dc.contributor.author | Szafraniec, Kamil | |
dc.date.accessioned | 2016-07-06T06:24:07Z | |
dc.date.available | 2016-07-06T06:24:07Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.issn | 0860-6587 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/18646 | |
dc.description | Niniejszy, 22 tom „Kształcenia Polonistycznego Cudzoziemców”, noszący tytuł „Błąd glottodydaktyczny”, jest wielogłosową narracją współczesnych glottodydaktyków na temat ich rozumienia błędów popełnianych w trakcie nauki języka obcego, w szczególności jpjo, przez obie strony procesu – ucznia i nauczyciela. „Bohater” tego tomu – błąd glottodydaktyczny – nie jest więc już jedynie błędem uczniowskim. Lapsologia glottodydaktyczna jako dyscyplina badająca różnorodne błędy, które pojawiają się wtedy, gdy przebiega proces nauczania-uczenia się, znacznie rozszerzyła dziś swój zakres, stając się punktem obserwacyjnym procesów błędotwórczych, które mogą zachodzić w fazie przygotowania do lekcji, w czasie lekcji i w fazie oceny (ewaluacji) i dotyczyć obu stron procesu. Zwrócenie uwagi na błędy nauczycielskie jest niewątpliwie związane z wyzwaniami, jakie stwarza prowadzenie specjalizacji i studiów podyplomowych z zakresu nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego. | pl_PL |
dc.description.abstract | Celem niniejszego artykułu jest analiza sposobów badania błędów popełnianych
przez uczących się języków obcych. Przegląd koncepcji umieszczonych w artykule jest oparty na
pracach glottodydaktyków amerykańskich i przedstawia zarazem główne szkoły glottodydaktyki
amerykańskiej – behawioryzm, kognitywizm oraz tzw. szkołę dialogiczną. Autor analizuje zarówno
koncepcje pojęcia błędu w każdej ze szkół, jak i sposoby ich badania. | pl_PL |
dc.description.abstract | The aim of the paper is to investigate the methods of error analysis in second language
acquisition. The review of approaches to error analysis is based on the works of American researchers
and at the same time is a short presentation of main schools of second language acquisition
in the United States. The author discusses behaviorism, cognitivism, and the dialogical school. He
takes into consideration not only the concept of error, but also the methods of error analysis. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców;22 | |
dc.subject | lapsologia | pl_PL |
dc.subject | metodologia glottodydaktyczna | pl_PL |
dc.subject | behawioryzm | pl_PL |
dc.subject | kognitywizm | pl_PL |
dc.subject | szkoła dialogiczna | pl_PL |
dc.subject | errors in second language acquisition | pl_PL |
dc.subject | methodology of second language acquisition | pl_PL |
dc.subject | behaviorism | pl_PL |
dc.subject | cognitivism | pl_PL |
dc.subject | dialogical school | pl_PL |
dc.title | Sposoby badania błędów w glottodydaktyce. Przegląd wybranych koncepcji | pl_PL |
dc.title.alternative | The techniques of error analysis in second language acquisition. A review of methods | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Kamil Szafraniec, Łódź 2015; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015 | pl_PL |
dc.page.number | [49]-59 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Kamil Szafraniec, Otto-Behaghel-Str. 10D 35394 Gießen, Niemcy. | pl_PL |
dc.identifier.eissn | 2449-6839 | |
dc.references | Aljaafreh A., Lantolf J., 1994, Negative Feedback as Regulation and Second Language Learning in the Zone of Proximal Development, „Modern Language Journal” 78, s. 465–83. | pl_PL |
dc.references | Bailey N., Madden C., Krashen S., 1974, Is There a ‘Natural Sequence, „Adult Second Language Learning? Language Learning” 24, No. 2, s. 235–43. | pl_PL |
dc.references | Bausch K. R., Raabe H., 1978, Zur Frage der Relevanz von kontrastiver Analyse, Fehleranalyse und Interimsprachenanalyse für den Fremdsprachenunterricht, „Materialien Deutsch als Fremdsprache “Kontrastivität – Fehleranalyse – Unterrichtspraxis Deutsch als Fremdsprache”, Heft 9, s. 21–57. | pl_PL |
dc.references | Bednarska K., 2014, Rola transferu językowego w nauczaniu języka polskiego Słoweńców, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. | pl_PL |
dc.references | Bley-Vroman R., 1989, What Is the Logical Problem of Foreign Language Learning?, S. Gass, and J. Schachter (red.), Linguistic Perspectives on Second Languag Acquisition, Cambridge, s. 41–68. | pl_PL |
dc.references | Brown R. W., Fraser C., 1964, The acquisition of Syntax, U. Bellugi, R. Brown (red.), The acquisition of Language Monograph of the Society of Research in Child Development, Vol. 29, No. 1. | pl_PL |
dc.references | Chomsky N., 1959, Review of ‘Verbal Behavior’ by B. F. Skinner, „Language” 35, s. 26–58. | pl_PL |
dc.references | Corder S., 1967, The Significance of Learners’ Errors, „International Review of Applied Linguistics” 5, No. 4, s. 161–70. | pl_PL |
dc.references | Débyser F., 1967, Grille de classement typologique des fautes, Paris. | pl_PL |
dc.references | Dulay H., Burt, M., 1974, Natural Sequences in Child Second Language Acquisition, „Language Learning 24”, s. 37– 53. | pl_PL |
dc.references | Ellis R., 1994, The Study of Second Language Acquisition, Oxford University Press. | pl_PL |
dc.references | Fisiak J., 1981, Contrastive Linguistics and the Language Teacher, Oxford Pergamon. | pl_PL |
dc.references | Gass S. M., Sellinker L., 2001, Second language acquisition. Introductory course, New York, Routledge. | pl_PL |
dc.references | Harré R., Gillett G., 1994, The Discursive Mind. Thousand Oaks, Sage. | pl_PL |
dc.references | Hymes D., 1972, On Communicative Competence, J. Pride, J. Holems (red.) Sociolinguistics, Harmondsworth, s. 269–93. | pl_PL |
dc.references | Johnson M., 2004, Philosophy of Second Language Acquisition. New Haven, Yale University Press. | pl_PL |
dc.references | Kielhofer B., 1975, Fehlerlinguistik des Fremdsprachenerwerbs. Linguistische, lernpsychologische und didaktische Analyse von Französischfehlern, Kronberg/Ts., Scriptor Verlag. | pl_PL |
dc.references | Krashen S., 1985, The Input Hypothesis: Issues and Implications, London. | pl_PL |
dc.references | Lado R., 1957, Linguistics Across Cultures, w: Applied Linguistics for Language Teachers, Ann Arbor, University of Michigan Press. | pl_PL |
dc.references | Markee N., 1994, Toward an Ethnomethodological Respecification of Second Language Acquisition Studies, w: Research Methodology in Second-Language Acquisition, Hillsdale, s. 89–116. | pl_PL |
dc.references | Nemser W., 1971, Approximative Systems of Foreign Language Learners, „IRAL” 9, s. 115-123. | pl_PL |
dc.references | Nickel, G., 1972, Fehlerkunde, Beiträge zur Fehleranalyse, Fehlerbewertung, Fehlertherapie, Berlin. | pl_PL |
dc.references | Ochsner R., 1979, A Poetics of Second-Language Acquisition, „Language Learning” 29, no. 1, s. 53–80. | pl_PL |
dc.references | Rommetveit R., 1987, Meaning, Context, and Control: Convergent Trends and Controversial Issues in Current Social-Scientific Research on Human Cognition and Communication, „Inquiry” 30, s. 79–99. Rommetveit R., 1992, Outlines of a Dialogically Based Social-Cognitive Approach to Human Cognition and Communication, A. Heen Wold (ed.), The Dialogical Alternative: Towards a Theory of Language and Mind, Oslo, s. 19–44. | pl_PL |
dc.references | Schachter J., 1974, An error in error analysis. Language Learning, s. 205–214. | pl_PL |
dc.references | Selinker L., 1972, Interlanguage, „International Review of Applied Linguistics” 10, s. 209–31. | pl_PL |
dc.references | Vygotsky L., 1978, Mind in Society. The Development of Higher Psychological Processes, Cambridge, Harvard University Press. | pl_PL |
dc.references | Vygotsky L., 1981, The Genesis of Higher Mental Functions, „The Concept of Activity in Soviet Psychology”, Armonk. | pl_PL |
dc.references | Vygotsky L., 1986, Thought and Language, Cambridge, MIT Press. | pl_PL |
dc.references | Washburn G., 1998, Working in the ZPD: Fossilized and Nonfossilized Nonnative Speakers, J. Lantlof, G. Appel (red.), Vygotskian Approaches to Second Language Research, Norwood, s. 69–80. | pl_PL |
dc.references | Wode H., 1978, Fehler, Fehleranalyse und Fehlerbenotung im Lichte des natürlichen L-2-Erwerbs, „Linguistik und Didaktik“ 34/35, s. 233-245. | pl_PL |
dc.references | Young R., 1999, Sociolinguistic Approaches to SLA, „Annual Review of Applied Linguistics” 19, s. 105–32. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | Kamil.Szafraniec@slavistik.uni-giessen.de | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/0860-6587.22.03 | |