Harold Pinter - “The Poet of London Transport”
Abstract
Autorka analizuje znaczenie środków transportu w wybranych dramatach Harolda Pintera,
który został określony przez Irvinga Wardle jako „poeta londyńskiego transportu” . Wprowadza
on do swoich sztuk samochody, a sposób mówienia o nich często sprawia, że urastają do rangi
symbolu. W pierwszej omawianej sztuce, The Room, długi monolog Berta na końcu utworu
ukazuje jego podróż furgonetką przez zaśnieżone i śliskie ulice. Specyficzne użycie zaimków
osobowych G.°na” w odniesieniu do furgonetki i „on” w przypadku samochodu-intruza)
sprawia, iż opis ten staje się symboliczny i jest oznaką dominacji Berta n a zewnątrz pokoju,
w którym nie udaje mu się osiągnąć pozycji dominującej. W The Homecoming nieżonaty Sam,
kierowca taksówki, darzy swój samochód wielkim uczuciem i nie może pogodzić się z myślą, że
Jessie zdradziła Maxa na tylnym siedzeniu jego taksówki, traktując to wydarzenie jako podwójne
zbeszczeszczenie - taksówki i platonicznie kochanej kobiety. W Betrayal prywatne samochody
umożliwiają kochankom spotkania w odległej części Londynu, a opowieści o motorówce, którą
Robert pojechał na Torcello, potwierdzają, iż Jerry i Emma są kochankami. I wreszcie w Party
Time to, co dzieje się na ulicach (blokady, identyfikacja podróżnych) to przejaw przemocy.
Tak więc, w dwóch sztukach samochody w symboliczny sposób łączą się z zagadnieniami
miłości i zdrady, a ostatnia z nich jest powrotem do tematyki zagrożenia i dominacji, tym
razem, jednak postrzeganej w makropolitycznej skali państwa i walki o władzę.
Collections