Le sens ou les sens du déplacement dans les romans de Flaubert
Streszczenie
Niniejsze studium jest próbą semiotycznej analizy opisów różnego rodzaju przemieszczeń
postaci w trzech powieściach Flauberta: Pani Bovary, Szkole uczuć i w Bouvard i Pécuchet.
Bohaterowie tych powieści mają wyraźne trudności z wszelką zmianą miejsca i sposobu życia,
a jednocześnie marzą o ewazji. Początkowe sceny wszystkich trzech powieści ujawniają istnienie
ciągów izotopicznych, które można zredukować do dwu opozycji: bezruch vs ruch oraz (opozycja
artykułująca pojęcie ruchu) - do tyłu vs do przodu. W opisach dominują wyraźnie figury bezruchu
i cofania się. Dalsze analizy ukazują dużą różnorodność figur bezruchu oraz jego wariantu, jakim
jest ruch monotonny, a zwłaszcza wahadłowy. Nieliczne obrazy ruchu bez przeszkód, ukierunkowanego
ku przodowi są w tekstach Flauberta skojarzone z pasją lub marzeniem tzn. są
potraktowane jako wyobrażone, a nie rzeczywiste. W opisach ruchu niezwykle częste są ponadto
figury zamknięcia, wśród których szczególnie interesujące są: dorożka w Pani Bovary i statek
w Szkole uczuć. Nie wchodząc w szczegóły ich bogatej symboliki, reprezentują one, w sposób
syntetyczny, semiotyczną strukturę obrazów ruchu w powieściach Flauberta, która opiera się na
ekwiwalencji dwu opozycji: bezruch v.s ruch - zamknięcie vs otwarcie, oraz na łączeniu
przeciwieństw. Doskonałym przykładem tego łączenia przeciwieństw jest właśnie dorożka i statek,
jako figury przestrzeni zamkniętej w ruchu.
Collections