dc.contributor.author | Gajos, Mieczyslaw | |
dc.date.accessioned | 2015-11-17T10:44:28Z | |
dc.date.available | 2015-11-17T10:44:28Z | |
dc.date.issued | 1991 | |
dc.identifier.issn | 0208-6085 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/13849 | |
dc.description.abstract | Przygotowanie metodyczne przyszłych nauczycieli języków obcych opiera się w znacznym
stopniu na procesie obserwacji. Student, z chwilą rozpoczęcia zajęć w szkole ćwiczeń, spotyka się
ze złożoną rzeczywistością procesu glottodydaktycznego oraz ze złożoną procedurą samego aktu
obserwacji.
Kształcenie poprzez obserwację może spełnić swoją wiedzotwórczą i kształcącą funkcję tylko
wówczas, jeżeli przyszły nauczyciel zostanie odpowiednio przygotowany do prowadzenia obserwacji
sytuacji glottodydaktycznych.
Niniejszy artykuł został właśnie poświęcony metodologicznym aspektom obserwacji lekcji.
Dokonano w nim omówienia specyfiki obserwacji sytuacji pedagogicznych oraz przeglądu technik obserwacyjnych i metod rejestracji danych. Krytycznej analizie poddane zostały trzy siatki
obserwacyjne: matryca Flandersa, linearna siatka Weissa i ewaluacyjna siatka realizacji lekcji
audiowizualnej opacowana przez CREDIF.
Rozważania teoretyczne na temat procesu obserwacji, różnych technik gromadzenia danych
oraz sposobów dokonywania ich analizy i oceny wykazały, że akt obserwacji jest procesem
o dużym stopniu złożoności, wymagającym ze strony obserwującego rzetelnego przygotowania
metodologicznego. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Zadanie pt. „Digitalizacja i udostępnienie w Cyfrowym Repozytorium Uniwersytetu Łódzkiego kolekcji czasopism naukowych wydawanych przez Uniwersytet Łódzki” nr 885/P-DUN/2014 dofinansowane zostało ze środków MNiSW w ramach działalności upowszechniającej naukę | pl_PL |
dc.language.iso | fr | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria;30 | |
dc.title | Place et rôle des observations de classes dans le processus de la formation de futurs professeurs du français langue étrangère | pl_PL |
dc.title.alternative | Miejsce i rola obserwacji lekcji w procesie kształtowania przyszłych nauczycieli języka francuskiego jako obcego | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | [139]-154 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Université de Łódź, Chaire de Philologie Romane | pl_PL |