Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorWładyka-Łuczak, Zofia
dc.date.accessioned2015-09-30T09:43:20Z
dc.date.available2015-09-30T09:43:20Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.issn1505-9057
dc.identifier.issn2353-1908
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/12012
dc.description.abstractThe aim of the paper is to compare the formal organization of a visual message with the rhetorical devices used in verbal expression. This analysis is carried out based on the example of the sculpture Dual by Zbigniew Władyka. Creativity found in the rhetorical devices used in the sculpture Dual to trigger and amplify feelings proves that they can be used even in this form of artistic expression. Creativity in the analysed sculpture is represented by the unification of Germany, reflected in the form of the transformation of two characters into one. The sculpture is meant to inspire, to be an object (res) directing the viewer toward personal reflection, and invoking projections of fear and doubt, but also of confidence and courage. Confidence and courage are represented by a strong figure with a head, firmly standing on her feet. Fear and doubt are represented by a weak figure, carried by the first one. The centripetal composition used in the sculpture suggests merger rather than destruction. The sensory perception of the viewer is controlled by directional tensions, which lead the viewer’s sight along designated linear directions. As described earlier by S. Witkiewicz, directional tensions and motionless substance correspond to a rhetorical enlarging and diminishing. By interacting with the sculpture, you can experience these devices. Not only visualization is at work here, as in verbal communication, but also physical experience. The presented analysis shows that a sculptural work of art can be analysed in a similar way to verbal communication. Of course, not all verbal devices have their counterparts in visual communication, but the basic content and emotions can be expressed regardless of the code.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica;2
dc.subjectvisual communicationpl_PL
dc.subjectcompositionpl_PL
dc.subjectformal image structurepl_PL
dc.subjectformal narrationpl_PL
dc.subjecttheory of vision and rhetoricpl_PL
dc.subjectverbal communicationpl_PL
dc.subjectvisual messagepl_PL
dc.titleRzeźba jako kod – chwyty retoryczne stosowane przez rzeźbiarzapl_PL
dc.title.alternativeSculpture as a Code – Rhetorical Devices Used by the Sculptorpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015pl_PL
dc.page.number151-162pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Katedra Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej; 90-236 Łódź, ul. Pomorska 171/173.pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteZofia Władyka-Łuczak – mgr sztuki, rzeźbiarz i pracownik naukowy Zakładu Teorii i Praktyki Komunikacji UŁ, zainteresowania badawcze: komunikacja wizualna, estetyka, teoria sztuki. Autorka artykułów: Znaczenie struktur formalnych w komunikacji wizualnej, [w:] Retoryka wizualna. Obraz jako narzędzie perswazji, red. A. Kampka, Wydawnictwo SGGW, Warszawa 2014, s. 34–45; Proces powstawania publikacji, [w:] O mediach i komunikacji, red. E. Pleszkun- Olejniczakowa, J. Bachura, M. Worsowicz, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2010, s. 281–304; Kompetencja wizualna – odkrywanie terytorium, [w:] Badanie i projektowanie komunikacji 3, seria Projektowanie komunikacji, red. M. Wszołek, Wydawnictwo Libron, Wrocław 2014, s. 275–288. Autorka m.in. pomnika twórcy Aleksandrowa Łódzkiego Rafała Bratoszewskiego (2008) oraz pomnika twórcy przemysłowej Łodzi Rajmunda Rembielińskiego (2015).pl_PL
dc.referencesAwdiejew A., Habrajska G., Komponowanie sensu w procesie odbioru komunikatów, Wydawnictwo Primum Verbum, Łódź 2010.pl_PL
dc.referencesAwdiejew A., Habrajska G., Wprowadzenie do gramatyki komunikacyjnej, t. 1, Oficyna Wydawnicza Leksem, Łask 2004.pl_PL
dc.referencesAwdiejew A., Habrajska G., Wprowadzenie do gramatyki komunikacyjnej, t. 2, Oficyna Wydawnicza Leksem, Łask 2006.pl_PL
dc.referencesAwdiejew A., Struktura dyskursu, relewancja i interpretacja [w druku].pl_PL
dc.referencesBonsiepe G., Retoryka wizualno-werbalna, tłum. M.B. Fedewicz, „Pamiętnik Literacki” 1985, nr 3, s. 303–309.pl_PL
dc.referencesHabrajska G., Kompetencja komunikacyjna a interpretacja tekstu, [w:] Badanie i projektowanie komunikacji 2, red. A. Siemes, M. Grech, Wydawnictwo UWr, Wrocław 2013.pl_PL
dc.referencesHabrajska G., Wybrane zagadnienia wprowadzające do nauki o komunikowaniu, Wydawnictwo Primum Verbum, Łódź 2012.pl_PL
dc.referencesJakobson R., Poetyka w świetle językoznawstwa, [w:] W poszukiwaniu istoty języka. Wybór pism, t. 2, wybór, red. nauk. i wstęp M.R. Mayenowa, PIW, Warszawa 1989.pl_PL
dc.referencesKorolko M., Sztuka retoryki. Przewodnik encyklopedyczny, Wiedza Powszechna, Warszawa 1982.pl_PL
dc.referencesLewiński P., Retoryka reklamy, wyd. 2 zm. i uzup., Wrocław 2008.pl_PL
dc.referencesŁawniczak W., O poznawaniu dzieła sztuki plastycznej, PWN, Poznań 1983.pl_PL
dc.referencesPanofsky E., Studia z historii sztuki, wybór, oprac. i posł. J. Białostocki, PIW, Warszawa 1971.pl_PL
dc.referencesPaul-Cavalier F.-J., Wizualizacja. Od obrazu do działania, tłum. A. Suchańska, Dom Wydawniczy „Rebis”, Poznań 1994.pl_PL
dc.referencesRusinek M., Retoryka obrazu. Przyczynek do percepcyjnej teorii figur, Wydawnictwo Słowo/Obraz/ Terytoria, Gdańsk 2012.pl_PL
dc.referencesWitkiewicz S.I., Nowe formy w malarstwie i wynikające stąd nieporozumienia. Szkice estetyczne, PIW, Warszawa 2002.pl_PL
dc.contributor.authorEmailzet-zet@zet-zet.com.plpl_PL
dc.relation.volume28pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord