Search
Now showing items 1-6 of 6
Deskryptywność i normatywność – horyzonty dialogicznej wizji człowieka. Pytanie o człowieka jako pytanie filozoficzne.
(Instytut Filozofii Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2017)
Pytanie o człowieka jest podstawowym wątkiem współczesnej filozofii dialogu. Jego postawienie przez dialogików nie zaowocowało usystematyzowaną filozofią człowieka, a tym bardziej antropologią filozoficzną (w sensie ...
Kim są uczestnicy Buberowskiego dialogu?
(Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2014)
Tekst jest próbą eksplikacji sensu „Ja” i „Ty”, jako kategorii kluczowych dla dialogiki Martina Bubera. Kategorie te rozważam w perspektywie genezy człowieka oraz w kontekście ludzkiego interpersonalnego istnienia, przy ...
Kryzys człowieczeństwa - zagrożenie czy szansa?
(Instytut Filozofii Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, 2015)
Celem artykułu jest kontestacja tendencji – nienowej, ale wyrazistej we współczesnym myśleniu o człowieku – do traktowania problemu kryzysu człowieczeństwa w kategoriach funkcji kryzysu cywilizacyjnego. Kryzys rozpoznawany ...
Miłość i sprawiedliwość, czyli o dialektyce egzegezy Paula Ricoeura
(Instytut Jana Pawła II, 2016)
Hermeneutyka P. Ricoeura użyta do egzegezy tekstów biblijnych przynosi ciekawe rezultaty, zwłaszcza gdy uwagę kieruje się na kategorię miłości i sprawiedliwości. Pojęcia te, zakorzenione w tradycji judaizmu i chrześcijaństwa, ...
Obecność - doczesne oblicze Wieczności
(Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2016)
Wieczność, to nie tylko bezosobowy parametr świata lub kategoria organizująca ludzkie myślenie o czasie. Wieczność, to również obecność – odniesienie interpersonalne i trwanie osób wobec siebie. Tak rozumiana, staje się ...
Problem sceny w Tischnerowskiej filozofii dramatu
(Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2016)
Kategoria sceny należy nie tylko do pojęć kluczowych dla Tischnerowskiego projektu filozofii dramatu, ale zarazem wpisuje się w polemikę, jaką Tischner podjął z filozoficzną tradycją. Powyższa okoliczność jest zapewne ...