Принцип иносказания и черты политической драмы в "Комидии притчи о блуднем сыне" Симеона Полоцкого
Streszczenie
W artykule podjęto próbą nowego odczytania tekstu "Komedii" Symeona Połockiego.
Autorka zgadza się z tymi' historykami literatury rosyjskiej, którzy
dostrzegają w dramacie Symeona elementy dydaktyczne, budujące, ale stara
się jednocześnie udowodnić, że nie jest to jedyna warstwa znaczeniowa tego
utworu. Jej zdaniem pierwsza warstwa, pierwszy plan znaczeniowy tego barokowego
dramatu ukazuje człowieka samotnie błądzącego po pełnej złudnych uciech
ziemi i nie znajdującego ostatecznie ukojenia. Powrót syna marnotrawnego do
domu, to powrót błądzącego człowieka do Boga. Druga warstwa znaczeniowa "Komedii"
wiąże się z konkretnymi warunkami historycznymi i zawiera krytykę negatywnych skutków fascynacji młodzieży rosyjskiej cywilizacją Zachodu. Warstwa
trzecia wreszcie wiąże sią w pewnym stopniu z poprzednimi i ukazuje
stosunki pomiędzy mądrym i sprawiedliwym monarchą - ojcem poddanych i jego
podwładnymi. Wprowadzenie do "Komedii" problematyki ideologicznej pozwala
uznać ją za pierwszy rosyjski dramat polityczny.
Collections