Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKrysiński, Dawid
dc.date.accessioned2015-07-14T11:46:57Z
dc.date.available2015-07-14T11:46:57Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.issn0208-600X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/10969
dc.description.abstractCelem artykułu jest próba odpowiedzi na pytanie, czy – w odniesieniu do polskich miast – status wojewódzki wciąż może stanowić jedno ze skutecznych źródeł wzrostu lokalnej gospodarki? Autor odwołuje się w swoich analizach do założenia, że wspomniany status oznacza obecność na terenie miasta instytucji regionalnych prowadzących samodzielną politykę, która może prowadzić do uprzywilejowanej pozycji miast wojewódzkich w zakresie dostępu do środków finansowych, jakimi dysponują wspomniane instytucje, a także w kontekście budowy atrakcyjności miasta dla biznesu (poprzez sprawne wydawanie decyzji administracyjnych i wysokie kwalifikacje kadr urzędniczych). Identyfikuje też rolę miast o zróżnicowanym statusie administracyjnym w dokumentach strategicznych rangi krajowej, podkreślając, iż może się to przekładać na sposób rozdzielania zasobów rozwojowych przez instytucje centralne. Następnie dokonuje analizy statystycznej opartej na wybranych wskaźnikach wzrostu gospodarczego, porównując kondycję gospodarczą dwóch miast postwojewódzkich (Kalisza i Legnicy) oraz dwóch ośrodków wojewódzkich (Opola i Zielonej Góry). W konkluzjach sugeruje zaś, że status wojewódzki może być funkcjonalny dla Opola i Zielonej Góry (jako miast wojewódzkich) głównie w kontekście atrakcyjności dla biznesu; nie odgrywa on natomiast istotnej roli w procesie rozdzielania zasobów, jakimi dysponują instytucje wojewódzkie oraz centralne.pl_PL
dc.description.abstractThe aim of this paper is to find an answer to the question: is the voivodeship status a factor which influences economic growth of the Polish cities? The author of the article intends to check the role of the status taking into account three assumptions. Firstly, the amount of financial support which is transferred from regional public institutions to the voivodeship cities may be bigger than transfers to the province capitals. Secondly, the voivodeship capitals, due to the presence of the regional public institutions, may be more attractive for entrepreneurs than the province capitals. Thirdly, the voivodeship capitals are treated as the most important urban centers in various national strategies, and their formal position may lead to the greater support from the state. The author intends to verify these assumptions using selected indicators of economic growth which show the socio-economic condition of two voivodeship capitals (Opole, Zielona Gora) and two province capitals (Kalisz, Legnica). The results of the analysis suggest that the voviodeship capitals are more attractive for business but the administrative status of these cities does not affect the amount of financial support received from regional and national public institutions.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica; 52
dc.subjectpodział terytorialnypl_PL
dc.subjectreforma administracyjnapl_PL
dc.subjectstatus wojewódzkipl_PL
dc.subjectwzrost gospodarczy miastpl_PL
dc.subjectadministrative divisionpl_PL
dc.subjectadministrative reformpl_PL
dc.subjectvoivodeship statuspl_PL
dc.subjecteconomic growth of citypl_PL
dc.titleStatus wojewódzki miasta jako czynnik wzrostu w dobie postindustrialnejpl_PL
dc.title.alternativeThe Voivodeship Status as a Factor of Economic Growth in the Postindustrial Erapl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number[27]-44pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationZakład Socjologii Miasta i Wsi, Instytut Socjologii, Wydział Nauk Społecznych, Uniwersytet Wrocławski, ul. Koszarowa 3, 51–149 Wrocławpl_PL
dc.identifier.eissn2353-4850
dc.referencesBłaszczyk M. (2013), W poszukiwaniu socjologicznej teorii rozwoju miast, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa.pl_PL
dc.referencesChurski P. (2005), Czynniki rozwoju regionalnego w świetle koncepcji teoretycznych, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej we Włocławku. Nauki Ekonomiczne”, nr 3, s. 13–30.pl_PL
dc.referencesDziemianowicz W. (2005), Ranking atrakcyjności inwestycyjnej miast Polski – refleksje po czterech edycjach badań, „Prace i Studia Geograficzne”, t. 35, s. 109–127.pl_PL
dc.referencesFurmankiewicz M., Janc K. (2012), Partnerstwa terytorialne jako nowy model zarządzania rozwojem lokalnym – różnice regionalne i wpływ na aktywność mieszkańców, [w:] A. Harańczyk (red.), Perspektywy rozwoju regionalnego Polski w okresie programowania po 2013 r., cz. II, Studia KPZK PAN, t. CXL, s. 231–245.pl_PL
dc.referencesGilowska Z. (2001), Reforma finansów publicznych, [w:] G. Gorzelak, B. Jałowiecki, M. Stec (red.), Reforma terytorialnej organizacji kraju: dwa lata doświadczeń, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGrosse T. (2002), Przegląd teoretycznych koncepcji rozwoju regionalnego, „Studia Lokalne i Regionalne”, nr 8, s. 25–46.pl_PL
dc.referencesJuchniewicz M. i in. (2012), Planowanie w zarządzaniu rozwojem lokalnym, Fundacja BFKK, Białystok.pl_PL
dc.referencesKoncepcja Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030, Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKłopot S. W., Wojtaś J. (1990), Relacje instytucji lokalnych z instytucjami centralnymi, [w:] W. Misiak (red.), Instytucje miejskiej społeczności lokalnej a układ centralny, Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Rzeszowie, Rzeszów, s. 201–242.pl_PL
dc.referencesKrysiński D. (2013), Wszystko co złe, to reforma. O utracie statusu miasta wojewódzkiego w dyskursie kaliszan, „Przegląd Socjologiczny”, nr LXII/4, s. 25–42.pl_PL
dc.referencesKrysiński D. (2014), Status wojewódzki miasta jako determinanta rozwoju społeczno-gospodarczego. Analiza na przykładzie polskich miast, [w:] A. Przybyłka (red.), Polityka gospodarcza i społeczna – wybrane zagadnienia, Kraków, s. 333–341.pl_PL
dc.referencesMakowski G. (2011), Lobbing w opiniach przedstawicieli samorządu wojewódzkiego, [w:] K. Jasiecki, Grupy interesu i lobbing. Polskie doświadczenia w unijnym kontekście, Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa, s. 259–279.pl_PL
dc.referencesMatyja R. (2011), Prawdziwy koniec IV RP, Rozmowę przeprowadził Cezary Michalski, „Tygodnik Powszechny”, nr 47, s. 12–13.pl_PL
dc.referencesStarosta P. (2014), Założenia i metodologia badań surveyowych zasobów kapitału ludzkiego i społecznego w województwie łódzkim, [w:] P. Starosta (red.), Zróżnicowanie zasobów kapitału ludzkiego i społecznego w regionie łódzkim, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 19–34.pl_PL
dc.referencesSwianiewicz P. i in. (2008), Szafarze darów europejskich. Kapitał społeczny a realizacja polityki regionalnej w polskich województwach, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa.pl_PL
dc.referencesTarkowski J. (1994), Socjologia świata polityki. Władza i społeczeństwo w systemie autorytarnym, t. 1, Instytut Studiów Politycznych Polskiej Akademii Nauk, Warszawa.pl_PL
dc.referencesCanzanelli G. (2001), Overview and learned lessons on Local Economic Development, Human Development, and Decent Work, Geneva http://www.ilo.org/public/english/universitas/download/publi/ led1.pdf (dostęp 20.01.2013).pl_PL
dc.contributor.authorEmaildawid.krysinski@wp.plpl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord