Show simple item record

dc.contributor.authorKochan, Marek
dc.date.accessioned2016-03-31T14:50:53Z
dc.date.available2016-03-31T14:50:53Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.issn1505-9057
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/17631
dc.description.abstractThe topic of this article is the usage of the metaphor of war in the headlines of articles from "Ekonomia& Rynek" ("Economy&Market"), a division of the Rzeczpospolita daily, devoted to business issues. In order to establish the frame of the analysis, the author discusses the cognitive functions of metaphors (using G. Lakoff and M. Johnson’s study "Metaphors we live" by and other works devoted to the subject), the functions of the headlines in relation to the text and the usage of the rhetoric of war in business language. The majority of the paper is dedicated to a detailed analysis of headlines using the metaphor of war found in the examined sample (a total of 34 in 146 editions of the "Ekonomia&Rynek" section). In the article, the main elements of these metaphors are described: commonly used words, parties to the conflict, the nature of the conflict, the temporal dimension etc. In the final section of the text the author explores the issue of the potential results of the usage of metaphor of war: both for the readers and the institutions engaged in the conflicts.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica;1
dc.subjectwar rhetoricpl_PL
dc.subjectheadlinespl_PL
dc.subjectbusiness languagepl_PL
dc.subjectmetaphorspl_PL
dc.titleBiznes jako wojna. Retoryka wojenna w tytułach prasy ekonomicznejpl_PL
dc.title.alternativeBusiness as War. The Rhetoric of War in the Headlines of the Business Presspl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Marek Kochan, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016pl_PL
dc.page.number[165]-173pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Warszawski, Instytut Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego, 00-927 Warszawa, ul. Nowy Świat 69; Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Uniwersytetu SWPS, 03-815 Warszawa, ul. Chodakowska 19/31.pl_PL
dc.identifier.eissn2353-1908
dc.contributor.authorBiographicalnoteMarek Kochan – badacz języka. Zajmuje się retoryką i erystyką, retoryką narracji, analizą dyskursu, wizerunkiem osób publicznych i instytucji, językiem biznesu. Opublikował m.in. „Slogany w reklamie i polityce” (2002, 2005, 2007); „Pojedynek na słowa. Techniki erystyczne w publicznych sporach” (2005, 2007, 2012). Twórca Gdańskiej Akademii Debaty i redaktor tomu „Sztuka debaty” (2014). Ostatnio wydał powieść „Fakir z Ipi” (2013), a także podręcznik retoryki w formie opowieści sufickich pt. „Turban mistrza Mansura” (2014).pl_PL
dc.referencesDobrzyńska T., Metafory wartościujące w publicystyce i wypowiedziach polityków, [w:] taż, Mówiąc przenośnie… Studia o metaforze, Wydawnictwo IBL, Warszawa 1994, s. 135–149.pl_PL
dc.referencesFurman W., Tytuł, [w:] Słownik terminologii medialnej, red. W Pisarek, Universitas, Kraków 2006, s. 225.pl_PL
dc.referencesGajda S., Społeczna determinacja nazw własnych (tytułów), „Socjolingwistyka” 1987, t. 6, red. W. Lubaś, s. 79–89.pl_PL
dc.referencesKita M., Dyskurs prasowy, [w:] Przewodnik po stylistyce polskiej. Style współczesnej polszczyzny, red. E. Malinowska, J. Nocoń, U. Żydek-Bednarczuk, Universitas, Kraków 2013, s. 199–288.pl_PL
dc.referencesLakoff G., Johnson M., Metafory w naszym życiu, przeł. T. Krzeszowski, PIW, Warszawa 1988.pl_PL
dc.referencesMaciuszek J., Metafora jako forma komunikacji perswazyjnej, [w:] Sztuka perswazji, red. R. Garpiel, K. Leszczyńska, Zakład Wydawniczy „Nomos”, Kraków 2004, s. 115–130.pl_PL
dc.referencesPost M., TPSA kusi Telię, ale Telia nie chce opuszczać Netii. Kilka uwag na temat metaforycznych i aksjologicznych aspektów języka polskiej prasy gospodarczej, [w:] Język – biznes – media, red. J. Arabski, Wyższa Szkoła Zarządzania Marketingowego i Języków Obcych, Katowice 1999, s. 47–54.pl_PL
dc.referencesŚlawska M., Tytuł – najmniejszy tekst prasowy, „Rocznik Prasoznawczy” 2008, t. 2, red. T. Mielczarek, s. 117–126.pl_PL
dc.referencesTrzebiński J., Narracja jako sposób rozumienia świata, [w:] Praktyki opowiadania, red. B. Owczarek, Z. Mitosek, W. Grajewski, Universitas, Kraków 2001, s. 87–126.pl_PL
dc.contributor.authorEmailMarek.Kochan@swps.edu.plpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/1505-9057.31.13
dc.relation.volume31pl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record