dc.contributor.author | Bachura-Wojtasik, Joanna | |
dc.date.accessioned | 2015-09-29T17:00:08Z | |
dc.date.available | 2015-09-29T17:00:08Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.issn | 1505-9057 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/12007 | |
dc.description.abstract | The article discusses the audio form of the biography and autobiography – as seen in the radio-
drama and documentary – as a distinct form in audio literature. The article is inspired by the theoretical
findings of Philippe Lejeune concerning autobiographical literature and the personal diary
genre. Theoretical reflections are complemented by selected examples of artistic audio genres.
The examples of radio-dramas and artistic documentaries (features) discussed illustrate the specificity
of the radio medium, which, on the one hand, opens up new opportunities for documentaries that
are impossible to achieve in printed literature, while, on the other hand, it also imposes restrictions. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica;2 | |
dc.subject | documentary | pl_PL |
dc.subject | fiction | pl_PL |
dc.subject | audio literature | pl_PL |
dc.title | Biografia i autobiografia w literaturze audialnej | pl_PL |
dc.title.alternative | Biography and Autobiography in Audio Literature | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015 | pl_PL |
dc.page.number | 107-120 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Katedra Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej; 90-236 Łódź, ul. Pomorska 171/173. | pl_PL |
dc.identifier.eissn | 2353-1908 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Joanna Bachura-Wojtasik – adiunkt w Katedrze Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej UŁ.
Jest autorką książki Odsłony wyobraźni. Współczesne słuchowisko radiowe (2012) oraz współautorką
(obok Elżbiety Pleszkun-Olejniczakowej i Aleksandry Pawlik) książki Dwa Teatry.
Studia z zakresu teorii i interpretacji sztuki słuchowiskowej (2011). Podstawą jej zainteresowań
badawczych jest radioznawstwo, przede wszystkim artystyczne gatunki radiowe. Interesuje
ją także współczesna kultura – jej przemiany, właściwości, funkcje. | pl_PL |
dc.references | Bachura J., Feature – the marriage of fact and fiction, [w:] Radio: Community, Challenges, Aesthetics, red. G. Stachyra, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2013. | pl_PL |
dc.references | Bachura J., Odsłony wyobraźni. Współczesne słuchowisko radiowe, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2012. | pl_PL |
dc.references | Bachura-Wojtasik J., Klimczak K., Feature w radiu – wymykanie się wyznacznikom gatunku. Uwagi genologiczne po festiwalu Prix Europa w latach 2013 i 2014, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” 2014, nr 1, s. 43–60. | pl_PL |
dc.references | Demetrio D., Autobiografia. Terapeutyczny wymiar pisania o sobie, tłum. A. Skolimowska, przedm. O. Czerniawska, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2000. | pl_PL |
dc.references | Eco U., Nowe środki masowego przekazu a przyszłość książki, [w:] Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku. Antologia, projekt i red. nauk. M. Hopfinger, Oficyna Naukowa, Warszawa 2002. | pl_PL |
dc.references | Godlewski G., Słowo – pismo – sztuka słowa. Perspektywy antropologiczne, Wydawnictwo UW, Warszawa 2008, s. 233. | pl_PL |
dc.references | Hendrykowski M., Słownik terminów filmowych, Ars Nova, Poznań 1994. | pl_PL |
dc.references | Hopfinger M., Doświadczenia audiowizualne. O mediach w kulturze współczesnej, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2003. | pl_PL |
dc.references | Hopfinger M., Literatura i media. Po 1989 roku, Oficyna Naukowa, Warszawa 2010. | pl_PL |
dc.references | Hopfinger M., Sztuka i komunikacja: sygnały zmian całej kultury, [w:] Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku. Antologia, projekt i red. nauk. M. Hopfinger, Oficyna Naukowa, Warszawa 2002. | pl_PL |
dc.references | Hopfinger M., Wprowadzenie, [w:] Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku. Antologia, projekt i red. nauk. M. Hopfinger, Oficyna Naukowa, Warszawa 2002. | pl_PL |
dc.references | Jakubowicz K., Nowa ekologia mediów. Konwergencja a metamorfoza, Wydawnictwo Poltext, Warszawa 2011. | pl_PL |
dc.references | Karpińki M., Niedoskonałe odbicie. Warsztat scenarzysty filmowego, Polski Instytut Sztuki Filmowej, Stowarzyszenie Filmowców Polskich, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 2006. | pl_PL |
dc.references | Klimczak K., Reportaże radiowe o krzywdzie i cierpieniu, Wydawnictwo Primum Verbum, Łódź 2011. | pl_PL |
dc.references | Lejeune Ph., „Drogi zeszycie…”, „Drogi ekranie…”. O dziennikach osobistych, red. P. Rodak, tłum. A. Karpowicz, M. i P. Rodakowie, Wydawnictwo UW, Warszawa 2010. | pl_PL |
dc.references | Lejeune Ph., Autobiografia i historia literatury, [w:] tenże, Wariacje na temat pewnego paktu. O autobiografii, red. R. Lubas-Bartoszyńska, tłum. W. Grajewski i inni, Universitas, Kraków 2001. | pl_PL |
dc.references | Lejeune Ph., Czy można zdefiniować autobiografię?, [w:] tenże, Wariacje na temat pewnego paktu. O autobiografii, red. R. Lubas-Bartoszyńska, tłum. W. Grajewski i in., Universitas, Kraków 2001. | pl_PL |
dc.references | Lejeune Ph., Dziennik jako antyfikcja, [w:] tenże, „Drogi zeszycie…”, „Drogi ekranie…”. O dziennikach osobistych, red. P. Rodak, tłum. A. Karpowicz, M. i P. Rodakowie, Wydawnictwo UW, Warszawa 2010. | pl_PL |
dc.references | Lejeune Ph., Pakt autobiograficzny (bis), [w:] tenże, Wariacje na temat pewnego paktu. O autobiografii, red. R. Lubas-Bartoszyńska, tłum. W. Grajewski i in., Universitas, Kraków 2001. | pl_PL |
dc.references | Lejeune Ph., Pakt autobiograficzny, [w:] tenże, Wariacje na temat pewnego paktu. O autobiografii, red. R. Lubas-Bartoszyńska, tłum. W. Grajewski i in., Universitas, Kraków 2001. | pl_PL |
dc.references | McKinley Runyan W., Historie życia a psychobiografia. Badania teorii i metody, tłum. J. Kasprzewski, PWN, Warszawa 1992. | pl_PL |
dc.references | Mizerkiewicz T., Czas fantastyki, kryminału, powieści historycznej, [w:] tenże, Literatura obecna. Szkice o najnowszej prozie i krytyce, Universitas, Kraków 2013. | pl_PL |
dc.references | Narracja [hasło], [w:] P. Pavis, Słownik terminów teatralnych, tłum. S. Świontek, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław–Warszawa–Kraków 2002. | pl_PL |
dc.references | Ogonowska A., Philippe’a Lejeune’a koncepcja badania dzienników osobistych. Perspektywy: socjokulturowa i psychologiczna, „Studia Humanistyczne AGH” 2011, t. 10/2, s. 131–133. | pl_PL |
dc.references | Pawlik A., Teatr radiowy i jego gatunki, Łódź 2012. | pl_PL |
dc.references | Pleszkun-Olejniczakowa E., „Muzy rzadko się do radia przyznają”. Szkice o słuchowiskach i reportażach radiowych, Wydawnictwo Primum Verbum, Łódź 2012. | pl_PL |
dc.references | Pleszkun-Olejniczakowa E., Bachura J., Pawlik A., Dwa teatry. Studia z zakresu teorii i interpretacji sztuki słuchowiskowej, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2011. | pl_PL |
dc.references | Przylipiak M., Dialektyka powierzchni i głębi w filmie dokumentalnym, „Kwartalnik Filmowy” 2006, nr 54/55, s. 146–162. | pl_PL |
dc.references | Rodak P., Dziennik osobisty jako praktyka piśmienna: działanie, materialność, tekst, [w:] Antropologia pisma. Od teorii do praktyki, red. P. Artieres, P. Rodak, Wydawnictwo UW, Warszawa 2010. | pl_PL |
dc.references | Rozmowa V. Philippe Lejeune, Wokół autobiografii i dzienników osobistych, [w:] P. Rodak, Pismo, książka, lektura. Rozmowy: Le Goff, Chartier, Hebrard, Fabre, Lejeune, Wydawnictwo UW, Warszawa 2009, s. 249–287. | pl_PL |
dc.references | Russin R.U., Downs W.M., Jak napisać scenariusz filmowy, tłum. E. Spirydowicz, Wydawnictwo Wojciech Marzec, Warszawa 2007. | pl_PL |
dc.references | Suszczyński Z., Hipertekst a „galaktyka Gutenberga”, [w:] Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku. Antologia, projekt i red. nauk. M. Hopfinger, Oficyna Naukowa, Warszawa 2002. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | joanna.bachura@gmail.com | pl_PL |
dc.relation.volume | 28 | pl_PL |