyczące wskazanych
kwestii. | pl_PL |
dc.description.abstract | The paper discusses the issue of the expansion of the masculine animate ending
– a onto the group of inanimate nouns. Some of such forms are in agreement with the paradigmatic
norm, others, on the other hand, appear only in colloquial language. It is at times difficult to establish
which form is the correct one. The paper also puts forth proposals of methods of their teaching and
presents some dilemmas concerning the abovementioned questions. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców;22 | |
dc.subject | biernik | pl_PL |
dc.subject | końcówka | pl_PL |
dc.subject | rzeczownik | pl_PL |
dc.subject | accusative | pl_PL |
dc.subject | ending | pl_PL |
dc.subject | noun | pl_PL |
dc.subject | lapsologia | pl |
dc.subject | glottodydaktyka polonistyczna | pl |
dc.subject | lapsologia glottodydktyczna | pl |
dc.subject | polonistyczna lapsologia glottodydaktyczna | pl |
dc.subject | błąd glottodydaktyczny | pl |
dc.subject | lapsology | en |
dc.subject | teaching Polish as a foreign language | en |
dc.subject | lapsology of Polish as a foreign
language | en |
dc.subject | glottodidactic error | en |
dc.title | Kupiłem grejpfrut czy grejpfruta? O błędach językowych w glottodydaktyce polonistycznej | pl_PL |
dc.title.alternative | Kupiłem grejpfrut vs. kupiłem grejpfruta (‘I have bought a grapefruit’). Language mistakes in teaching Polish | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Wiesław Tomasz Stefańczyk, Łódź 2015; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015 | pl_PL |
dc.page.number | [99]-105 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Katedra Języka Polskiego jako Obcego, Wydział Polonistyki, Uniwersytet Jagielloński, 30–044 Kraków, ul. Grodzka 64. | pl_PL |
dc.identifier.eissn | 2449-6839 | |
dc.references | Bańko M., 2002, Wykłady z fleksji polskiej, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Bartnicka B., Satkiewicz H., 1990, Gramatyka języka polskiego. Podręcznik dla cudzoziemców, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Borowski I., 2005, Rodzaj gramatyczny a jego liczba, „Język Polski” LXXXV, s. 83–89. | pl_PL |
dc.references | Doroszewski W., 1952, Podstawy gramatyki polskiej, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Dyduchowa A., 1970, Dopełniacz w funkcji biernika liczby pojedynczej u męskich rzeczowników nieżywotnych. Prace Językoznawcze I, Kraków, Wyższa Szkoła Pedagogiczna. | pl_PL |
dc.references | Grzegorczykowa R., Laskowski R., Wróbel H. (red.), 1998, Gramatyka współczesnego języka polskiego. Morfologia, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Kaleta Z., 1995, Gramatyka języka polskiego dla cudzoziemców, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Klemensiewicz Z., 1984, Podstawowe wiadomości z gramatyki języka polskiego, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Kryński A, 1903, Gramatyka języka polskiego, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Kucała M., 1970, Formy dopełniacza w bierniku liczby pojedynczej rzeczowników męskich nieżywotnych, w: W Służbie nauce i szkole. Księga pamiątkowa poświęcona Profesorowi Doktorowi Zenonowi Klemensiewiczowi, Warszawa, s. 117–125. | pl_PL |
dc.references | Kucała M., 1978, Rodzaj gramatyczny w historii polszczyzny, Wrocław–Warszawa–Kraków. | pl_PL |
dc.references | Lesz-Duk M., 1995, Funkcje składniowe rzeczowników w dopełniaczu, Częstochowa. | pl_PL |
dc.references | Madelska L., Warchoł-Schlottmann M., 2008, Odkrywamy język polski. Gramatyka dla uczących (się) języka polskiego jako obcego, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Miodunka W. T. (red.), 1992, Język polski jako obcy. Programy nauczania na tle badań współczesnej polszczyzny, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Nagórko A., 1996, Zarys gramatyki polskiej, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Praktyczny słownik współczesnej polszczyzny, 1994–2005, red. H. Zgółkowa, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Riley T., 1999, It’s Alive: Grammatical Animacy in Russian, Polish and Czech, Seattle, University of Washington. | pl_PL |
dc.references | Safarewiczowa H., 1938, Dopełniacz w funkcji okolicznika sposobu, „Język Polski” XXIII, s. 97–105, Kraków, Uniwersytet Jagielloński. | pl_PL |
dc.references | Swan O., 1988, Facultative Animacy in Polish. A Study in Grammatical Gender Formation (The Carl Back Papers in Russian and East European Studies, 606), Pittsburgh, Center for Russian and East European Studies. | pl_PL |
dc.references | Tokarski J., 2001, Fleksja polska, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Uniwersalny słownik języka polskiego PWN, 2003, pod red. S. Dubisza, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Wróbel H., 2001, Gramatyka języka polskiego, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Zaron Z., 2005, Aspekty funkcjonalne polskiej kategorii rodzaju. Charakterystyka fleksyjna, Warszawa–Puńsk. | pl_PL |
dc.references | Żydek P., 1961, Zakres użycia i współczesne kierunki rozwoju formacji typu „palić papierosa” (master’s paper), Katowice WSP, Studium dla Pracujących. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | reinhold5@interia.pl | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/0860-6587.22.07 | |