Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorŁochnicka, Dorota
dc.date.accessioned2016-04-05T11:15:29Z
dc.date.available2016-04-05T11:15:29Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/17683
dc.description.abstractRosnąca zmienność i nieprzewidywalność otoczenia organizacyjnego, wymaga od przedsiębiorstw coraz większej elastyczności w przystosowywaniu się do zmian. Kluczowe w tym zakresie wydaje się być czynne włączanie pracowników w rozwiązywanie problemów przedsiębiorstwa, dzięki czemu, rozwój organizacji możliwy będzie przy wykorzystaniu przedsiębiorczego potencjału jej pracowników. Jak zauważa B. Manville i J. Ober, wyzwaniem dla współczesnego zarządzania jest wykorzystanie potencjału, kompetencji oraz zaangażowania pracowników w procesie kształtowania i ukierunkowania strategicznego całej organizacji. Konieczne jest więc budowanie takiego otoczenia wewnątrzorganizacyjnego, które sprzyjałoby rozwojowi twórczości, podejmowaniu ryzyka i wykorzystywaniu szans, przy jednoczesnej współpracy pracowników w drodze realizacji celów przedsiębiorstwa. Służyć temu mogą systemy zarządzania, zapewniające pracownikom pewien zakres swobody w podejmowaniu decyzji w przedsiębiorstwie. Mowa tu o systemach opartych na zaangażowaniu, w tym o systemach zarządzania jakością. Dają one bowiem podstawy do aktywnego włączania pracowników w podejmowanie decyzji i wykorzystania ich potencjału intelektualnego. Aby działać w sposób kompleksowy, przedsiębiorstwa powinny wdrażać formy bezpośredniej partycypacji pracowniczej, dzięki której możliwe jest urzeczywistnienie zachowań przedsiębiorczych. Co więcej, konieczne jest tworzenie odpowiedniej kultury organizacyjnej, promującej zachowania przedsiębiorcze i wspierającej pracowników w tych działaniach. W tworzeniu kultury organizacyjnej sprzyjającej przedsiębiorczości muszą brać udział wszyscy uczestnicy organizacji, od pracowników najniższego szczebla, po najwyższe kierownictwo. Jak wykazują badania, przedsiębiorstwa, w których dba się o rozwój przedsiębiorczych postaw pracowników, osiągają z tego tytułu wiele korzyści finansowych i pozafinansowych. Polscy przedsiębiorcy wydają się jednak nie zauważać korzyści płynących z tworzenia tzw. przedsiębiorczych organizacji. Jak pokazują badania, w rodzimych firmach atmosfera pracy w niewielkim stopniu sprzyja rozwojowi twórczości, a kierownictwo niechętnie dzieli się władzą z podwładnymi. Mała popularność „przedsiębiorczego stylu zarządzania” w polskich przedsiębiorstwach, skłoniła autorkę do podjęcia tematu niniejszej rozprawy. Konieczne jest bowiem budowanie świadomości przedsiębiorców i pokazywanie im narzędzi, które – dzięki wykorzystaniu potencjału pracowników – umożliwią im zwiększenie efektywności działania firm. Wydaje się bowiem, że budowanie organizacji na gruncie przedsiębiorczości, jest obecnie jedynym rozwiązaniem zwiększającym prawdopodobieństwo przetrwania i rozwoju przedsiębiorstw na rynku.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.subjectPrzedsiębiorczość pracowniczapl_PL
dc.subjectPartycypacja bezpośredniapl_PL
dc.subjectEfektywność przedsiębiorstwapl_PL
dc.titleWpływ przedsiębiorczości pracowniczej na efektywność przedsiębiorstwapl_PL
dc.typePhD/Doctoral Dissertationpl_PL
dc.page.number258pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologicznypl_PL
dc.dissertation.directorRudolf, Stanisław
dc.dissertation.reviewerZając, Czesław
dc.dissertation.reviewerBohdziewicz, Piotr
dc.date.defence2016


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord