Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKampka, Agnieszka
dc.date.accessioned2016-03-31T14:58:14Z
dc.date.available2016-03-31T14:58:14Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.issn1505-9057
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/17636
dc.description.abstractThe purpose of this article is to examine whether the work of Hermogenes can be useful in the analysis of the media. The Polish translation of the Byzantine textbook becomes an opportunity to reflect on the universality of the principles of creating persuasive messages. According to Hermogenes, rhetoric is the practical, civic skill of persuasion on important matters. Today, his ideas can be applied to television news. His textbook teaches us how to analyse the structure of television programmes, how to find – at a verbal and visual level – rhetorical figures.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica;1
dc.subjectHermogenespl_PL
dc.subjecttelevisionpl_PL
dc.subjectrhetoricpl_PL
dc.titleCzy Hermogenes oglądałby telewizję? – starożytny podręcznik dla medioznawcówpl_PL
dc.title.alternativeWould Hermogenes Watch Television? Antiquity’s Textbook for Media Scholarspl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Agnieszka Kampka, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016pl_PL
dc.page.number[81]-95pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationSzkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego, Wydział Nauk Społecznych, Katedra Socjologii; 02-787 Warszawa, ul. Nowoursynowska 166.pl_PL
dc.identifier.eissn2353-1908
dc.contributor.authorBiographicalnoteAgnieszka Kampka – ukończyła studia w zakresie polonistyki i historii sztuki, habilitację uzyskała w dziedzinie socjologii. Sekretarz Polskiego Towarzystwa Retorycznego, redaktor „Res Rhetorica”. Zainteresowania badawcze: komunikacja społeczna, socjologia mediów, socjologia wizualna, retoryka. Autorka książek „Perswazja w języku polityki” (2009); „Debata publiczna. Zmiany społecznych norm komunikacji” (2014); redaktorka tomów: „Między znaczeniem a działaniem: retoryka i władza” (2012); „Retoryka wizualna. Perswazyjna siła obrazu” (2014).pl_PL
dc.referencesBrummet B., Rhetorical Style, [in:] 21st Century Communication. A Reference Handbook, ed. Wiliam F. Eadie, Sage Publications, Los Angeles 2009, Vol. 1, pp. 249–257.pl_PL
dc.referencesCarrilho M.M., Korzenie retoryki. Starożytność grecka i rzymska, [w:] M. Meyer, M.M. Carrilho, B. Timmermans, Historia retoryki od Greków do dziś, przeł. Z. Baran, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa 2010, s. 17–80.pl_PL
dc.referencesCichocka H., Teoria retoryki bizantyńskiej, Wydawnictwa UW, Warszawa 1994.pl_PL
dc.referencesD’Angelo F., The Rhetoric of Ekphrasis, „A Journal of Composition Theory” 1998, Vol. 18, No 3, pp. 439–447.pl_PL
dc.referencesEdwards J.L., Visual Rhetoric, [in:] 21st Century Communication. A Reference Handbook, ed. William F. Eadie, Sage Publications, Los Angeles 2009, Vol. 1, pp. 220–228.pl_PL
dc.referencesFiske J., Hartey J., Reading television, Routledge, London 2004.pl_PL
dc.referencesHallin D.C., Mancini P., Systemy medialne. Trzy model mediów i polityki w ujęciu porównawczym, przeł. M. Lorek, Wydawnictwo UJ, Kraków 2007.pl_PL
dc.referencesHermogenes, Sztuka retoryczna, przeł. i oprac. H. Podbielski, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 2012.pl_PL
dc.referencesKidd V.V., To Shape and Direct the Audience’s Point of View: Production Appeals, http://www. csus.edu/indiv/k/kiddv/ProductionTechniques.htm [dostęp: 15.01.2015].pl_PL
dc.referencesMartinec R., Salway A., A system for image – text relations in new (and old) media, „Visual Communication” 2005, No 4, pp. 337–371.pl_PL
dc.referencesPodbielski H. , Hermogenes z Tarsu. Starożytny, renesansowy i obecny wizerunek jego postaci, „Symbolae Philologorum Posnaniensium Graecae et Latinae” 2008, t. 18, s. 197–206.pl_PL
dc.referencesPrimeau R., Rhetoric of Television, Longman, New York 1979.pl_PL
dc.referencesThe Daily Show and Rhetoric. Arguments, Issues, and Strategies, ed. T. Goodnow, Lexington Books, Lanham 2011.pl_PL
dc.referencesTimberg B., The Rhetoric of the Camera in Television Soap Opera, „Journal of American Culture” 1983, Vol. 6, No 3, pp. 76–81.pl_PL
dc.referencesZiomek J., Retoryka opisowa, wyd. 2 popr., Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław–Warszawa– Kraków 2000.pl_PL
dc.contributor.authorEmailagnieszka_kampka@sggw.plpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/1505-9057.31.07
dc.relation.volume31pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord