Wydział Nauk o Wychowaniu | Faculty of Educational Sciences: Recent submissions
Now showing items 621-640 of 1007
-
Dominacja a wyzwolenie. Wczesnoszkolny dyskurs podręcznikowy i dziecięcy
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2013)Autorka akcentuje potrzebę poszerzania przestrzeni semantycznej w dyskursie podręcznikowym oraz konieczność uprawnienia przez szkołę otwartości poznawczej, co daje dzieciom/uczniom prawo do: – wyrastania z egocentrycznego ... -
Praca socjalna - analiza instytucjonalna z perspektywy konwersacyjnej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2013)Niniejsza praca składa się z dwóch części. Pierwsza z nich, zawierająca konteksty teoretyczne przyjętej w pracy perspektywy obejmuje teoretyczne i metodologiczne założenia analizy konwersacyjnej wraz ze wskazaniem ich ... -
Protagoras z Abdery - sofista i wychowawca. Studium z historii filozofii wychowania
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2013) -
Bullying w środowisku społecznym szkoły i więzienia
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2013)Artykuł stanowi teoretyczne ujęcie problematyki bullyingu, uwzględniając specyfikę instytucji, w której do niego dochodzi. Nie ma już żadnych wątpliwości, że bullying w środowisku szkolnym i zawodowym jest znaczącym ... -
Pedagogiczne inspiracje resocjalizacji penitencjarnej. Eksperyment wychowawczy w więzieniu w Szczypiornie
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2013)W artykule zawarte są informacje o pierwszym w Polsce półotwartym specjalnym zakładzie karnym dla młodocianych przestępców wysokowyrokowych w Szczypiornie koło Kalisza. Pod naukową opieką Katedry Prawa Karnego Uniwersytetu ... -
Model wymiaru sprawiedliwości wobec nieletnich w Polsce
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2013)Głównym celem artykułu jest scharakteryzowanie modelu wymiaru sprawiedliwości wobec nieletnich obowiązujący obecnie w Polsce. Zaprezentowano również różne klasyfikacje dotyczące wymiaru sprawiedliwości wobec nieletnich. ... -
Antyspołeczne zaburzenia osobowości a skuteczność oddziaływań terapeutycznych i resocjalizacyjnych
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2013)Antyspołeczne zaburzenia osobowości należą do tej kategorii dysfunkcji psychicznych człowieka, które skutkują jego nieprawidłowym zachowaniem, niejednokrotnie utrudniającym lub wręcz uniemożliwiającym przystosowanie do ... -
Aktywność zawodowa vs pobieranie świadczeń socjalnych jako korelaty jakości życia dorosłych użytkowników implantów ślimakowych
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2013)W przeprowadzonych badaniach 65 dorosłych osób poddanych wszczepowi implantu ślimakowego, w dwóch porównywanych grupach – osoby z głuchotą prelingwalną i osoby z głuchotą postlingwalną – dokonano analizy poczucia jakości ... -
Aktywność ruchowa w kontekście rehabilitacji psychiatrycznej na przykładzie Środowiskowego Domu Samopomocy w Lublinie
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2013)Celem artykułu jest ukazanie Czytelnikowi różnorodnych form aktywności ruchowej w terapii osób z zaburzeniami psychicznymi z akcentowaniem ich walorów zdrowotnych. Autor odwołuje się do własnych obserwacji, poczynionych w ... -
Początki kształcenia i opieki logopedycznej w Polsce
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2013)Polska myśl logopedyczna rozwijała się niezależnie od siebie w kilku ośrodkach. Zapotrzebowanie społeczne na usługi w zakresie terapii mowy było na pewno czynnikiem motywującym dla osób zaangażowanych w tworzenie podstaw ... -
Sport, olimpizm i zasada „fair play” jako wartości w życiu osób niepełnosprawnych
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2013)Uniwersalny charakter sportu, jego korzyści dla rozwoju fizycznego, emocjonalnego i społecznego wraz z wychowawczymi walorami uczestnictwa w określonych formach aktywności fizycznej są skutecznym środkiem do eliminacji ... -
Psychologiczne profile radzenia sobie ze stresem przez matki młodzieży z niepełnosprawnością a poczucie własnej skuteczności
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2013)Celem przedstawionych badań było określenie preferowanych stylów radzenia sobie ze stresem, prezentowanego poziomu poczucia własnej skuteczności i możliwych związków między badanymi czynnikami psychologicznymi z perspektywy ... -
Twórczość plastyczna jako forma wspierania rozwoju osób niewidomych i głuchoniewidomych
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2013)Twórczość plastyczna wydaje się być niedocenianym przez tyflopedagogów obszarem aktywności dzieci, młodzieży oraz dorosłych osób niewidomych i głuchoniewidomych. Tymczasem osoby te warto angażować w wiele form plastycznej ... -
Sytuacja życiowa rodzeństwa osób z niepełnosprawnością intelektualną
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2013)Przedmiotem prezentowanych w niniejszym artykule badań było określenie sytuacji życiowej adolescentów i młodych dorosłych posiadających rodzeństwo z niepełnosprawnością intelektualną. W badaniach uwzględniono perspektywę ... -
Między lękiem a nadzieją. Stosunek rodziców osób niepełnosprawnych do przyszłości i jego znaczenie w kontekście oddziaływań rehabilitacyjnych
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2013)Celem artykułu jest przedstawienie sytuacji rodziców osób niepełnosprawnych w kontekście spostrzegania przyszłości oraz zwrócenie uwagi na znaczenie orientacji temporalnej rodzica i jego myślenia o przyszłości w procesie ... -
Pedagodzy w systemie opieki logopedycznej. Refleksje nad treściami logopedycznymi w kształceniu studentów kierunku pedagogika
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2013)Autorka przedstawia modelowe ujęcie roli pedagogów w opiece logopedycznej. Czyni to z punktu widzenia czynnego zawodowo logopedy i nauczyciela akademickiego. Jednocześnie prezentuje opinie studentów kierunku pedagogika w ... -
Style przywiązania studentów z niepełnosprawnością słuchu
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2013)Celem niniejszego rozdziału jest określenie, czy i w jaki sposób studenci z niepełnosprawnością słuchu różnią się od swoich pełnosprawnych rówieśników w zakresie stylów przywiązania. Zaprezentowane zostały wybrane koncepcje ... -
Udział rodziców w procesie interwencji logopedycznej w jąkaniu u małych dzieci
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2013)W artykule opisano model interwencji logopedycznej rekomendowany w jąkaniu wczesnodziecięcym, oparty na ścisłej współpracy terapeuty z rodziną. Zarysowano możliwe formy aktywizowania rodziców, uwzględniając zarówno ... -
Wprowadzenie
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2013) -
Znaczenie animatora mimochodem w działalności społeczno-kulturalnej na przykładzie Kolumny
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2013)
