Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorOrzechowska-Wacławska, Joanna
dc.date.accessioned2016-06-23T11:09:24Z
dc.date.available2016-06-23T11:09:24Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.issn0208-600X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/18504
dc.description.abstractNiniejszy artykuł poświęcony jest tzw. „efektowi Bilbao”. Zasadniczą osią pracy jest analiza szczególnej relacji pomiędzy zastosowaną w Bilbao strategią rewitalizacji miasta, z ikoniczną dla całego przedsięwzięcia budowlą, jaką było Muzeum Guggenheima, a kulturą Basków, a więc ich sposobem życia i wartościami wspólnotowymi. Punktem wyjścia dla zawartych tu rozważań jest pojęcie „rewitalizacji przez kulturę”, które rozumiane bywa dwojako. Po pierwsze (najczęściej), interpretuje się je jako całokształt działań polegających na wykorzystaniu w projektach rewitalizacji miast obiektów lub instytucji kultury. Według drugiej interpretacji, termin ten opisuje proces przywracania miasta do życia odbywający się dzięki aktywności (najlepiej lokalnych) artystów. W obydwu jednak przypadkach, istota kultury zostaje istotnie wypaczona, ponieważ zarówno w pierwszym, jak i drugim znaczeniu, zakres jej rozumienia zostaje spłycony, a sama kultura potraktowana w istocie jako synonim „sztuki”. Wychodząc od definicji Floriana Znanieckiego, który kulturę rozumie nie tylko w kategoriach materialnych, lecz także jako wszystko to, co zamyka się w „niematerialnych wytworach działalności ludzkiej”, „kulturowość” bilbaońskiej rewitalizacji przedstawiona jest w niniejszej pracy nie przez pryzmat Muzeum Guggenheima jak przykładu instytucji kultury, lecz poprzez odniesienie się do zastosowanej w Bilbao strategii rewitalizacyjnej i jej oparcia w społeczności lokalnej. Artykuł zawiera więc analizę relacji pomiędzy Muzeum Guggenheima w Bilbao a baskijską filozofią polityczną, szeroko pojmowanymi baskijskim wartościami ekonomicznymi, jak również Basków wizją samych siebie.pl_PL
dc.description.abstractIn this article I analyze the so-called: “Bilbao effect”. I am interested primarily in the relationship between the revitalization of Bilbao with its iconic building – the Guggenheim Museum and the Basque culture, i.e. the Basque way of life and the Basque values. The starting point of this analysis is the concept of “urban regeneration through culture”, which is usually understood in one of two ways. The first meaning refers to such activities that rely on the use of cultural institutions in the urban regeneration projects, whereas the second refers to the activities that engage and activate (local) artists. Both interpretations tend, however, to distort the meaning of culture. In both cases it is understood very narrowly and operates merely as the synonym of “the arts”. Basing on Znaniecki’s definition, who understood culture, not only in material terms but also as everything that falls within the category of so-called “intangible creations of human activity”, I analyze the “cultural dimension” of urban regeneration of Bilbao not through the typical presentation of Guggenheim Museum as a cultural institution, but rather through the choice of revitalization strategies and its socio-cultural basis. In doing so, I explore the connections between the Guggenheim Museum in Bilbao and the Basque political philosophy, Basque economic values, and the Basques image of themselves.pl_PL
dc.description.sponsorshipPublikacja finansowana ze środków Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Wrocławskiego.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica;54
dc.subjectMuzeum Guggenheimapl_PL
dc.subjectBilbaopl_PL
dc.subjectrewitalizacjapl_PL
dc.subjectKraj Baskówpl_PL
dc.subjectGuggenheim Museumpl_PL
dc.subjectrevitalizationpl_PL
dc.subjecturban regenerationpl_PL
dc.subjectBasque Countrypl_PL
dc.titleRewitalizacja po baskijsku. Kulturowy kod „efektu Guggenheima”pl_PL
dc.title.alternativeThe Basque approach to urban regeneration. The cultural code of “the Guggenheim Effect”pl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Joanna Orzechowska-Wacławska, Łódź 2015; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015pl_PL
dc.page.number[109]-125pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Jagielloński, Instytut Europeistyki.pl_PL
dc.identifier.eissn2353-4850
dc.referencesAshworth G., Kavaratzis M. (2014), Cities of Culture and Culture in Cities: The Emergent Uses of Culture in City Branding, [w:] Haas T., Olsson K. (eds.), Emergent Urbanism: Urban Planning & Design in Times of Systemic and Structural Change, Ashgate, Aldershot.pl_PL
dc.referencesClark G., Huxley J., Mountford D. (2010), Organising Local Economic Development. The Role of Development Agencies and Companies, OECD.pl_PL
dc.referencesDymnicka M. (2013), Przestrzeń publiczna a przemiany miasta, Scholar, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGibson L., Stevenson D. (2004), Urban Space and the Uses of Culture, „International Journal of Cultural Policy”, no. 10, s. 1–4.pl_PL
dc.referencesGómez M., González S. (2001), A Reply to Beatriz Plaza’s ‘The Guggenheim-Bilbao Museum Effect’, “International Journal of Urban and Regional Research”, vol. 25, no. 4, s. 898−900.pl_PL
dc.referencesGray C. (2015), A Fiscal Path to Sovereignty? The Basque Economic Agreement and Nationalist Politics, “Nationalism and Ethnic Politics”, vol. 21, no. 1, s. 63−82.pl_PL
dc.referencesHughes R. (1997), Bravo! Bravo! R. Meier’s Getty Center and F. Gehry’s Guggenheim Museum, “Time”, no. 150.pl_PL
dc.referencesKavaratzis M., Ashworth G. (2015), Hijacking Culture: The Disconnection Between Place Culture and Place Brands, “The Town Planning Review”, vol. 86, no. 2, s. 155−176.pl_PL
dc.referencesJohnson L. (2009), Cultural Capitals. Revaluing the Arts, Remaking Urban Spaces, Ashgate Publishing Co., Farnham.pl_PL
dc.referencesMacClancy J. (2007), Expressing Identities in the Basque Arena, Long House Publishing Services, Oxford–Santa Fe.pl_PL
dc.referencesMcEwan C. (2005), Geography, Culture and Global Change, [w:] Daniels P. et al. (eds.), An Introduction to Human Geography: Issues for the 21st Century, Pearson, Harlow.pl_PL
dc.referencesMichael Ch. (2015), The Bilbao Effect: Is ‘starchitecture’ all it’s cracked up to be? A history of cities in 50 buildings, day 27, “The Guardian”, 30.04. [online].pl_PL
dc.referencesMuschamp H. (1997), The Miracle in Bilbao, “New York Times Magazine”, no. 146.pl_PL
dc.referencesOrzechowska-Wacławska J. (2014a), Baskijskie polityki miejskie. Konstruowanie nowej symboliki i nowego oblicza Bilbao, „Politeja”, nr 27, s. 209−227.pl_PL
dc.referencesOrzechowska-Wacławska J. (2014b), Baskowie. Powstawanie współczesnego narodu, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.pl_PL
dc.referencesPlaza B. (2008), On Some Challenges and Conditions for the Guggenheim Museum Bilbao to be an Effective Economic Re-activator, “International Journal of Urban and Regional Research”, vol. 32, no. 2, s. 506−517.pl_PL
dc.referencesPlaza B. (2006), The Return on Investment of the Guggenheim Museum Bilbao, “International Journal of Urban and Regional Research”, vol. 20, no. 2, s. 452−467.pl_PL
dc.referencesPlaza B., Haaruch S. N. (2015), The Guggenheim Museum Bilbao: Between Regional Embeddedness and Global Networking, “European Planning Studies”, vol. 23, no. 8, s. 1−20.pl_PL
dc.referencesSantamaría G. del Cerro (2007), Bilbao. Basque Pathways to Globalization, Elsevier, Amsterdam.pl_PL
dc.referencesScott A. J. (2014), Beyond the Creative City: Cognitive – Cultural Capitalism and the New Urbanism, “Regional Studies”, vol. 48, no. 4, s. 565−578.pl_PL
dc.referencesSeligmann A. D. (2008), Architectural Publicity in the Age of Globalization, PhD Dissertation, University of California, Los Angeles.pl_PL
dc.referencesSerra E. M. (2011), La revitalización del área metropolitana de Bilbao: La gestión del Bilbao Ría 2000, aspectos territoriales, “Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles”, no. 55, s. 35–57.pl_PL
dc.referencesSwidler A. (1986), Culture in Action: Symbols and Strategies, “American Sociological Review”, no. 51, s. 273−286.pl_PL
dc.referencesUrban Redevelopment Authority (2012), Cities in Transformation: Lee Kuan Yew World City Prize, Tien Wah Press, Singapore.pl_PL
dc.referencesVicario L., Martínez Monje P. M. (2003), Another ‘Guggenheim Effect’? The Generation of a Potentially Gentrifiable Neighbourhood in Bilbao, “Urban Studies”, vol. 40, no. 12, s. 2383–2400.pl_PL
dc.referencesZabaleta I. (1999), The Basques in the International Press: Coverage by the New York Times (1950−1996), [w:] Douglass W. A. et al. (eds.), Basque Politics and Nationalism on the Eve of the Millennium, University Nevada Press, Reno.pl_PL
dc.referencesZulaika J. (2001), Krens’s Taj Mahal: The Guggenheim’s Global Love Museum, “Discourse”, vol. 23, no. 1, s. 100−118.pl_PL
dc.contributor.authorEmailjoanna.orzechowska-waclawska@uj.edu.plpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/0208-600X.54.08


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord