Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorBandier, Norbert
dc.date.accessioned2015-12-17T10:59:52Z
dc.date.available2015-12-17T10:59:52Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.issn0208-600X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/15712
dc.description.abstractArtykuł prezentuje badania prowadzone nad artystami mieszkającymi w Grenoble w latach 1920–1930. W badaniu uwzględniono 220 twórców związanych w tym okresie z tym mia¬stem, przede wszystkim malarzy. Ukazano specyfikę i złożoność tego środowiska, zwracając m.in. uwagę na wewnętrzne migracje francuskich twórców. Wskazano na kosmopolityczny charakter lokalnego świata artystycznego w Grenoble, a także na zagraniczne podróże „artystów regionalnych”. „Lokalność” nie jest zatem tożsama z izolacją, a wręcz przeciwnie – może mieć wymiar międzyna¬rodowy. Ponadto opisano, jak wyjazdy poza Francję wpływały na twórczość poszczególnych artystów. W tym uniwersyteckim i kosmopolitycznym mieście ważne było symboliczne miejsce Włoch oraz nawiązania do sztuki włoskiej. Zwrócono uwagę na to, że środowisko artystyczne Grenoble zdaje się charakteryzować znacznym przenikaniem różnych dziedzin twórczości plastycznej oraz brakiem wyraźnej separacji sztuk pięknych i sztuk stosowanych w aktywności twórców.pl_PL
dc.description.abstractArticle presents research on artists living in Grenoble in 1920–1930. The study included 220 artists related during this period with this city, mainly painters. It shows the specificity and complexity of this environment, addressing inter alia the internal migration of French artists. Author pointed the cosmopolitan character of the local art world in Grenoble, but also to foreign travel conducted by “local artists”. “Locality” is therefore not synonymous with isolation, on the contrary, it may have an international dimension. Describes, inter alia, as trips outside France affected the work of individual artists. In this university and cosmopolitan city, important symbolic place of Italy was important and references to Italian art. Attention was drawn to the fact that the artistic community of Grenoble seems to be characterized by considerable infiltration of various fields of artistic creativity and the lack of a clear separation of fine arts and applied arts in the activity of artists.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica;53
dc.subjectartysta lokalnypl_PL
dc.subjectkarierapl_PL
dc.subjectsubpolepl_PL
dc.subjectGrenoblepl_PL
dc.subjectlocal artistpl_PL
dc.subjectcareerpl_PL
dc.subjectsub-fieldpl_PL
dc.titleArtyści w Grenoble w latach 1920–1930pl_PL
dc.title.alternativeArtists in Grenoble in the years 1920–1930pl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015pl_PL
dc.page.number[93]-104pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationFaculté d’Anthropologie, de Sociologie et de Sciences Politiques, Université Lumière Lyon, GRS, 5 avenue Pierre Mendès-France, 69676 Bron Cedex, Lyonpl_PL
dc.identifier.eissn2353-4850
dc.referencesArchives Départementales de l’Isère (1927), 9T 41.pl_PL
dc.referencesArchives Municipales de Grenoble (1920), R2 42, list Andry-Farcy do Mera, 10 kwietnia 1920.pl_PL
dc.referencesArchives Municipales de Grenoble (1920/1921), R2 39 1, Roczny raport 1920 (pierwsze półrocze 1921).pl_PL
dc.referencesBlache J. (1931), La provenance de la population dans l’agglomération grenobloise, „Revue de Géographie alpine”, t. 19, nr 4, s. 883–886.pl_PL
dc.references„Bulletin Municipal Officiel de la Ville de Grenoble” (1927), nr 1, styczeń.pl_PL
dc.referencesChomel V. (éd.) (1976), Histoire de Grenoble, Privat, Toulouse.pl_PL
dc.referencesJauss H.-R. (1992), Pour une esthétique de la réception, Gallimard, Paris.pl_PL
dc.referencesLetonnelier G. (1928), Les étrangers dans le département de l’Isère, „Revue de Géographie alpine”, t. 16, nr 4, s. 697–743.pl_PL
dc.referencesMoulin R., Passeron J.-Cl., Pasquier D., Porto-Vasquez F. (1985), Les artistes, essai de morphologie sociale, Ministère de la Culture, Centre Georges Pompidou, Centre de Sociologie des Arts, La Documentation française, Paris.pl_PL
dc.contributor.authorEmailnorbert.bandier @univ-lyon2.fr.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/0208-600X.53.06


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord