Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorSwadźba, Urszula
dc.date.accessioned2012-07-18T06:21:33Z
dc.date.available2012-07-18T06:21:33Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.issn0208-600X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/880
dc.description.abstractThe paper raises the issue of education as a value. In the theoretical part, education has been placed as part of socio-cultural capital. In addition, the theoretical model of the analysis of education as a value on macro-structural, local and micro-structural levels was constructed. On the first level, the trends of growth of education in Poland are shown, especially in Silesia. An excessive increase in the number of people with higher education is not always a positive value due to the lack of adequate jobs. Similar dilemmas, but with even greater force, occur at the local level. Active individuals are leaving small local societies, in order to learn. Finally, the growth of educational aspirations among young people can be observed on the micro-social level. The problem is to find employment adequate to education, where the individual could realize him/herself. In the conclusion, synthetic pros and cons of promoting higher education are indicated.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica; 40
dc.subjectedukacjapl_PL
dc.subjectwykształcenie jako wartośćpl_PL
dc.subjectmotywacjapl_PL
dc.subjectpokoleniepl_PL
dc.subjectrynek pracypl_PL
dc.titleCzy wykształcenie jest wartością? Dylematy moralnepl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number191-205
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Śląski w Katowicach; Wydział Nauk Społecznych; Instytut Socjologii
dc.referencesBartozek Adam, Gruszczyński Leszek, 1996, Województwo katowickie ’96. Obraz życia i jego warunków w świadomości mieszkańców, Wyd. Ośrodek Badań Społeczno-Kulturowych Towarzystwa Zachęty Kultury, Katowice.
dc.referencesBartoszek Adam, 2000, Analizy kapitału społeczno-kulturowego w teorii zmiany i mobilności społeczne, [w:] M. Szczepański (red.), Kapitał społeczno-kulturowy a rozwój lokalny i regionalny, Wyd. Wyższej Szkoły Zarządzania i Nauk Społecznych, Tychy
dc.referencesBartoszek Adam, 2008, Konwersja kapitałów społeczno-kulturowych na kapitał obywatelski – rzecz o wytwarzaniu otwartych społeczności, [w:] M. Szczepański, K. Bierwiaczonek, T. Nawrocki (red.), Kapitały ludzkie i społeczne a konkurencyjność regionów, Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice
dc.referencesBartoszek Adam, 2009, Praca poza wyuczonym zawodem – aktywizacja czy degradacja kapitału ludzkiego na lokalnych rynkach pracy?, „Humanizacja Pracy”, nr 6(252).
dc.referencesBecker Gary, 1964, Human Capital. A Theoretical and Empirical Analysis with Special References to Education, New York
dc.referencesBourdieu Pierre, Passeron Jean-Claude, 2006, Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania, Wyd. PWN, Warszawa
dc.referencesBurian Jadwiga, 2007, Szkolnictwo zawodowe wobec rynku pracy, [w:] R. Gerlach (red.), Edukacja zawodowa w aspekcie przemian społeczno-gospodarczych, Wyd. Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz.
dc.referencesBurzyński Jan, 1999, Aspiracje edukacyjne – międzygeneracyjne podobieństwa i różnice, [w:] E. Budzyńska, J. Burzyński, S. Niespo rek, W. Świątkiewicz (red.), Rodzina wobec wartości. Socjologiczne studium rodzin wielkomiejskich. Na przykładzie Katowic, Wyd. Instytut Górnośląski, Katowice
dc.referencesCudowska Agata, 2004, Kształtowanie twórczych orientacji życiowych w procesie edukacji, Wyd. Trans Humana, Białystok
dc.referencesFukuyama Francis, 1997, Zaufanie społeczne a droga do dobrobytu, Wyd. PWN, Warszawa–Wrocław
dc.referencesGiza-Poleszczuk Anna i inni, 2002, Strategie i system. Polacy w obliczu zmiany systemowej, Wyd. IFiS PAN, Warszawa
dc.referencesJeruszka Urszula, 2007, Analiza funkcjonowania kwalifikacji zawodowych w kontekście zmiennych wymogów rynku pracy, [w:] R. Gerlach (red.), Edukacja zawodowa w aspekcie przemian społeczno-gospodarczych, Wyd. Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz
dc.referencesLipski Aleksander, 2004, O niektórych problemach edukacji w województwie śląskim, [w:] L. Frąckiewicz (red.), Społeczny obraz Śląska na przełomie wieków, Wyd. Akademii Ekonomicznej, Katowice
dc.referencesMariański Janusz, 1989, Wprowadzenie do socjologii moralności, Wyd. KUL, Lublin
dc.referencesMichalczyk Tadeusz, Musioł Sebastian, 2008, Kapitał ludzki i społeczny a rozwój społeczno-ekonomiczny, [w:] M. Szczepański, K. Bierwiaczonek, T. Nawrocki (red.), Kapitały ludzkie i społeczne a konkurencyjność regionów, Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice
dc.referencesNawrocki Tomasz, 2001, Pomiędzy rodziną, szkołą a uniwersytetem. Refleksje socjologa o barierach edukacyjnych na Górnym Śląsku, [w:] W. Jacher (red.), Eseje socjologiczne, Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice
dc.referencesRocznik Statystyczny Województwa Katowickiego 1989, 1990, Wojewódzki Urząd Statystyczny, Katowice
dc.referencesRocznik Statystyczny Województwa Śląskiego 2008, 2009, Urząd Statystyczny w Katowicach, Katowice
dc.referencesSołdra-Gwiżdż Teresa, Szczygielski Kazimierz, 2009, Czego Jaś się nie nauczył, tego Jan nie będzie umiał, [w:] T. Sołdra-Gwiżdż, K. Szczygielski (red.), Praktyka czyni mistrza. Społeczne konteksty szkolnictwa zawodowego, Wyd. Instytutu Śląskiego, Opole
dc.referencesSołdra-Gwiżdż Teresa, Gwiżdż Olgierd, 2007, Aspiracje zawodowe i edukacyjne, plany i dążenia życiowe młodzieży szkół ponadgimnazjalnych województwa opolskiego, [w:] T. Sołdra-Gwiżdż, K. Szczygielski (red.), Rynek pracy a aspiracje edukacyjne młodzieży województwa opolskiego. Stan i prognoza, Wyd. Instytutu Śląskiego, Opole
dc.referencesSwadźba Urszula, 2001, Śląski etos pracy, Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice
dc.referencesSwadźba Urszula, 2002, Wykształcenie jako wyznacznik zmian w regionie, [w:] S. Swadźba (red.), Edukacja i innowacyjność w rozwoju regionów, Wyd. Wyższej Szkoły Zarządzania i Nauk Społecznych, Tychy
dc.referencesSwadźba Urszula, 2007, Obraz Niemców w oczach młodzieży pogranicza kulturowego. Studium dynamiki zmian na przykładzie Głogówka, Wyd. Instytutu Śląski, Opole
dc.referencesSwadźba Urszula, 2008a, Praca jako wartość w życiu Ślązaków, [w:] U. Swadźba (red.), Śląski świat wartości, Wyd. Gnome, Katowice
dc.referencesSwadźba Urszula, 2008b, Od rębacza do socjologa. Zmiany struktury społeczno-zawodowej w tradycyjnych społecznościach śląskich, [w:] A. Siwik, L. Haber (red.), Od robotnika do internauty. W kierunku społeczeństwa informacyjnego, Uczelniane Wydawnictwa Naukowo-Dydaktyczne, Kraków
dc.referencesSwadźba Urszula, 2010, Aktywność edukacyjna jako wyraz strategii lokalnych i innowacyjności zasobów ludzkich, [w:] A. Bartoszek, U. Swadźba (red.), Aktywizacja i degradacja kapitału ludzkiego w środowisku lokalnym, Raport końcowy z projektu badawczego nr N N116201433, Katowice
dc.referencesŚwiątkiewicz Wojciech, 2000, Wokół socjologicznej koncepcji kapitału społeczno-kulturowego, [w:] M. Szczepański (red.), Kapitał społeczno-kulturowy a rozwój lokalny i regionalny, Wyd. Wyższej Szkoły Zarządzania i Nauk Społecznych, Tychy.
dc.referencesTillman Klaus-Jurgen, 1996, Teorie socjalizacji. Społeczność, instytucje, upodmiotowienie, Wyd. PWN, Warszawa
dc.referencesWarchała Monika, 2010, Technika wracają do łask wśród absolwentów gimnazjów, „Gazeta Wyborcza”, Dodatek katowicki, 6 lipca 2010.
dc.referencesWilk Teresa, 2003, Edukacja, wartości i style życia reprezentowane przez współczesną młodzież w Polsce w odmiennych regionach gospodarczych, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
dc.referencesWilk Teresa, 2002, Możliwości zaspokojenia potrzeb edukacyjnych młodzieży w warunkach zmiany społecznej w Polsce, Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice
dc.referencesWoźniak-Krakowian Agata, 1999, Uczniowie szkół województwa katowickiego w latach 1990–1997. Dynamika aspiracji i oczekiwań oświatowych, [w:] M. Szczepański, W. Łuszczuk, K. Tausz (red.), Tornister i restrukturyzacja. System oświaty jako czynnik modernizacji województwa katowickiego (i śląskiego), Wyd. GIG, Katowice
dc.referencesZagała Zbigniew, 1995, Edukacyjne i zawodowe aspiracje mieszkańców Katowic, [w:] W. Świątkiewicz (red.), Katowice. Miasto i jego mieszkańcy, Instytut Górnośląski, Katowice
dc.referencesSzczepański Marek, Cybula Adrian (red.), 1999, Zbiorowości i społeczności lokalne. Gotowość i adaptacja do zmian, Wyd. Wyższej Szkoły Zarządzania i Nauk Społecznych, Tychy
dc.referencesŻegnałek Kazimierz, 2008, Dylematy edukacyjne współczesnego człowieka, a kryzys tradycyjnej normatywności, [w:] B. Sitarska, R. Droba, K. Jankowski (red.), Dylematy edukacyjne współczesnego człowieka a jakość kształcenia w szkole wyższej, Wyd. Akademii Podlaskiej, Siedlce
dc.referencesSęk Arkadiusz, 1999, Plany, dążenia i aspiracje Ŝyciowe młodzieży, Komunikat z badań CBOS, Warszawa, www.cbos.pl, pobrano: 28.08.2010
dc.referencesBadora Barbara, 2008, Jak się żyje w województwie śląskim?, Opinie i diagnozy nr 11(12). CBOS, Warszawa, www.cbos.pl, pobrano: 28.08.2010
dc.referencesKowalczuk Katarzyna, 2009, Rola wykształcenia i zmiany w jej społecznym postrzeganiu w latach 1993–2009, Komunikat z badań CBOS, Warszawa, www.cbos.pl, pobrano 23.02.2010


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord