Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorJanowska, Iwona
dc.date.accessioned2016-07-06T12:08:46Z
dc.date.available2016-07-06T12:08:46Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.issn0860-6587
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/18661
dc.descriptionNiniejszy, 22 tom „Kształcenia Polonistycznego Cudzoziemców”, noszący tytuł „Błąd glottodydaktyczny”, jest wielogłosową narracją współczesnych glottodydaktyków na temat ich rozumienia błędów popełnianych w trakcie nauki języka obcego, w szczególności jpjo, przez obie strony procesu – ucznia i nauczyciela. „Bohater” tego tomu – błąd glottodydaktyczny – nie jest więc już jedynie błędem uczniowskim. Lapsologia glottodydaktyczna jako dyscyplina badająca różnorodne błędy, które pojawiają się wtedy, gdy przebiega proces nauczania-uczenia się, znacznie rozszerzyła dziś swój zakres, stając się punktem obserwacyjnym procesów błędotwórczych, które mogą zachodzić w fazie przygotowania do lekcji, w czasie lekcji i w fazie oceny (ewaluacji) i dotyczyć obu stron procesu. Zwrócenie uwagi na błędy nauczycielskie jest niewątpliwie związane z wyzwaniami, jakie stwarza prowadzenie specjalizacji i studiów podyplomowych z zakresu nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego.pl_PL
dc.description.abstractNiniejszy artykuł nie jest repertuarem błędów nauczycielskich, chociaż o nich wielokrotnie mowa. Odwołując się do schematu działań nauczyciela w różnych momentach procesu dydaktycznego, nakreślonego w "Europejskim Portfolio dla studentów – przyszłych nauczycieli języków" koncentrujemy się głównie na takich pytaniach jak: co powinien robić nauczyciel w danej, niekiedy trudnej sytuacji; jaka powinna być jego rola, postawa; czego powinien się wystrzegać, o co szczególnie zabiegać etc. Najbardziej typowe niedociągnięcia i uchybienia (ponieważ wszystkich nikt nie jest w stanie, ani policzyć ani przewidzieć) zostały przedstawione w kontekście negatywnych konsekwencji jakie powodują oraz środków zaradczych, które należy podjąć, by móc uniknąć podobnych nieprawidłowości. Remedium, które okazuje się skuteczne w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych spotykanych na co dzień, jest szeroko pojęta refleksja nad własnym warsztatem pedagogicznym oraz doskonalenie zawodowe.pl_PL
dc.description.abstractThis paper is not a simple enumeration of teachers’ mistakes although it discusses them often. Referring to the operational framework for teachers at various stages of the didactic process outlined in the European Portfolio for Student Teachers of Languages, we mainly focus on questions such as what teachers should do in specific – sometimes difficult – situations, what their roles or attitudes should be, what they should avoid, what they should pay special attention to, etc. The most typical drawbacks and shortcomings (as they are not countable or predictable) are presented in the context of negative consequences they cause as well as the remedies to be applied in order to prevent such anomalies in the future. A remedy that is often found effective in solving didactic issues we encounter in our daily work is a widely understood reflection on our own educational competencies and professional improvement.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców;22
dc.subjectbłądpl_PL
dc.subjectnauczyciel języków obcychpl_PL
dc.subjectkształcenie nauczycielipl_PL
dc.subjectstandardy europejskiepl_PL
dc.subjectrefleksyjnośćpl_PL
dc.subjectmistakepl_PL
dc.subjectforeign language teacherpl_PL
dc.subjectteacher trainingpl_PL
dc.subjectEuropean standardspl_PL
dc.subjectreflectionpl_PL
dc.titleBłędy metodyczne w planowaniu i prowadzeniu lekcjipl_PL
dc.title.alternativeMethodological mistakes in planning and teaching classespl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Iwona Janowska, Łódź 2015; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015pl_PL
dc.page.number[155]-171pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationKatedra Języka Polskiego jako Obcego, Wydział Polonistyki, Uniwersytet Jagielloński, 31-044 Kraków, ul. Grodzka 64.pl_PL
dc.identifier.eissn2449-6839
dc.referencesDąbrowska A., Pasieka M., 2013, Potknięcia i omyłki kandydatów na lektorów języka polskiego jako obcego, w: J. Mazur, A. Małyska, K. Sobstyl (red.), Glottodydaktyka polonistyczna. W obliczu dynamiki zmian językowo-kulturowych i potrzeb społecznych, t. 1, Lublin, s. 241–252.pl_PL
dc.referencesNewby D., Allan R., Fenner A.-B., Jones B., Komorowska H., Soghikyan K, 2007, Europejskie portfolio dla studentów – przyszłych nauczycieli języków, Warszawa.pl_PL
dc.referencesHoussaye J., 2014, Le triangle pédagogique. Les différentes facettes de la pédagogie, Paryż.pl_PL
dc.referencesJanowska I., 2012, Proces przystosowania materiałów dydaktycznych z języka polskiego jako obcego do zasad podejścia zadaniowego, „Postscriptum polonistyczne”, nr 2, s. 177–198.pl_PL
dc.referencesJanowska I., 2014, Jak oceniać ustne działania językowe uczących się? Ewaluacja wypowiedzi ustnej w podejściu ukierunkowanym na działanie, w: A. Mielczarek, A. Roter-Bourkane, M. Zduniak- Wiktorowicz (red.), Sukcesy, problemy, wyzwania w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Poznań, s. 227–238.pl_PL
dc.referencesJanowska I., 2015, Planowanie jednostek lekcyjnych i metodycznych – modele i schematy, „Postscriptum Polonistyczne”, nr 2, s. 63–88.pl_PL
dc.referencesJedynak M., 2011, Europejskie portfolio dla studentów – przyszłych nauczycieli języków obcych a rozwijanie autonomii. Problemy z jego wdrażaniem wśród studentów filologii angielskiej, w: M. Pawlak (red.), Autonomia w nauce języka obcego – uczeń a nauczyciel, PoznańKalisz-Konin, s. 485–496.pl_PL
dc.referencesPerrenoud Ph., 2012, Développer la pratique réflexive dans le métier d’enseignant, Paryż.pl_PL
dc.referencesRada Europy, 2003, Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSchön D., 1994, Le praticien réflexif. A la recherche du savoir caché dans l’agir professionnel, Montreal.pl_PL
dc.contributor.authorEmailiwona.janowska@uj.edu.plpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/0860-6587.22.11


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord