Geografia jako przedmiot nauczania w systemie oświaty na Ukrainie
Streszczenie
Celem opracowania jest ukazanie miejsca treści programów geograficznych i miejsca
w edukacji szkolnej na Ukrainie oraz porównanie geografii szkolnej na Ukrainie
i w Polsce. Analizie poddano ustawy o systemie oświaty w obu krajach oraz podstawy
programowe kształcenia ogólnego. Porównano treści nauczania geografii na poszczególnych
etapach kształcenia od szkoły podstawowej po szkołę średnią ogólnokształcącą.
Wysunięto wniosek, że szkolne systemy oświaty funkcjonujące w analizowanych państwach
różnią się między sobą. Na Ukrainie szkoła podstawowa jest krótsza o dwa lata,
natomiast czas nauki w gimnazjum jest wydłużony o dwa lata. Również czas nauki
w szkołach ponadgimnazjalnych jest zróżnicowany. Odmienne są także zapisy dokumentów
ministerialnych, np. ukraińska podstawa programowa jest bardzo precyzyjna,
choć dobór treści na poszczególnych etapach kształcenia jest bardzo zbliżony. Zasadnicza różnica dotyczy też dystrybucji podręczników: na Ukrainie podręczniki dostarcza
bezpłatnie ministerstwo edukacji do bibliotek szkolnych, zapewniając tym samym
praktycznie bezpłatną edukację dzieci i młodzieży. The purpose of the study is an explore the role and place of Geography education in
schools in Ukraine, as well as to compare how Geography is taught in schools in Ukraine
and Poland. First, the study provides a comparative analysis of the school curricula and
the legal bases that regulate education in the two countries. Then it compares the goals
and contents of Geography curriculum at different stages of education, from elementary
to high school. The results of the comparative analysis indicate that these two systems
differ. Compared to Poland, in Ukraine the duration of studies in elementary school is
shorter by two years, while it is longer by two years in middle school. The duration of
studies at the high school level is also different. The underlying legal systems also differ.
For instance, the curriculum used in Ukraine tends to be remarkably more detailed,
although there is a considerable overlap in the curriculum content in the two countries.
The most notable differences were observed in how textbooks are made available to the
students: in Ukraine, the Ministry of Education provides textbooks free of charge,
ensuring that the secondary education is basically free.
Collections