dc.contributor.author | Sasu, Voichita | |
dc.date.accessioned | 2015-11-09T11:06:58Z | |
dc.date.available | 2015-11-09T11:06:58Z | |
dc.date.issued | 1990 | |
dc.identifier.issn | 0208-6085 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/13381 | |
dc.description.abstract | Określając międzytekstowość jako ślad w tekście pozostawiony przez obcą kulturę w sferze językowej i odniesień do życia, autorka niniejszego artykułu
stawia sobie zadanie opisania Antygony Roberta Garniera (1580) jako ilustracji zjawiska międzytekstowości. Twórca tej tragedii inspirował się przede wszystkim Feniejankami Seneki, co jest zrozumiałe w świetle sentencyjnych
i oratoryjnych zainteresowań teatru XVI w. Temat Antygony pokrywa się z tradycyjną estetyką: przykładowa historia okropnej i koniecznej śmierci szlachetnych bohaterów. Antygona, rozłożona na 5 aktów, dzieli się na trzy wyraźne części: prolog, część centralną i epilog, co może być odczytane jako chęć odnowienia struktury tragedii antycznej. Utwór ten, będący przede wszystkim lekcją
moralną, zrywa jednak z tradycją poprzez łączenie wątków patetycznych i dialektycznych w ramach jednego aktu.
Odmalowując charaktery, Garnier bądź naśladuje bezpośrednio Senekę, bądź rozbudowuje pewne wątki, głównie w kierunku głębszych analiz psychologicznych
postaci. I tak w przypadku Antygony oddaje wiernie wobec swego modelu starożytnego Jej pobożność, rozwija natomiast, wykraczając poza ten wzór,
bolesną walkę, która odbywa się w sercu bohaterki. Dalej autorka kontynuuje opis psychiki Antygony, podkreślając, że działanie tej postaci świadczy o
zdławieniu prawa naturalnego przez prawo cywilne. Opis Antygony ustępuje
potem miejsca analizie innych postaci .tej tragedii, przy czym autorka zwraca
uwagę na wprowadzanie przez Garniera scen nie występujących w antycznym
modelu. Wreszcie przebadana zostaje funkcja chóru, która pokrywa się z
funkcją, jaką chórowi przypisywali Arystoteles i Sofokles: komentowanie
i krytykowanie zdarzeń przedstawionych w postaci ustępów lirycznych. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Zadanie pt. „Digitalizacja i udostępnienie w Cyfrowym Repozytorium Uniwersytetu Łódzkiego kolekcji czasopism naukowych wydawanych przez Uniwersytet Łódzki” nr 885/P-DUN/2014 dofinansowane zostało ze środków MNiSW w ramach działalności upowszechniającej naukę | pl_PL |
dc.language.iso | fr | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria;26 | |
dc.title | Un cas d'intertextualité au XVIe siècle - l'Antigone de Robert Garnier | pl_PL |
dc.title.alternative | Przypadek międzytekstowości w XVI wieku - Antygona Roberta Garnier | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | [257]-282 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Université de Cluj-Napoca | pl_PL |