dc.contributor.author | Dembowska-Wosik, Iwona | |
dc.date.accessioned | 2016-07-06T08:41:22Z | |
dc.date.available | 2016-07-06T08:41:22Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.issn | 0860-6587 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/18653 | |
dc.description | Niniejszy, 22 tom „Kształcenia Polonistycznego Cudzoziemców”, noszący tytuł „Błąd glottodydaktyczny”, jest wielogłosową narracją współczesnych glottodydaktyków na temat ich rozumienia błędów popełnianych w trakcie nauki języka obcego, w szczególności jpjo, przez obie strony procesu – ucznia i nauczyciela. „Bohater” tego tomu – błąd glottodydaktyczny – nie jest więc już jedynie błędem uczniowskim. Lapsologia glottodydaktyczna jako dyscyplina badająca różnorodne błędy, które pojawiają się wtedy, gdy przebiega proces nauczania-uczenia się, znacznie rozszerzyła dziś swój zakres, stając się punktem obserwacyjnym procesów błędotwórczych, które mogą zachodzić w fazie przygotowania do lekcji, w czasie lekcji i w fazie oceny (ewaluacji) i dotyczyć obu stron procesu. Zwrócenie uwagi na błędy nauczycielskie jest niewątpliwie związane z wyzwaniami, jakie stwarza prowadzenie specjalizacji i studiów podyplomowych z zakresu nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego. | pl_PL |
dc.description.abstract | Autorka analizuje błędy językowe w pracach studentów specjalizacji glottodydaktycznej
studiujących na Uniwersytecie Łódzkim. Przedstawia klasyfikację błędów
z podziałem na wewnątrz- i zewnątrzjęzykowe oraz podaje liczne przykłady. Ilustrują one niepokojące
zjawisko niedostatecznej kompetencji przyszłych lektorów JPJO w rodzimym języku,
zarówno wśród studentów filologii polskiej (pierwszego i drugiego stopnia), jak i filologii
obcych oraz ukazują pilną potrzebę podjęcia działań mających na celu przeciwdziałanie temu
zjawisku. | pl_PL |
dc.description.abstract | The author analyses language errors found in texts written by the University of
Lodz students preparing to work as teachers of Polish as a foreign language. She presents a classification
of these errors and numerous examples. They illustrate the alarming phenomenon that the
future teachers of Polish as a foreign language do not possess sufficient competence in their own
native language (which is true for both students of Polish philology at the B.A. and M.A. level and
foreign philologies). Therefore, there exists an urgent need to take action against this worrying
tendency. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców;22 | |
dc.subject | błąd językowy | pl_PL |
dc.subject | kształcenie lektorów JPJO | pl_PL |
dc.subject | kompetencja językowa | pl_PL |
dc.subject | language error | pl_PL |
dc.subject | Polish as a foreign language teacher education | pl_PL |
dc.subject | language competence | pl_PL |
dc.title | Błędy językowe w pracach pisemnych przyszłych lektorów języka polskiego jako obcego | pl_PL |
dc.title.alternative | Language errors in texts written by prospective teachers of Polish as a foreign language | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Iwona Dembowska-Wosik, Łódź 2015; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015 | pl_PL |
dc.page.number | [223]-236 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Katedra Lingwistyki Stosowanej i Kulturowej, Instytut Filologii Polskiej, Wydział Filologiczny Uniwersytet Łódzki, ul. Pomorska 171/173, 91-236 Łódź. | pl_PL |
dc.identifier.eissn | 2449-6839 | |
dc.references | Bańko M., 2009, Słownik dobrego stylu, czyli wyrazy, które się lubią, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Gębal P. E., 2013, Modele kształcenia nauczycieli języków obcych w Polsce i w Niemczech. W stronę glottodydaktyki porównawczej, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Markowski A., 2012, Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Müldner-Nieckowski P., 2003, Wielki słownik frazeologiczny języka polskiego, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Saloni Z., 1971, Błędy językowe w pracach pisemnych uczniów liceum ogólnokształcącego. Próba analizy językoznawczej, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | sjp.pwn.pl. | pl_PL |
dc.references | Wielki słownik poprawnej polszczyzny PWN, 2011, red. A. Markowski, Warszawa. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | i.dembowska@gmail.com | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/0860-6587.22.15 | |