Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorWilczyńska-Wołoszyn, Maria Magdalena
dc.date.accessioned2015-12-01T07:36:21Z
dc.date.available2015-12-01T07:36:21Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationM. M. Wilczyńska-Wołoszyn, Edukacja geograficzna w australijskim systemie kształcenia, [w:] Edukacja geograficzna na świecie i w Polsce – wybrane problemy, red. E. Szkurłat, A. Głowacki, „Prace Komisji Edukacji Geograficznej”, t. 3, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014, s. 59-72.pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7969-420-4
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/14663
dc.description.abstractIn the Australian schools subject teaching is not prioritized. The curriculum is based on the general assumptions which contain the present and future conditions of education, the desired system of values and the basic attainment targets. This framework underlies the structuring of the content which is divided into eight subject areas such as: the Arts, English, Health and Physical Education, Foreign Languages, Mathematics, Science, Society and Environment, Technology and Entrepreneurship. Geographical education appears mainly in two subject areas: Science and Society and Environment. However some elements of geography may occur also in other subject areas. Geography as an independent subject, alike other subjects appears only in the last two years of the upper secondary school. These subjects can be selected as examination subjects and their grades will count in the application procedure to Universities. From among different conceptions of geographical education the ones considered the most useful are: regional studies from the local environment, through the mother region up to the country and global dimension. They tend to represent thematic studies approach and problem-solving strategies. System and systematic approaches are not as frequent.pl_PL
dc.description.abstractW szkolnictwie australijskim nauczanie przedmiotowe nie jest priorytetem. Podstawa programowa kształcenia ogólnego jest zbudowana na ogólnych założeniach zawierających współczesne i przyszłe uwarunkowania kształcenia i wychowania, preferowany system wartości oraz główne osiągnięcia uczniów. Tym założeniom podporządkowany jest dobór treści podzielony na osiem obszarów przedmiotowych: sztuka, język angielski, zdrowie i wychowanie fizyczne, języki obce, matematyka, nauki przyrodnicze, społeczeństwo i środowisko oraz technologia i przedsiębiorczość. Edukacja geograficzna występuje głównie w dwóch obszarach przedmiotowych: nauki przyrodnicze (Science) oraz społeczeństwo i środowisko (Society and Environment). Jednak elementy geografii są zawarte też w innych obszarach przedmiotowych w formie skomponowanej z zasadniczymi treściami. Geografia jako samodzielny przedmiot, podobnie jak i inne przedmioty pojawiają się dopiero w dwóch ostatnich klasach liceum jako dyscypliny do wyboru na egzamin maturalny, z którego oceny są uwzględniane w punktacji na wybrany kierunek studiów. Spośród różnych koncepcji edukacji geograficznej za szczególnie użyteczne uznane zostały studia regionalne od środowiska lokalnego poprzez ojczysty region i kraj po ujęcia globalne oraz studia tematyczne, głównie o podejściu problemowym. W mniejszym stopniu są reprezentowane ujęcia systematyczne oraz systemowe.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartof„Edukacja geograficzna na świecie i w Polsce – wybrane problemy”, red. E. Szkurłat, A. Głowacki, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014;
dc.relation.ispartofseriesPrace Komisji Edukacji Geograficznej;3
dc.subjectaustralijski system kształceniapl_PL
dc.subjectpodstawa programowapl_PL
dc.subjectprzedmioty nauczaniapl_PL
dc.subjectobszary przedmiotowepl_PL
dc.subjectedukacja geograficznapl_PL
dc.subjectAustralian educational systempl_PL
dc.subjectcurriculumpl_PL
dc.subjectteaching subjectspl_PL
dc.subjectsubject areaspl_PL
dc.subjectgeographical educationpl_PL
dc.titleEdukacja geograficzna w australijskim systemie kształceniapl_PL
dc.title.alternativeGeographical education in the Australian educational systempl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2014pl_PL
dc.page.number[59]-72pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Warszawskipl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-7969-453-2
dc.referencesCurriculum Framework for Kindergarten to Year 12 Education in Western Australia, 1998, Curriculum Council of Western Australia.pl_PL
dc.referencesWywiady w Departamencie Programowym Zachodniej Australii i w liceum ogólnokształcącym Corpus Christi w Perth z wicedyrektorem do spraw programowych, 2008.pl_PL
dc.contributor.authorEmailwilczyn@lp.plpl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord