Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorFerenc, Tomasz
dc.date.accessioned2015-12-17T10:59:38Z
dc.date.available2015-12-17T10:59:38Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.issn0208-600X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/15711
dc.description.abstractWprowadzenie stanu wojennego w Polsce w 1981 r. miało poważne konsekwencje polityczne, społeczne i gospodarcze. Jest to okres, w którym znacząco wzrósł potencjał emigracyjny wśród Polaków. Znalazło to swoje odzwierciedlenie także wśród środowisk twórczych. Artykuł ukazuje losy artystów, którzy zdecydowali się na wyjazd z kraju lub też na trwałe pozostanie poza Polską. Korzystając z opowieści biograficznych twórców mieszkających w Paryżu, Berlinie, Londynie i Nowym Jorku, wyodrębniono te fragmenty narracji, które dotyczyły właśnie tego okresu. Ukazano roz¬maite okoliczności wyjazdów w kontekście czynników osobistych, środowiskowych oraz historycznych. Mimo że losy poszczególnych artystów mają za każdym razem indywidualny rys, możliwe jest zrekonstruowanie społecznych mechanizmów wpływających na podejmowane przez nich decyzje oraz ukazanie wspólnych doświadczeń emigrantów. Istotnym elementem tekstu jest też zwrócenie uwagi na system represji stosowanych przez ówczesne władze, np. na tzw. politykę paszportową. Tekst obok prezentacji losów polskich twórców podejmuje problem emigracji w kategorii kulturowej straty, którą ponosi nie tylko jednostka opuszczająca swój kraj, lecz także pozostawiane przez nią społeczeństwo.pl_PL
dc.description.abstractThe introduction of martial law in Poland in 1981 had serious political, social and economic consequences. It is a period in which significantly increased the migration potential among Poles. This was reflected also among artistic environment. The article shows the fate of artists who have decided to leave the country or remain permanently outside Poland. From biographical stories of artists living in Paris, Berlin, London and New York fragments of narrations relating to this period ware separated and analyzed, due to show various migration circumstances in the context of personal, environmental and historical factors. Although the fate of individual artists had each time an individual shape, it is possible to reconstruct the social mechanisms commonly shared by most of immigrants. An important element of the text is describing the system of repression used by the authorities, such as the so-called passport policy. The text next to the presentation of the fate of Polish émigré artists, deals with the problem of emigration in the category of cultural loss which is bear not only by the individuals but also by whole society.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica;53
dc.subjectemigracjapl_PL
dc.subjectartyścipl_PL
dc.subjectstan wojennypl_PL
dc.subjectrepresjepl_PL
dc.subjectpolityka paszportowapl_PL
dc.subjectasymilacjapl_PL
dc.subjectemigrationpl_PL
dc.subjectartistspl_PL
dc.subjectmartial lawpl_PL
dc.subjectrepressionpl_PL
dc.subjectpassport policypl_PL
dc.subjectassimilationpl_PL
dc.titleStan wojenny w opowieściach biograficznych polskich artystów emigrantówpl_PL
dc.title.alternativeMartial law in the biographical stories of Polish artists emigrantspl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015pl_PL
dc.page.number[51]-70pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationKatedra Socjologii Sztuki, Instytut Socjologii, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Uniwersytet Łódzki, ul. Rewolucji 1905 r. 41/43, 90-214 Łódźpl_PL
dc.identifier.eissn2353-4850
dc.referencesChodubski A. (2003), Emigracja jako zjawisko cywilizacyjne, [w:] W. J. Burszta, J. Serwański (red.), Migracja, Europa, Polska, Zakład Badań Narodowościowych PAN, Poznań.pl_PL
dc.referencesDąbrowski M. (2001), Swój/Obcy/Inny. Z problemów interferencji i komunikacji międzykulturowej, Świat Literacki, Warszawa.pl_PL
dc.referencesFerenc T. (2012), Artysta jako obcy. Socjologiczne studium artystów polskich na emigracji, Wy-dawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo PWSFTviT, Łódź.pl_PL
dc.referencesFerenc T. (2014), Ambiwalencja kategorii „sukcesu” na przykładzie opowieści polskich artystów emigrantów, „Sztuka i Dokumentacja”, nr 11, s. 91–100.pl_PL
dc.referencesGłowacki J. (2004), Z głowy, Świat Książki, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGolka M. (2008), Socjologia sztuki, Difin, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGrzegorzewska-Mischka E. (2000), Wyznaczniki polityczne polskiej emigracji do Austrii w latach 1980–1992, [w:] J. E. Zamojsk i (red.), Migracje polityczne XX wieku. Migracje i społeczeństwo 4, Instytut Historii PAN, Mazowiecka Wyższa Szkoła Humanistyczno-Pedagogiczna w Łowiczu, Wydawnictwo Neriton, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKaczmarczyk P. (2005), Migracje zarobkowe Polaków w dobie przemian, Wydawnictwo Uni-wersytetu Warszawskiego, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKalczyńska M. (2002), „Emigracyjni” twórcy polskiej książki i prasy zamieszkali w Niemczech po 1989 roku, [w:] B. Klimaszewski (red.), Emigracja z Polski po 1989 roku, „Biblioteka Polonijna”, t. 36, Grell, Kraków.pl_PL
dc.referencesLee S. E. (1966), A Theory of Migration, „Demography”, No. 3, s. 47–57.pl_PL
dc.referencesOsęka A. (1975), Mitologie artysty, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.pl_PL
dc.referencesStoła D. (2010), Kraj bez wyjścia? Migracje z Polski 1949–1989, Instytut Pamięci Narodowej, Instytut Studiów Politycznych PAN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWarchoł-Schlottman M. (2002), Emigracja z Polski do Niemiec po roku 1989 – próba portretu zbiorowego, [w:] B. Klimaszewski (red.), Emigracja z Polski po 1989 roku, „Biblioteka Polonijna”, t. 36, Grell, Kraków, s. 362–385.pl_PL
dc.contributor.authorEmailtomasz.ferenc@wp.plpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/0208-600X.53.04


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord