L'art de voyager selon les romantiques: Chateaubriand, Nerval et Słowacki
Streszczenie
Romantyczne podróże literackie pisarzy francuskich i polskich odbywają się pod znakiem
Byrona i Chateaubrianda; są próbą konfrontacji pewnej sumy wyobrażeń i stereotypów
z rzeczywistością przeżytą, a więc doświadczeniem „turystycznym” i doświadczeniem wewnętrznym, często ucieczką od rzeczywistości. W Itinéraire de Paris à Jérusalem Chateaubrianda część
poświęcona Grecji zajmuje blisko połowę całości; Nerval w Voyage en Orient poświęca Grecji ok.
30 stron wstępu, stanowiącego integralną część utworu, a dygresyjno-ironiczny poemat Słowackiego
Podróż z Neapolu do Ziemi Świętej skupia się przede wszystkim na Grecji. Grecja, istotny
element podróży orientalnej i ważne doświadczenie osobiste tych trzech pisarzy, znajduje się
w centrum niniejszych rozważań na temat podróży romantycznej.
Rozważania te poświęcone są relacji między zewnętrznymi i wewnętrznymi uwarunkowaniami
podróży a poetyką ich opisu, różnie realizującą się u Chateaubrianda, Nervala i Słowackiego.
Chodzi tu przede wszystkim o sposób percepcji krajobrazu, ściśle związanej z nastawieniem poety
i jego artystyczną wrażliwością. Pejzaż podróżnika romantycznego jest bowiem pejzażem
wewnętrznym, a jego analiza pozwala na ujawnienie obsesji i marzeń twórcy, bardziej lub mniej
uświadomionych. Podróż staje się więc ważnym momentem w procesie eksterioryzacji głębokiego
,ja ” artysty.
Podróż Chateaubrianda pełni tu niejako rolę matrycy tematycznej i artystycznej; na jej tle, ale
niezależnie od niej, proza Nervala i poezja Słowackiego ujawniają swoją specyfikę.
Collections