Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorSzafraniec, Kamil
dc.date.accessioned2016-07-06T06:24:07Z
dc.date.available2016-07-06T06:24:07Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.issn0860-6587
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/18646
dc.descriptionNiniejszy, 22 tom „Kształcenia Polonistycznego Cudzoziemców”, noszący tytuł „Błąd glottodydaktyczny”, jest wielogłosową narracją współczesnych glottodydaktyków na temat ich rozumienia błędów popełnianych w trakcie nauki języka obcego, w szczególności jpjo, przez obie strony procesu – ucznia i nauczyciela. „Bohater” tego tomu – błąd glottodydaktyczny – nie jest więc już jedynie błędem uczniowskim. Lapsologia glottodydaktyczna jako dyscyplina badająca różnorodne błędy, które pojawiają się wtedy, gdy przebiega proces nauczania-uczenia się, znacznie rozszerzyła dziś swój zakres, stając się punktem obserwacyjnym procesów błędotwórczych, które mogą zachodzić w fazie przygotowania do lekcji, w czasie lekcji i w fazie oceny (ewaluacji) i dotyczyć obu stron procesu. Zwrócenie uwagi na błędy nauczycielskie jest niewątpliwie związane z wyzwaniami, jakie stwarza prowadzenie specjalizacji i studiów podyplomowych z zakresu nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego.pl_PL
dc.description.abstractCelem niniejszego artykułu jest analiza sposobów badania błędów popełnianych przez uczących się języków obcych. Przegląd koncepcji umieszczonych w artykule jest oparty na pracach glottodydaktyków amerykańskich i przedstawia zarazem główne szkoły glottodydaktyki amerykańskiej – behawioryzm, kognitywizm oraz tzw. szkołę dialogiczną. Autor analizuje zarówno koncepcje pojęcia błędu w każdej ze szkół, jak i sposoby ich badania.pl_PL
dc.description.abstractThe aim of the paper is to investigate the methods of error analysis in second language acquisition. The review of approaches to error analysis is based on the works of American researchers and at the same time is a short presentation of main schools of second language acquisition in the United States. The author discusses behaviorism, cognitivism, and the dialogical school. He takes into consideration not only the concept of error, but also the methods of error analysis.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców;22
dc.subjectlapsologiapl_PL
dc.subjectmetodologia glottodydaktycznapl_PL
dc.subjectbehawioryzmpl_PL
dc.subjectkognitywizmpl_PL
dc.subjectszkoła dialogicznapl_PL
dc.subjecterrors in second language acquisitionpl_PL
dc.subjectmethodology of second language acquisitionpl_PL
dc.subjectbehaviorismpl_PL
dc.subjectcognitivismpl_PL
dc.subjectdialogical schoolpl_PL
dc.titleSposoby badania błędów w glottodydaktyce. Przegląd wybranych koncepcjipl_PL
dc.title.alternativeThe techniques of error analysis in second language acquisition. A review of methodspl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Kamil Szafraniec, Łódź 2015; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015pl_PL
dc.page.number[49]-59pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationKamil Szafraniec, Otto-Behaghel-Str. 10D 35394 Gießen, Niemcy.pl_PL
dc.identifier.eissn2449-6839
dc.referencesAljaafreh A., Lantolf J., 1994, Negative Feedback as Regulation and Second Language Learning in the Zone of Proximal Development, „Modern Language Journal” 78, s. 465–83.pl_PL
dc.referencesBailey N., Madden C., Krashen S., 1974, Is There a ‘Natural Sequence, „Adult Second Language Learning? Language Learning” 24, No. 2, s. 235–43.pl_PL
dc.referencesBausch K. R., Raabe H., 1978, Zur Frage der Relevanz von kontrastiver Analyse, Fehleranalyse und Interimsprachenanalyse für den Fremdsprachenunterricht, „Materialien Deutsch als Fremdsprache “Kontrastivität – Fehleranalyse – Unterrichtspraxis Deutsch als Fremdsprache”, Heft 9, s. 21–57.pl_PL
dc.referencesBednarska K., 2014, Rola transferu językowego w nauczaniu języka polskiego Słoweńców, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.referencesBley-Vroman R., 1989, What Is the Logical Problem of Foreign Language Learning?, S. Gass, and J. Schachter (red.), Linguistic Perspectives on Second Languag Acquisition, Cambridge, s. 41–68.pl_PL
