Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorBachura-Wojtasik, Joanna
dc.date.accessioned2015-09-29T17:00:08Z
dc.date.available2015-09-29T17:00:08Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.issn1505-9057
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/12007
dc.description.abstractThe article discusses the audio form of the biography and autobiography – as seen in the radio- drama and documentary – as a distinct form in audio literature. The article is inspired by the theoretical findings of Philippe Lejeune concerning autobiographical literature and the personal diary genre. Theoretical reflections are complemented by selected examples of artistic audio genres. The examples of radio-dramas and artistic documentaries (features) discussed illustrate the specificity of the radio medium, which, on the one hand, opens up new opportunities for documentaries that are impossible to achieve in printed literature, while, on the other hand, it also imposes restrictions.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica;2
dc.subjectdocumentarypl_PL
dc.subjectfictionpl_PL
dc.subjectaudio literaturepl_PL
dc.titleBiografia i autobiografia w literaturze audialnejpl_PL
dc.title.alternativeBiography and Autobiography in Audio Literaturepl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015pl_PL
dc.page.number107-120pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Katedra Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej; 90-236 Łódź, ul. Pomorska 171/173.pl_PL
dc.identifier.eissn2353-1908
dc.contributor.authorBiographicalnoteJoanna Bachura-Wojtasik – adiunkt w Katedrze Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej UŁ. Jest autorką książki Odsłony wyobraźni. Współczesne słuchowisko radiowe (2012) oraz współautorką (obok Elżbiety Pleszkun-Olejniczakowej i Aleksandry Pawlik) książki Dwa Teatry. Studia z zakresu teorii i interpretacji sztuki słuchowiskowej (2011). Podstawą jej zainteresowań badawczych jest radioznawstwo, przede wszystkim artystyczne gatunki radiowe. Interesuje ją także współczesna kultura – jej przemiany, właściwości, funkcje.pl_PL
dc.referencesBachura J., Feature – the marriage of fact and fiction, [w:] Radio: Community, Challenges, Aesthetics, red. G. Stachyra, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2013.pl_PL
dc.referencesBachura J., Odsłony wyobraźni. Współczesne słuchowisko radiowe, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2012.pl_PL
dc.referencesBachura-Wojtasik J., Klimczak K., Feature w radiu – wymykanie się wyznacznikom gatunku. Uwagi genologiczne po festiwalu Prix Europa w latach 2013 i 2014, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” 2014, nr 1, s. 43–60.pl_PL
dc.referencesDemetrio D., Autobiografia. Terapeutyczny wymiar pisania o sobie, tłum. A. Skolimowska, przedm. O. Czerniawska, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2000.pl_PL
dc.referencesEco U., Nowe środki masowego przekazu a przyszłość książki, [w:] Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku. Antologia, projekt i red. nauk. M. Hopfinger, Oficyna Naukowa, Warszawa 2002.pl_PL
dc.referencesGodlewski G., Słowo – pismo – sztuka słowa. Perspektywy antropologiczne, Wydawnictwo UW, Warszawa 2008, s. 233.pl_PL
dc.referencesHendrykowski M., Słownik terminów filmowych, Ars Nova, Poznań 1994.pl_PL
dc.referencesHopfinger M., Doświadczenia audiowizualne. O mediach w kulturze współczesnej, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2003.pl_PL
dc.referencesHopfinger M., Literatura i media. Po 1989 roku, Oficyna Naukowa, Warszawa 2010.pl_PL
dc.referencesHopfinger M., Sztuka i komunikacja: sygnały zmian całej kultury, [w:] Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku. Antologia, projekt i red. nauk. M. Hopfinger, Oficyna Naukowa, Warszawa 2002.pl_PL
dc.referencesHopfinger M., Wprowadzenie, [w:] Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku. Antologia, projekt i red. nauk. M. Hopfinger, Oficyna Naukowa, Warszawa 2002.pl_PL
dc.referencesJakubowicz K., Nowa ekologia mediów. Konwergencja a metamorfoza, Wydawnictwo Poltext, Warszawa 2011.pl_PL
dc.referencesKarpińki M., Niedoskonałe odbicie. Warsztat scenarzysty filmowego, Polski Instytut Sztuki Filmowej, Stowarzyszenie Filmowców Polskich, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 2006.pl_PL
dc.referencesKlimczak K., Reportaże radiowe o krzywdzie i cierpieniu, Wydawnictwo Primum Verbum, Łódź 2011.pl_PL
dc.referencesLejeune Ph., „Drogi zeszycie…”, „Drogi ekranie…”. O dziennikach osobistych, red. P. Rodak, tłum. A. Karpowicz, M. i P. Rodakowie, Wydawnictwo UW, Warszawa 2010.pl_PL
dc.referencesLejeune Ph., Autobiografia i historia literatury, [w:] tenże, Wariacje na temat pewnego paktu. O autobiografii, red. R. Lubas-Bartoszyńska, tłum. W. Grajewski i inni, Universitas, Kraków 2001.pl_PL
dc.referencesLejeune Ph., Czy można zdefiniować autobiografię?, [w:] tenże, Wariacje na temat pewnego paktu. O autobiografii, red. R. Lubas-Bartoszyńska, tłum. W. Grajewski i in., Universitas, Kraków 2001.pl_PL
dc.referencesLejeune Ph., Dziennik jako antyfikcja, [w:] tenże, „Drogi zeszycie…”, „Drogi ekranie…”. O dziennikach osobistych, red. P. Rodak, tłum. A. Karpowicz, M. i P. Rodakowie, Wydawnictwo UW, Warszawa 2010.pl_PL
dc.referencesLejeune Ph., Pakt autobiograficzny (bis), [w:] tenże, Wariacje na temat pewnego paktu. O autobiografii, red. R. Lubas-Bartoszyńska, tłum. W. Grajewski i in., Universitas, Kraków 2001.pl_PL
dc.referencesLejeune Ph., Pakt autobiograficzny, [w:] tenże, Wariacje na temat pewnego paktu. O autobiografii, red. R. Lubas-Bartoszyńska, tłum. W. Grajewski i in., Universitas, Kraków 2001.pl_PL
dc.referencesMcKinley Runyan W., Historie życia a psychobiografia. Badania teorii i metody, tłum. J. Kasprzewski, PWN, Warszawa 1992.pl_PL
dc.referencesMizerkiewicz T., Czas fantastyki, kryminału, powieści historycznej, [w:] tenże, Literatura obecna. Szkice o najnowszej prozie i krytyce, Universitas, Kraków 2013.pl_PL
dc.referencesNarracja [hasło], [w:] P. Pavis, Słownik terminów teatralnych, tłum. S. Świontek, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław–Warszawa–Kraków 2002.pl_PL
dc.referencesOgonowska A., Philippe’a Lejeune’a koncepcja badania dzienników osobistych. Perspektywy: socjokulturowa i psychologiczna, „Studia Humanistyczne AGH” 2011, t. 10/2, s. 131–133.pl_PL
dc.referencesPawlik A., Teatr radiowy i jego gatunki, Łódź 2012.pl_PL
dc.referencesPleszkun-Olejniczakowa E., „Muzy rzadko się do radia przyznają”. Szkice o słuchowiskach i reportażach radiowych, Wydawnictwo Primum Verbum, Łódź 2012.pl_PL
dc.referencesPleszkun-Olejniczakowa E., Bachura J., Pawlik A., Dwa teatry. Studia z zakresu teorii i interpretacji sztuki słuchowiskowej, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2011.pl_PL
dc.referencesPrzylipiak M., Dialektyka powierzchni i głębi w filmie dokumentalnym, „Kwartalnik Filmowy” 2006, nr 54/55, s. 146–162.pl_PL
dc.referencesRodak P., Dziennik osobisty jako praktyka piśmienna: działanie, materialność, tekst, [w:] Antropologia pisma. Od teorii do praktyki, red. P. Artieres, P. Rodak, Wydawnictwo UW, Warszawa 2010.pl_PL
dc.referencesRozmowa V. Philippe Lejeune, Wokół autobiografii i dzienników osobistych, [w:] P. Rodak, Pismo, książka, lektura. Rozmowy: Le Goff, Chartier, Hebrard, Fabre, Lejeune, Wydawnictwo UW, Warszawa 2009, s. 249–287.pl_PL
dc.referencesRussin R.U., Downs W.M., Jak napisać scenariusz filmowy, tłum. E. Spirydowicz, Wydawnictwo Wojciech Marzec, Warszawa 2007.pl_PL
dc.referencesSuszczyński Z., Hipertekst a „galaktyka Gutenberga”, [w:] Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku. Antologia, projekt i red. nauk. M. Hopfinger, Oficyna Naukowa, Warszawa 2002.pl_PL
dc.contributor.authorEmailjoanna.bachura@gmail.compl_PL
dc.relation.volume28pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord