dc.contributor.author | Szczęsny, Tomasz | |
dc.date.accessioned | 2015-05-18T06:42:52Z | |
dc.date.available | 2015-05-18T06:42:52Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.isbn | 978-83-7969-471-6 | |
dc.identifier.issn | 2391-8551 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/8853 | |
dc.description.abstract | The author tries to examine the reasons for the popularity of the Western film convention manifested by the game "Call of Juarez". It seems surprising because Western – once a popular genre – currently seems to be almost extinct. The key to the investigation of "Call of Juarez" appears to be the analysis of the intertextual references and the remediation of the Western convention. In order to explain the popularity of Western themed games, the author argues that the reasons responsible for the death of Western were mainly economic and not as it was previously considered – sociological. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódźkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Replay. The Polish Journal of Game Studies;01/2014 | |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ | |
dc.subject | evolution of a western genre | pl_PL |
dc.subject | intertextuality | pl_PL |
dc.subject | narration in the modern cinema | pl_PL |
dc.subject | remediation | pl_PL |
dc.subject | genre in video games | pl_PL |
dc.title | Sposoby funkcjonowania odniesień intertekstualnych oraz konsekwencje remediacji formuły gatunkowej westernu w grze „Call of Juarez” | pl_PL |
dc.title.alternative | The functioning of intertextual references and the consequences of remediation of the Western genre in "Call of Juarez" | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 19-28 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Katedra Mediów i Kultury Audiowizualnej | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | mgr Tomasz Szczęsny – doktorant w Katedrze Mediów i Kultury Audiowizualnej Uniwersytetu Łódzkiego; jego zainteresowania naukowe oscylują przede wszystkim wokół historii filmu powszechnego, w szczególności zaś kina popularnego i różnego rodzaju dyskursów, które kształtowały sposób mówienia oraz pisania o nim. | pl_PL |
dc.references | Bazin, André, 1963, Western, czyli film amerykański par excellence, [w:] A. Bazin, Film i rzeczywistość, przeł. Bolesław Michałek, Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe. | pl_PL |
dc.references | Kitses, Jim, 2004, Horizons West. Directing The Western from John Ford to Clint Eastwood, London: Palgrave Mcmillian. | pl_PL |
dc.references | Legutko, Ryszard, 1994, Koniec świata westernu, [w:] R. Legutko, Etyka absolutna i społeczeństwo otwarte, Kraków: Arcana, s. 199–209. | pl_PL |
dc.references | Müller, E. Jürgen, 2010, Remediacje w światach sekundarnych (i prymarnych). O gatunkowej specyfice paratekstualności gier cyfrowych, przeł. Krystyna Krzemieniowa [w:] Andrzej Gwóźdź (red.) Pogranicza audiowizualności, Kraków: Universitas. | pl_PL |
dc.references | Pih, Jong-Ho, 2010, Zagadnienia narratologiczne w grach komputerowych, przeł. Krystyna Krzemieniowa [w:] Andrzej Gwóźdź (red.) Pogranicza audiowizualności, Kraków: Universitas. | pl_PL |
dc.references | Syska, Rafał, 2003, Film i przemoc, Kraków: Rabid. | pl_PL |