dc.contributor.author | Krysiński, Dawid | |
dc.date.accessioned | 2015-07-14T11:46:57Z | |
dc.date.available | 2015-07-14T11:46:57Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.issn | 0208-600X | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/10969 | |
dc.description.abstract | Celem artykułu jest próba odpowiedzi na pytanie, czy – w odniesieniu do polskich
miast – status wojewódzki wciąż może stanowić jedno ze skutecznych źródeł wzrostu lokalnej
gospodarki? Autor odwołuje się w swoich analizach do założenia, że wspomniany status oznacza
obecność na terenie miasta instytucji regionalnych prowadzących samodzielną politykę, która może
prowadzić do uprzywilejowanej pozycji miast wojewódzkich w zakresie dostępu do środków finansowych,
jakimi dysponują wspomniane instytucje, a także w kontekście budowy atrakcyjności
miasta dla biznesu (poprzez sprawne wydawanie decyzji administracyjnych i wysokie kwalifikacje
kadr urzędniczych). Identyfikuje też rolę miast o zróżnicowanym statusie administracyjnym w dokumentach
strategicznych rangi krajowej, podkreślając, iż może się to przekładać na sposób rozdzielania
zasobów rozwojowych przez instytucje centralne. Następnie dokonuje analizy statystycznej
opartej na wybranych wskaźnikach wzrostu gospodarczego, porównując kondycję gospodarczą
dwóch miast postwojewódzkich (Kalisza i Legnicy) oraz dwóch ośrodków wojewódzkich (Opola
i Zielonej Góry). W konkluzjach sugeruje zaś, że status wojewódzki może być funkcjonalny dla
Opola i Zielonej Góry (jako miast wojewódzkich) głównie w kontekście atrakcyjności dla biznesu;
nie odgrywa on natomiast istotnej roli w procesie rozdzielania zasobów, jakimi dysponują instytucje
wojewódzkie oraz centralne. | pl_PL |
dc.description.abstract | The aim of this paper is to find an answer to the question: is the voivodeship status
a factor which influences economic growth of the Polish cities? The author of the article intends to
check the role of the status taking into account three assumptions. Firstly, the amount of financial support which is transferred from regional public institutions to the voivodeship cities may be bigger
than transfers to the province capitals. Secondly, the voivodeship capitals, due to the presence of
the regional public institutions, may be more attractive for entrepreneurs than the province capitals.
Thirdly, the voivodeship capitals are treated as the most important urban centers in various
national strategies, and their formal position may lead to the greater support from the state. The author
intends to verify these assumptions using selected indicators of economic growth which show
the socio-economic condition of two voivodeship capitals (Opole, Zielona Gora) and two province
capitals (Kalisz, Legnica). The results of the analysis suggest that the voviodeship capitals are more
attractive for business but the administrative status of these cities does not affect the amount of
financial support received from regional and national public institutions. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica; 52 | |
dc.subject | podział terytorialny | pl_PL |
dc.subject | reforma administracyjna | pl_PL |
dc.subject | status wojewódzki | pl_PL |
dc.subject | wzrost gospodarczy miast | pl_PL |
dc.subject | administrative division | pl_PL |
dc.subject | administrative reform | pl_PL |
dc.subject | voivodeship status | pl_PL |
dc.subject | economic growth of city | pl_PL |
dc.title | Status wojewódzki miasta jako czynnik wzrostu w dobie postindustrialnej | pl_PL |
dc.title.alternative | The Voivodeship Status as a Factor of Economic Growth in the Postindustrial Era | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | [27]-44 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Zakład Socjologii Miasta i Wsi, Instytut Socjologii, Wydział Nauk Społecznych, Uniwersytet Wrocławski, ul. Koszarowa 3, 51–149 Wrocław | pl_PL |
dc.identifier.eissn | 2353-4850 | |
dc.references | Błaszczyk M. (2013), W poszukiwaniu socjologicznej teorii rozwoju miast, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Churski P. (2005), Czynniki rozwoju regionalnego w świetle koncepcji teoretycznych, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej we Włocławku. Nauki Ekonomiczne”, nr 3, s. 13–30. | pl_PL |
dc.references | Dziemianowicz W. (2005), Ranking atrakcyjności inwestycyjnej miast Polski – refleksje po czterech edycjach badań, „Prace i Studia Geograficzne”, t. 35, s. 109–127. | pl_PL |
dc.references | Furmankiewicz M., Janc K. (2012), Partnerstwa terytorialne jako nowy model zarządzania rozwojem lokalnym – różnice regionalne i wpływ na aktywność mieszkańców, [w:] A. Harańczyk (red.), Perspektywy rozwoju regionalnego Polski w okresie programowania po 2013 r., cz. II, Studia KPZK PAN, t. CXL, s. 231–245. | pl_PL |
dc.references | Gilowska Z. (2001), Reforma finansów publicznych, [w:] G. Gorzelak, B. Jałowiecki, M. Stec (red.), Reforma terytorialnej organizacji kraju: dwa lata doświadczeń, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Grosse T. (2002), Przegląd teoretycznych koncepcji rozwoju regionalnego, „Studia Lokalne i Regionalne”, nr 8, s. 25–46. | pl_PL |
dc.references | Juchniewicz M. i in. (2012), Planowanie w zarządzaniu rozwojem lokalnym, Fundacja BFKK, Białystok. | pl_PL |
dc.references | Koncepcja Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030, Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Kłopot S. W., Wojtaś J. (1990), Relacje instytucji lokalnych z instytucjami centralnymi, [w:] W. Misiak (red.), Instytucje miejskiej społeczności lokalnej a układ centralny, Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Rzeszowie, Rzeszów, s. 201–242. | pl_PL |
dc.references | Krysiński D. (2013), Wszystko co złe, to reforma. O utracie statusu miasta wojewódzkiego w dyskursie kaliszan, „Przegląd Socjologiczny”, nr LXII/4, s. 25–42. | pl_PL |
dc.references | Krysiński D. (2014), Status wojewódzki miasta jako determinanta rozwoju społeczno-gospodarczego. Analiza na przykładzie polskich miast, [w:] A. Przybyłka (red.), Polityka gospodarcza i społeczna – wybrane zagadnienia, Kraków, s. 333–341. | pl_PL |
dc.references | Makowski G. (2011), Lobbing w opiniach przedstawicieli samorządu wojewódzkiego, [w:] K. Jasiecki, Grupy interesu i lobbing. Polskie doświadczenia w unijnym kontekście, Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa, s. 259–279. | pl_PL |
dc.references | Matyja R. (2011), Prawdziwy koniec IV RP, Rozmowę przeprowadził Cezary Michalski, „Tygodnik Powszechny”, nr 47, s. 12–13. | pl_PL |
dc.references | Starosta P. (2014), Założenia i metodologia badań surveyowych zasobów kapitału ludzkiego i społecznego w województwie łódzkim, [w:] P. Starosta (red.), Zróżnicowanie zasobów kapitału ludzkiego i społecznego w regionie łódzkim, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 19–34. | pl_PL |
dc.references | Swianiewicz P. i in. (2008), Szafarze darów europejskich. Kapitał społeczny a realizacja polityki regionalnej w polskich województwach, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Tarkowski J. (1994), Socjologia świata polityki. Władza i społeczeństwo w systemie autorytarnym, t. 1, Instytut Studiów Politycznych Polskiej Akademii Nauk, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Canzanelli G. (2001), Overview and learned lessons on Local Economic Development, Human Development, and Decent Work, Geneva http://www.ilo.org/public/english/universitas/download/publi/ led1.pdf (dostęp 20.01.2013). | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | dawid.krysinski@wp.pl | pl_PL |