dc.referencesBrown R. W., Fraser C., 1964, The acquisition of Syntax, U. Bellugi, R. Brown (red.), The acquisition of Language Monograph of the Society of Research in Child Development, Vol. 29, No. 1.pl_PL
dc.referencesChomsky N., 1959, Review of ‘Verbal Behavior’ by B. F. Skinner, „Language” 35, s. 26–58.pl_PL
dc.referencesCorder S., 1967, The Significance of Learners’ Errors, „International Review of Applied Linguistics” 5, No. 4, s. 161–70.pl_PL
dc.referencesDébyser F., 1967, Grille de classement typologique des fautes, Paris.pl_PL
dc.referencesDulay H., Burt, M., 1974, Natural Sequences in Child Second Language Acquisition, „Language Learning 24”, s. 37– 53.pl_PL
dc.referencesEllis R., 1994, The Study of Second Language Acquisition, Oxford University Press.pl_PL
dc.referencesFisiak J., 1981, Contrastive Linguistics and the Language Teacher, Oxford Pergamon.pl_PL
dc.referencesGass S. M., Sellinker L., 2001, Second language acquisition. Introductory course, New York, Routledge.pl_PL
dc.referencesHarré R., Gillett G., 1994, The Discursive Mind. Thousand Oaks, Sage.pl_PL
dc.referencesHymes D., 1972, On Communicative Competence, J. Pride, J. Holems (red.) Sociolinguistics, Harmondsworth, s. 269–93.pl_PL
dc.referencesJohnson M., 2004, Philosophy of Second Language Acquisition. New Haven, Yale University Press.pl_PL
dc.referencesKielhofer B., 1975, Fehlerlinguistik des Fremdsprachenerwerbs. Linguistische, lernpsychologische und didaktische Analyse von Französischfehlern, Kronberg/Ts., Scriptor Verlag.pl_PL
dc.referencesKrashen S., 1985, The Input Hypothesis: Issues and Implications, London.pl_PL
dc.referencesLado R., 1957, Linguistics Across Cultures, w: Applied Linguistics for Language Teachers, Ann Arbor, University of Michigan Press.pl_PL
dc.referencesMarkee N., 1994, Toward an Ethnomethodological Respecification of Second Language Acquisition Studies, w: Research Methodology in Second-Language Acquisition, Hillsdale, s. 89–116.pl_PL
dc.referencesNemser W., 1971, Approximative Systems of Foreign Language Learners, „IRAL” 9, s. 115-123.pl_PL
dc.referencesNickel, G., 1972, Fehlerkunde, Beiträge zur Fehleranalyse, Fehlerbewertung, Fehlertherapie, Berlin.pl_PL
dc.referencesOchsner R., 1979, A Poetics of Second-Language Acquisition, „Language Learning” 29, no. 1, s. 53–80.pl_PL
dc.referencesRommetveit R., 1987, Meaning, Context, and Control: Convergent Trends and Controversial Issues in Current Social-Scientific Research on Human Cognition and Communication, „Inquiry” 30, s. 79–99. Rommetveit R., 1992, Outlines of a Dialogically Based Social-Cognitive Approach to Human Cognition and Communication, A. Heen Wold (ed.), The Dialogical Alternative: Towards a Theory of Language and Mind, Oslo, s. 19–44.pl_PL
dc.referencesSchachter J., 1974, An error in error analysis. Language Learning, s. 205–214.pl_PL
dc.referencesSelinker L., 1972, Interlanguage, „International Review of Applied Linguistics” 10, s. 209–31.pl_PL
dc.referencesVygotsky L., 1978, Mind in Society. The Development of Higher Psychological Processes, Cambridge, Harvard University Press.pl_PL
dc.referencesVygotsky L., 1981, The Genesis of Higher Mental Functions, „The Concept of Activity in Soviet Psychology”, Armonk.pl_PL
dc.referencesVygotsky L., 1986, Thought and Language, Cambridge, MIT Press.pl_PL
dc.referencesWashburn G., 1998, Working in the ZPD: Fossilized and Nonfossilized Nonnative Speakers, J. Lantlof, G. Appel (red.), Vygotskian Approaches to Second Language Research, Norwood, s. 69–80.pl_PL
dc.referencesWode H., 1978, Fehler, Fehleranalyse und Fehlerbenotung im Lichte des natürlichen L-2-Erwerbs, „Linguistik und Didaktik“ 34/35, s. 233-245.pl_PL
dc.referencesYoung R., 1999, Sociolinguistic Approaches to SLA, „Annual Review of Applied Linguistics” 19, s. 105–32.pl_PL
dc.contributor.authorEmailKamil.Szafraniec@slavistik.uni-giessen.depl_PL
dc.identifier.doi10.18778/0860-6587.22.03


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord