Dans le sillage de la Belle Cordière (Louise Labé et Marivaux)
Streszczenie
Choć już od dawna wykazywano, że twórczość Luizy Labé inspirowała wielu
piszących aż do naszych czasów, "dokumenty" jej sławy zestawione ostatnio
przez nieodżałowanej pamięci E. Giudici można wzbogacić o jedno
jeszcze sławne nazwisko, zarówno bowiem we fragmencie nie zachowanej w całości
sztuki L'Amour et la vérité Marivaux, jak i w jego Réunion des
Amours widać uderzające zbieżności z Debat de Folie et d'Amour.
Obydwa teksty wprowadzają w ten sam świat bogów antycznych (Amour,
Cupidon, Apollon, Minerve, Mercure) bądź upostaciowanych abstrakcji (Vertu,
Vérité), w obydwóch uderzają podobne ujęcia sytuacyjne (np. spór na temat
własnej roli i znaczenia), w obydwóch występuje ten sam problem istoty miłości,
ukazany przez pryzmat konfliktu pozornie antagonistycznyćh woЪec
siebie protagonistów (Amour, Cupidon); jak w Débat, tak i tu problem ten
znajduje fabularne rozstrzygnięcie w takim samym rozwiązaniu akcji (wyrok
lowisza). Nie jest to oczywiście wynikiem ślepego naśladownictwa, ale
artystyczne zabiegi przekształcania tych samych wątków są dostatecznie widoczne;
przekształcenia nie zawsze zresztą szczęśliwe, skoro w ostatecznym rozrachunku świat bogów u Marivaux nie posiada podobnej szlachetności
wyrazu poetyckiego,jak w Débat. Być może, niedociągnięcia w konstrukcji
bohaterów są spowodowane częściowo przez aktualizujące wstręty, jak np.
krytyka poezji panegirycznej.
Uderzający jest paralelny układ ról głównych protagonistów, w wyniku
czego rola Kupidyna u Marivaux odpowiada roli Folie u Luizy Labé, zaś
aluzje do jego "nieprawego pochodzenia" przypominają nieślubną metrykę
Głupoty u Erazma. Fakt, że frywolny Kupidyn potrafił wywrzeć wrażenie na
Cnocie, dodaje niewątpliwej pikanterii sytuacji. Koncepcja miłości, jaka
wynika z woli Jowisza nakazującego Amorowi i Kupidynowi połączyć swoje zalety
i wady, to propozycja przekazana wiekowi, który znał jedynie miłostki
bądź nie potrafił odróżnić szczerego uczucia od sentymentalnej maniery.
Wszystkie trzy teksty łączy to samo zainteresowanie opowiastką mitologiczną,
jakie spotykamy i u naszego Sienkiewicza.
Collections