dc.contributor.author | Fiołek-Lubczyńska, Bogumiła | |
dc.date.accessioned | 2016-03-31T14:16:44Z | |
dc.date.available | 2016-03-31T14:16:44Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.issn | 1505-9057 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/17630 | |
dc.description.abstract | The article relates to the use of rhetoric in documentary film. Pathos is one of many ways of
creating a persuasive documentary. According to Andrzej Fidyk, modern documentary film must
be attractive to the viewer, otherwise, nobody will watch it. Hence the director decided to use persuasive
elements in his film. Pathos is a tool for arousing strong feelings in the viewer. The source
of those feelings is the presentation of power and concentration camps in the form of a musical
extravaganza. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica;1 | |
dc.subject | pathos | pl_PL |
dc.subject | documentary film | pl_PL |
dc.subject | rhetoric | pl_PL |
dc.title | Patos w retoryce filmowej. Na podstawie "Yodok stories" Andrzeja Fidyka | pl_PL |
dc.title.alternative | Pathos in Film Rhetoric. On the Example of Andrzej Fidyk’s "Yodok Stories" | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Bogumiła Fiołek-Lubczyńska, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016 | pl_PL |
dc.page.number | [113]-120 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Katedra Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej; 90-236 Łódź, ul. Pomorska 171/173. | pl_PL |
dc.identifier.eissn | 2353-1908 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Bogumiła Fiołek-Lubczyńska – interesuje się retoryką filmu faktów i fikcji. Pracuje nad rozprawą habilitacyjną z zakresu strategii retorycznych w filmie dokumentarnym. Autorka kilkunastu artykułów na ten temat i książki pt. „Film, telewizja i komputery w edukacji humanistycznej. O audiowizualnych tekstach kultury” (2003). Łączy zainteresowania naukowe z pasją dydaktyka. | pl_PL |
dc.references | Goffman E., Analiza ramowa, przeł. S. Burdziej, Zakład Wydawniczy „Nomos”, Kraków 2010. | pl_PL |
dc.references | Goffman E., Człowiek w teatrze życia codziennego, przeł. H. Datner-Śpiewak, P. Śpiewak, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa 2008. | pl_PL |
dc.references | Joost G., Bild-Sprache. Die audio-visuelle Rhetorik des Films, Transcript Verlag, Bielefeld 2008. | pl_PL |
dc.references | Scheuermann A., Moving Picture Audience – Affektkomunikation in populären Film, [in:] The Moving Image – Beiträge zu einer Medientheorie des bewegten Bildes, Hrsg. A. Zika VDG, Weimar–Kromsdorf 2004. | pl_PL |
dc.references | Sztuka opowiadania, z A. Fidykiem rozm. W. Michera, „Kwartalnik Filmowy” 1998, nr 23 (jesień). | pl_PL |
dc.references | www.youtube.com/watch?v=qhDFdftJ5tY [dostęp: 26.05.2011]. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | bogumilafl@gmail.com | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/1505-9057.31.09 | |
dc.relation.volume | 31 | pl_PL |