Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorBudzyńska-Daca, Agnieszka
dc.date.accessioned2016-03-31T14:55:21Z
dc.date.available2016-03-31T14:55:21Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.issn1505-9057
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/17634
dc.description.abstractThis research relates to the rhetorical criticism of journalistic genres. Attention has been paid to the selection of genres made by the communicating entities affected by the nature of the media. Moreover, the author takes into account the personal aspect of these messages, namely, who formulates the text in the press and how. The subject of the study was opinion-forming tendencies appearing in one of the leading Polish newspapers "Gazeta Wyborcza". This issue is explored using press material referring to the topic of the Independence Day celebrations.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica;1
dc.subjectrhetorical criticismpl_PL
dc.subjectjournalistic genrespl_PL
dc.subject"Gazeta Wyborcza"pl_PL
dc.subjectIndependence Daypl_PL
dc.title„Gazeta Wyborcza” o Narodowym Święcie Niepodległości Gatunki dziennikarskie z perspektywy retorycznejpl_PL
dc.title.alternative"Gazeta Wyborcza" on Poland’s Independence Day Journalistic Genres from a Rhetorical Perspectivepl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Agnieszka Budzyńska-Daca, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016pl_PL
dc.page.number[121]-135pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Warszawski, Wydział Polonistyki, Instytut Polonistyki Stosowanej, Zakład Retoryki i Mediów; 00-927 Warszawa, ul. Krakowskie Przedmieście 26/28.pl_PL
dc.identifier.eissn2353-1908
dc.contributor.authorBiographicalnoteAgnieszka Budzyńska-Daca – autorka, współautorka i redaktorka podręczników do kształcenia retorycznego, kilkudziesięciu artykułów poświęconych retorycznym analizom tekstów dawnych i współczesnych, a także książki „Retoryka debaty. Polskie wielkie debaty przedwyborcze 1995–2015” (2015). Jej praca badawcza koncentruje się wokół trzech kręgów tematycznych: retoryki w komunikacji publicznej (komunikacja niewerbalna, sztuka argumentacji, erystyka, perswazja w dyskursie politycznym, w mediach, w obszarze public relations), retoryki jako metody analizy tekstów, retoryki stosowanej.pl_PL
dc.referencesBauer Z., Gatunki dziennikarskie, [w:] Dziennikarstwo i świat mediów. Nowa edycja, red. Z. Bauer, E. Chudziński, wyd. 4 zm., uzup., rozszerz., Universitas, Kraków 2010.pl_PL
dc.referencesCampbell K.K., Jamieson K.H., Form and Genre in Rhetorical Criticism. An Introduction, [in:] Form and Genre. Shaping Rhetorical Action, ed. K.K. Campbell, K.H. Jamieson, Speech Communication Association, Falls Church, VA, 1978.pl_PL
dc.referencesFoss S., Rhetorical criticism. Exploration and Practice, Waveland Press, Long Grove, Illinois 2009.pl_PL
dc.referencesFras J., O typologii wypowiedzi medialnych i dziennikarskich, Wydawnictwo UWr, Wrocław 2003.pl_PL
dc.referencesFreadman A., Anyone For Tennis?, [in:] Genre and the New Rhetoric, ed. A. Freedman, P. Medway, Taylor & Francis, London 1994.pl_PL
dc.referencesMiller C.R., Genre as Social Action, [in:] Genre and the New Rhetoric, ed. A. Freedman, P. Medway, Taylor & Francis, London 1994.pl_PL
dc.referencesMiodek J., Szablon metaforyki nagłówków w prasie sportowej, „Acta Universitatis Wratislaviensis. Prace Literackie” 1974, t. 16, s. 91–102.pl_PL
dc.referencesPiekot T., Dyskurs polskich wiadomości prasowych, Universitas, Kraków 2006.pl_PL
dc.referencesPisarek W., Podstawy retoryki dziennikarskiej, [w:] Dziennikarstwo i świat mediów, red. Z. Bauer, E. Chudziński, wyd. 2 zm., rozszerz., Universitas, Kraków 2000, s. 214–231.pl_PL
dc.referencesPisarek W., Poznać prasę po nagłówkach! Nagłówek wypowiedzi prasowej w oświetleniu lingwistycznym, Ośrodek Badań Prasoznawczych, Kraków 1967.pl_PL
dc.referencesWojtak M., Analiza gatunków prasowych, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2008.pl_PL
dc.referencesWojtak M., Gatunki prasowe, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2004.pl_PL
dc.referencesWolny-Zmorzyński K., Kaliszewski A., Furman W., Gatunki dziennikarskie. Teoria, praktyka, język, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006.pl_PL
dc.referencesWroński P., Być jak Piłsudski i Dmowski, „Gazeta Wyborcza” 2010, 12.11, s. 7.pl_PL
dc.referencesWroński P., Dmowski, czyli pochwała hipokryzji, „Gazeta Wyborcza” 2014, 12.11, s. 2.pl_PL
dc.referencesWroński P., Dwa listopady, „Gazeta Wyborcza” 1998, 12.11, s. 1.pl_PL
dc.referencesWroński P., Dwa marsze, dwie Polski, „Gazeta Wyborcza” 2012, 12.11, s. 1.pl_PL
dc.referencesWroński P., III RP – to sukces czy patologia, „Gazeta Wyborcza” 2004, 12.11, s. 1.pl_PL
dc.referencesWroński P., Lech Kaczyński chce ponad podziałami, „Gazeta Wyborcza” 2006, 13.11, s. 8.pl_PL
dc.referencesWroński P., Naprawianie i obrzucanie, „Gazeta Wyborcza” 1999, 12.11, s. 4.pl_PL
dc.referencesWroński P., Nasza lawina wolności, „Gazeta Wyborcza” 2011, 12–13.11, s. 4.pl_PL
dc.referencesWroński P., Pieśń nie ujdzie cało, „Gazeta Wyborcza” 2008, 12.11, s. 7.pl_PL
dc.referencesWroński P., Polska odzyskana nienawiść, „Gazeta Wyborcza” 2013, 12.11, s. 2.pl_PL
dc.referencesWroński P., Prezydent Kaczyński: przywracam pamięć, „Gazeta Wyborcza” 2007, 12.11, s. 8.pl_PL
dc.referencesWroński P., Prezydent: Nasz patriotyzm, nasze krzyże, „Gazeta Wyborcza” 2009, 12.11, s. 8.pl_PL
dc.referencesWroński P., „Wolność jest piękna, jest nas wszystkich”, „Gazeta Wyborcza” 2012, 12.11, s. 5.pl_PL
dc.referencesWroński P., Flis, Przepis na niepodległość, „Gazeta Wyborcza” 2014, 12.11, s. 4.pl_PL
dc.referencesWroński P., Zubik, Niepodległość dla wszystkich, „Gazeta Wyborcza” 2013, 12.11, s. 3.pl_PL
dc.referencesŻydek-Bednarczuk U., Wprowadzenie do lingwistycznej analizy tekstu, Universitas, Kraków 2005.pl_PL
dc.contributor.authorEmaila.budzynska@uw.edu.plpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/1505-9057.31.10
dc.relation.volume31pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord