Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorGóralczyk-Mowczan, Paula
dc.contributor.authorGaze, Mateusz
dc.date.accessioned2016-07-06T08:37:24Z
dc.date.available2016-07-06T08:37:24Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.issn0860-6587
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/18652
dc.descriptionNiniejszy, 22 tom „Kształcenia Polonistycznego Cudzoziemców”, noszący tytuł „Błąd glottodydaktyczny”, jest wielogłosową narracją współczesnych glottodydaktyków na temat ich rozumienia błędów popełnianych w trakcie nauki języka obcego, w szczególności jpjo, przez obie strony procesu – ucznia i nauczyciela. „Bohater” tego tomu – błąd glottodydaktyczny – nie jest więc już jedynie błędem uczniowskim. Lapsologia glottodydaktyczna jako dyscyplina badająca różnorodne błędy, które pojawiają się wtedy, gdy przebiega proces nauczania-uczenia się, znacznie rozszerzyła dziś swój zakres, stając się punktem obserwacyjnym procesów błędotwórczych, które mogą zachodzić w fazie przygotowania do lekcji, w czasie lekcji i w fazie oceny (ewaluacji) i dotyczyć obu stron procesu. Zwrócenie uwagi na błędy nauczycielskie jest niewątpliwie związane z wyzwaniami, jakie stwarza prowadzenie specjalizacji i studiów podyplomowych z zakresu nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego.pl_PL
dc.description.abstractW artykule przedstawiono pokrótce specjalizację Nauczanie języka polskiego jako obcego, którą Katedra Lingwistyki Stosowanej i Kulturowej Uniwersytetu Łódzkiego prowadzi już od ponad 10 lat. Szczególną uwagę zwrócono na przedmiot Kultura, literatura i wiedza o Polsce w nauczaniu języka polskiego jako obcego, w ramach którego studenci specjalizacji zostają poproszeni o przygotowanie adaptacji wybranego tekstu literackiego. Celem artykułu było przedstawienie błędów, jakie studenci popełniają podczas przygotowywania prac. Analiza tych błędów wskazała, z czym przyszli lektorzy mają największe trudności, jakiej wiedzy im brakuje. Materiał został oceniony pod kątem błędów metodycznych i językowych, co wskazało na ogólny poziom przyszłych lektorów. Wnioski pomogą udoskonalić wykładowcom uniwersyteckim sposób i rodzaj przekazywanych studentom wiadomości, w perspektywie całej specjalizacji glottodydaktycznej.pl_PL
dc.description.abstractThe Polish Language Teaching as a Foreign Language specialization, which has been run by The Department of Applied and Cultural Linguistics at the University of Łódź for more than 10 years, is presented briefly in the article. A special attention is drawn to the subject of culture, literature and knowledge about Poland in teaching Polish as a foreign language in which students of the specialization are asked to prepare an adaptation of a chosen literary text. The purpose of the article was showing the mistakes that students commit during preparation of work. The analysis of those mistakes indicated what future lectors have the greatest difficulties with, what knowledge they lack. The material was assessed in terms of methodological and linguistic mistakes, which indicated the general level of future lectors. The conclusions will enable university lecturers to improve the type of information passed on and the way it is conveyed to students from the perspective of the entire glottodidactic specialization.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców;22
dc.subjectadaptacjapl_PL
dc.subjectbłądpl_PL
dc.subjectjęzyk polski jako obcypl_PL
dc.subjectprogram zawodowypl_PL
dc.subjectspecjalizacjapl_PL
dc.subjectadaptationpl_PL
dc.subjectmistakepl_PL
dc.subjectPolish as a foreign languagepl_PL
dc.subjectvocational programpl_PL
dc.subjectspecializationpl_PL
dc.titleBłędy w adaptacjach tekstów literackich (na podstawie prac studentów specjalizacji Nauczanie Języka Polskiego Jako Obcego)pl_PL
dc.title.alternativeMistakes in adaptations of literary texts (based on works by Polish Language Teaching as a Foreign Language specialization students)pl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Paula Góralczyk-Mowczan, Mateusz Gaze, Łódź 2015; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015pl_PL
dc.page.number[237]-249pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationKatedra Lingwistyki Stosowanej i Kulturowej, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Łódzki, 90-236 Łódź, ul. Pomorska 171/173.pl_PL
dc.identifier.eissn2449-6839
dc.referencesCzerkies T., 2012, Tekst literacki w nauczaniu języka obcego (z elementami pedagogiki dyskursywnej), Kraków.pl_PL
dc.referencesDunin-Dudkowska A., Trębska-Kerntopf A., 1998, Teksty prymarne, adaptowane i sekundarne w nauczaniu języka polskiego jako obcego na poziomie średnim – problemy i postulaty, w: B. Ostromęcka-Frączak (red.), „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, nr 10, Łódź, s. 35–41.pl_PL
dc.referencesEuropejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, 2003, Warszawa.pl_PL
dc.referencesJanowska I. i in. (red.), 2011, Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1-C2, Kraków.pl_PL
dc.referencesKonopnicka M., Orzeszkowa E., 2013, Nasza szkapa. Dobra pani, Katowice.pl_PL
dc.referencesKozłowski A., 1991, Literatura piękna w nauczaniu języków obcych, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMałolepsza M., Szymkiewicz A., 2006, Hurra !!! Po Polsku 1, Kraków.pl_PL
dc.referencesMarkowski A., 2008, Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSapkowski A., 2013, Wiedźmin, Katowice.pl_PL
dc.referencesTsai N., 2010, Tekst literacki a metody nauczania języków obcych, w: G. Zarzycka i G. Rudziński (red.), Teksty i podteksty w nauczaniu języka polskiego jako obcego – 2, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, nr 17, Łódź, s. 395–404.pl_PL
dc.referencesŻuławski M., 1979, Opowieści mojej żony, Warszawa.pl_PL
dc.referenceshttp://www.klsik.uni.lodz.pl/programzawodowy.html [30.01.2015].pl_PL
dc.referenceshttp://polonistyka.uni.lodz.pl/?page_id=120 [30.01.2015].pl_PL
dc.referenceshttp://lubimyczytac.pl/autor/44218/miroslaw-zulawski [30.01.2015].pl_PL
dc.contributor.authorEmailpaulagoralczyk@gmail.compl_PL
dc.contributor.authorEmailmateuszgz@poczta.onet.plpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/0860-6587.22.16


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord