dc.contributor.author | Janowska, Iwona | |
dc.date.accessioned | 2016-07-06T12:08:46Z | |
dc.date.available | 2016-07-06T12:08:46Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.issn | 0860-6587 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/18661 | |
dc.description | Niniejszy, 22 tom „Kształcenia Polonistycznego Cudzoziemców”, noszący tytuł „Błąd glottodydaktyczny”, jest wielogłosową narracją współczesnych glottodydaktyków na temat ich rozumienia błędów popełnianych w trakcie nauki języka obcego, w szczególności jpjo, przez obie strony procesu – ucznia i nauczyciela. „Bohater” tego tomu – błąd glottodydaktyczny – nie jest więc już jedynie błędem uczniowskim. Lapsologia glottodydaktyczna jako dyscyplina badająca różnorodne błędy, które pojawiają się wtedy, gdy przebiega proces nauczania-uczenia się, znacznie rozszerzyła dziś swój zakres, stając się punktem obserwacyjnym procesów błędotwórczych, które mogą zachodzić w fazie przygotowania do lekcji, w czasie lekcji i w fazie oceny (ewaluacji) i dotyczyć obu stron procesu. Zwrócenie uwagi na błędy nauczycielskie jest niewątpliwie związane z wyzwaniami, jakie stwarza prowadzenie specjalizacji i studiów podyplomowych z zakresu nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego. | pl_PL |
dc.description.abstract | Niniejszy artykuł nie jest repertuarem błędów nauczycielskich, chociaż o nich
wielokrotnie mowa. Odwołując się do schematu działań nauczyciela w różnych momentach procesu
dydaktycznego, nakreślonego w "Europejskim Portfolio dla studentów – przyszłych nauczycieli
języków" koncentrujemy się głównie na takich pytaniach jak: co powinien robić nauczyciel w danej,
niekiedy trudnej sytuacji; jaka powinna być jego rola, postawa; czego powinien się wystrzegać, o co
szczególnie zabiegać etc. Najbardziej typowe niedociągnięcia i uchybienia (ponieważ wszystkich
nikt nie jest w stanie, ani policzyć ani przewidzieć) zostały przedstawione w kontekście negatywnych
konsekwencji jakie powodują oraz środków zaradczych, które należy podjąć, by móc uniknąć
podobnych nieprawidłowości. Remedium, które okazuje się skuteczne w rozwiązywaniu problemów
dydaktycznych spotykanych na co dzień, jest szeroko pojęta refleksja nad własnym warsztatem
pedagogicznym oraz doskonalenie zawodowe. | pl_PL |
dc.description.abstract | This paper is not a simple enumeration of teachers’ mistakes although it discusses
them often. Referring to the operational framework for teachers at various stages of the didactic
process outlined in the European Portfolio for Student Teachers of Languages, we mainly focus on
questions such as what teachers should do in specific – sometimes difficult – situations, what their
roles or attitudes should be, what they should avoid, what they should pay special attention to, etc.
The most typical drawbacks and shortcomings (as they are not countable or predictable) are presented
in the context of negative consequences they cause as well as the remedies to be applied in order
to prevent such anomalies in the future. A remedy that is often found effective in solving didactic
issues we encounter in our daily work is a widely understood reflection on our own educational
competencies and professional improvement. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców;22 | |
dc.subject | błąd | pl_PL |
dc.subject | nauczyciel języków obcych | pl_PL |
dc.subject | kształcenie nauczycieli | pl_PL |
dc.subject | standardy europejskie | pl_PL |
dc.subject | refleksyjność | pl_PL |
dc.subject | mistake | pl_PL |
dc.subject | foreign language teacher | pl_PL |
dc.subject | teacher training | pl_PL |
dc.subject | European standards | pl_PL |
dc.subject | reflection | pl_PL |
dc.title | Błędy metodyczne w planowaniu i prowadzeniu lekcji | pl_PL |
dc.title.alternative | Methodological mistakes in planning and teaching classes | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Iwona Janowska, Łódź 2015; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015 | pl_PL |
dc.page.number | [155]-171 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Katedra Języka Polskiego jako Obcego, Wydział Polonistyki, Uniwersytet Jagielloński, 31-044 Kraków, ul. Grodzka 64. | pl_PL |
dc.identifier.eissn | 2449-6839 | |
dc.references | Dąbrowska A., Pasieka M., 2013, Potknięcia i omyłki kandydatów na lektorów języka polskiego jako obcego, w: J. Mazur, A. Małyska, K. Sobstyl (red.), Glottodydaktyka polonistyczna. W obliczu dynamiki zmian językowo-kulturowych i potrzeb społecznych, t. 1, Lublin, s. 241–252. | pl_PL |
dc.references | Newby D., Allan R., Fenner A.-B., Jones B., Komorowska H., Soghikyan K, 2007, Europejskie portfolio dla studentów – przyszłych nauczycieli języków, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Houssaye J., 2014, Le triangle pédagogique. Les différentes facettes de la pédagogie, Paryż. | pl_PL |
dc.references | Janowska I., 2012, Proces przystosowania materiałów dydaktycznych z języka polskiego jako obcego do zasad podejścia zadaniowego, „Postscriptum polonistyczne”, nr 2, s. 177–198. | pl_PL |
dc.references | Janowska I., 2014, Jak oceniać ustne działania językowe uczących się? Ewaluacja wypowiedzi ustnej w podejściu ukierunkowanym na działanie, w: A. Mielczarek, A. Roter-Bourkane, M. Zduniak- Wiktorowicz (red.), Sukcesy, problemy, wyzwania w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Poznań, s. 227–238. | pl_PL |
dc.references | Janowska I., 2015, Planowanie jednostek lekcyjnych i metodycznych – modele i schematy, „Postscriptum Polonistyczne”, nr 2, s. 63–88. | pl_PL |
dc.references | Jedynak M., 2011, Europejskie portfolio dla studentów – przyszłych nauczycieli języków obcych a rozwijanie autonomii. Problemy z jego wdrażaniem wśród studentów filologii angielskiej, w: M. Pawlak (red.), Autonomia w nauce języka obcego – uczeń a nauczyciel, PoznańKalisz-Konin, s. 485–496. | pl_PL |
dc.references | Perrenoud Ph., 2012, Développer la pratique réflexive dans le métier d’enseignant, Paryż. | pl_PL |
dc.references | Rada Europy, 2003, Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Schön D., 1994, Le praticien réflexif. A la recherche du savoir caché dans l’agir professionnel, Montreal. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | iwona.janowska@uj.edu.pl | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/0860-6587.22.11 | |