Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorPetrowicz, Marcin
dc.date.accessioned2015-05-18T06:40:12Z
dc.date.available2015-05-18T06:40:12Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.isbn978-83-7969-471-6
dc.identifier.issn1427-969X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/8848
dc.description.abstractThe ludology-narratology dispute has been dismissed and neglected by many researchers. Theorists on both sides of the conflict created theories assimilating the concepts of their opponents. However, in my opinion, Ian Bogost — a scientist not involved in the dispute — has the most interesting solution to the problem. Bogost’s basic concepts — unit operations comparative criticism and procedural rhetoric theory – combine interpretations of game rules with those of narratives. The achievements of Bogost seem less known and appreciated in the Polish game studies. In this article, I will present the basic theories from Bogost’s main books: Unit Operations: An Approach to Videogame Criticism and Persuasive Games: The Expressive Power of Videogames in the context of ludology versus narratology debate.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódźkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesReplay. The Polish Journal of Game Studies;01/2014
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/
dc.subjectludology vs narratology debatepl_PL
dc.subjectIan Bogostpl_PL
dc.subjectproceduralismpl_PL
dc.titleLudo-narratywizm, czyli proceduralizm Bogosta na tle sporu ludologii z narratologiąpl_PL
dc.title.alternativeLudo-narrativism as Bogost’s proceduralism in the light of the ludology-narratology debatepl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number81-91pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Jagielloński, Instytut Sztuk Audiowizualnychpl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnotemgr Marcin Petrowicz — doktorant w Instytucie Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego, przewodniczący krakowskiego Koła Polskiego Towarzystwa Badania Gier, naukowo zajmuje się grami – nie tylko komputerowymi, przede wszystkim w zakresie projektowania reguł i mechaniki.pl_PL
dc.referencesAarseth, Espen, 2001, Computer Game Studies, Year One, „Game Studies” http://www.gamestudies.org/0101/editorial.htmlpl_PL
dc.referencesAarseth, Espen, 2010, Badanie zabawy: metodologia analizy gier, przeł. M. Filiciak, [w:] Filiciak Mirosław (red.) Światy z pikseli. Antologia studiów nad grami komputerowymi, Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica.pl_PL
dc.referencesBogost, Ian, 2006, Unit operations. An approach to videogame criticism, Cambridge: MIT Press.pl_PL
dc.referencesBogost, Ian, 2007, Persuasive Games. The Expressive Power of Videogames, Cambridge: MIT Press.pl_PL
dc.referencesEskelinen, Markku, 2001, The Gaming Situation, „Game Studies” http://www.gamestudies.org/0101/eskelinen/pl_PL
dc.referencesFrasca, Gonzalo, 1999, Ludology meet Narratology: Similitude and differences between (video) games and narrative, http://www.ludology.org/articles/ludology.htm.pl_PL
dc.referencesFrasca, Gonzalo, 2003, Ludologist love stories too, Digital Games Research Conference 2003 Proceedings, http://www.ludology.org/articles/frasca_levelUp2003.pdfpl_PL
dc.referencesJuul, Jesper, 2008, Co potrafią, a czego nie potrafią gry komputerowe, przeł. Piotr Wojcieszuk, “Wiedza i Edukacja”, <www.wiedzaiedukacja.eu/archives/952>pl_PL
dc.referencesJuul, Jesper, 2001, Games Telling stories? – A brief note on games and narratives, „Game Studies”, http://www.gamestudies.org/0101/juul-gts/pl_PL
dc.referencesManovich, Lev, 2006, Język nowych mediów, przeł. P. Cypryański, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.pl_PL
dc.referencesMurray, Janet, 1998, Hamlet on the Holodeck: The Future of Narrative in Cyberspace, Cambridge: MIT Press.pl_PL
dc.referencesPearce, Celia, 2003, Towards a Game Theory of Games, [w:] Pat Harrigan i Noah Wardrip-Fruin (red.), First Person. New Media as Story, Performance, and Game, Cambridge: MIT Press.pl_PL
dc.referencesPearce, Celia, 2005, Theory Wars: An Argument Against Arguments in the so-called Ludology/Narratology Debate, http://lmc.gatech.edu/~cpearce3/PearcePubs/PearceDiGRA05.pdfpl_PL
dc.referencesRyan, Marie-Laure, 2001, Beyond Myth and Metaphor* — The Case of Narrative in Digital Media, „Game Studies”, http://www.gamestudies.org/0101/ryan/pl_PL
dc.referencesSicart, Miguel, 2011, Against Procedurality, „Game Studies”, http://gamestudies.org/1103/articles/sicart_ap.pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska