dc.contributor.author | Władyka-Łuczak, Zofia | |
dc.date.accessioned | 2015-09-30T09:43:20Z | |
dc.date.available | 2015-09-30T09:43:20Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.issn | 1505-9057 | |
dc.identifier.issn | 2353-1908 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/12012 | |
dc.description.abstract | The aim of the paper is to compare the formal organization of a visual message with the rhetorical
devices used in verbal expression. This analysis is carried out based on the example of the sculpture
Dual by Zbigniew Władyka. Creativity found in the rhetorical devices used in the sculpture
Dual to trigger and amplify feelings proves that they can be used even in this form of artistic expression.
Creativity in the analysed sculpture is represented by the unification of Germany, reflected
in the form of the transformation of two characters into one. The sculpture is meant to inspire, to
be an object (res) directing the viewer toward personal reflection, and invoking projections of fear
and doubt, but also of confidence and courage. Confidence and courage are represented by a strong
figure with a head, firmly standing on her feet. Fear and doubt are represented by a weak figure,
carried by the first one. The centripetal composition used in the sculpture suggests merger rather
than destruction. The sensory perception of the viewer is controlled by directional tensions, which
lead the viewer’s sight along designated linear directions. As described earlier by S. Witkiewicz,
directional tensions and motionless substance correspond to a rhetorical enlarging and diminishing.
By interacting with the sculpture, you can experience these devices. Not only visualization is at
work here, as in verbal communication, but also physical experience. The presented analysis shows
that a sculptural work of art can be analysed in a similar way to verbal communication. Of course,
not all verbal devices have their counterparts in visual communication, but the basic content and
emotions can be expressed regardless of the code. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica;2 | |
dc.subject | visual communication | pl_PL |
dc.subject | composition | pl_PL |
dc.subject | formal image structure | pl_PL |
dc.subject | formal narration | pl_PL |
dc.subject | theory of vision and rhetoric | pl_PL |
dc.subject | verbal communication | pl_PL |
dc.subject | visual message | pl_PL |
dc.title | Rzeźba jako kod – chwyty retoryczne stosowane przez rzeźbiarza | pl_PL |
dc.title.alternative | Sculpture as a Code – Rhetorical Devices Used by the Sculptor | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015 | pl_PL |
dc.page.number | 151-162 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Katedra Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej; 90-236 Łódź, ul. Pomorska 171/173. | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Zofia Władyka-Łuczak – mgr sztuki, rzeźbiarz i pracownik naukowy Zakładu Teorii i Praktyki
Komunikacji UŁ, zainteresowania badawcze: komunikacja wizualna, estetyka, teoria sztuki.
Autorka artykułów: Znaczenie struktur formalnych w komunikacji wizualnej, [w:] Retoryka
wizualna. Obraz jako narzędzie perswazji, red. A. Kampka, Wydawnictwo SGGW, Warszawa
2014, s. 34–45; Proces powstawania publikacji, [w:] O mediach i komunikacji, red. E. Pleszkun-
Olejniczakowa, J. Bachura, M. Worsowicz, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2010, s. 281–304; Kompetencja wizualna – odkrywanie terytorium, [w:] Badanie i projektowanie komunikacji
3, seria Projektowanie komunikacji, red. M. Wszołek, Wydawnictwo Libron, Wrocław 2014,
s. 275–288. Autorka m.in. pomnika twórcy Aleksandrowa Łódzkiego Rafała Bratoszewskiego
(2008) oraz pomnika twórcy przemysłowej Łodzi Rajmunda Rembielińskiego (2015). | pl_PL |
dc.references | Awdiejew A., Habrajska G., Komponowanie sensu w procesie odbioru komunikatów, Wydawnictwo Primum Verbum, Łódź 2010. | pl_PL |
dc.references | Awdiejew A., Habrajska G., Wprowadzenie do gramatyki komunikacyjnej, t. 1, Oficyna Wydawnicza Leksem, Łask 2004. | pl_PL |
dc.references | Awdiejew A., Habrajska G., Wprowadzenie do gramatyki komunikacyjnej, t. 2, Oficyna Wydawnicza Leksem, Łask 2006. | pl_PL |
dc.references | Awdiejew A., Struktura dyskursu, relewancja i interpretacja [w druku]. | pl_PL |
dc.references | Bonsiepe G., Retoryka wizualno-werbalna, tłum. M.B. Fedewicz, „Pamiętnik Literacki” 1985, nr 3, s. 303–309. | pl_PL |
dc.references | Habrajska G., Kompetencja komunikacyjna a interpretacja tekstu, [w:] Badanie i projektowanie komunikacji 2, red. A. Siemes, M. Grech, Wydawnictwo UWr, Wrocław 2013. | pl_PL |
dc.references | Habrajska G., Wybrane zagadnienia wprowadzające do nauki o komunikowaniu, Wydawnictwo Primum Verbum, Łódź 2012. | pl_PL |
dc.references | Jakobson R., Poetyka w świetle językoznawstwa, [w:] W poszukiwaniu istoty języka. Wybór pism, t. 2, wybór, red. nauk. i wstęp M.R. Mayenowa, PIW, Warszawa 1989. | pl_PL |
dc.references | Korolko M., Sztuka retoryki. Przewodnik encyklopedyczny, Wiedza Powszechna, Warszawa 1982. | pl_PL |
dc.references | Lewiński P., Retoryka reklamy, wyd. 2 zm. i uzup., Wrocław 2008. | pl_PL |
dc.references | Ławniczak W., O poznawaniu dzieła sztuki plastycznej, PWN, Poznań 1983. | pl_PL |
dc.references | Panofsky E., Studia z historii sztuki, wybór, oprac. i posł. J. Białostocki, PIW, Warszawa 1971. | pl_PL |
dc.references | Paul-Cavalier F.-J., Wizualizacja. Od obrazu do działania, tłum. A. Suchańska, Dom Wydawniczy „Rebis”, Poznań 1994. | pl_PL |
dc.references | Rusinek M., Retoryka obrazu. Przyczynek do percepcyjnej teorii figur, Wydawnictwo Słowo/Obraz/ Terytoria, Gdańsk 2012. | pl_PL |
dc.references | Witkiewicz S.I., Nowe formy w malarstwie i wynikające stąd nieporozumienia. Szkice estetyczne, PIW, Warszawa 2002. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | zet-zet@zet-zet.com.pl | pl_PL |
dc.relation.volume | 28 | pl_PL |