dc.contributor.author | Swadźba, Urszula | |
dc.date.accessioned | 2012-07-18T06:21:33Z | |
dc.date.available | 2012-07-18T06:21:33Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.issn | 0208-600X | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/880 | |
dc.description.abstract | The paper raises the issue of education as a value. In the theoretical part, education has been
placed as part of socio-cultural capital. In addition, the theoretical model of the analysis of
education as a value on macro-structural, local and micro-structural levels was constructed. On the
first level, the trends of growth of education in Poland are shown, especially in Silesia. An
excessive increase in the number of people with higher education is not always a positive value
due to the lack of adequate jobs. Similar dilemmas, but with even greater force, occur at the local
level. Active individuals are leaving small local societies, in order to learn. Finally, the growth of
educational aspirations among young people can be observed on the micro-social level. The
problem is to find employment adequate to education, where the individual could realize
him/herself. In the conclusion, synthetic pros and cons of promoting higher education are
indicated. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica; 40 | |
dc.subject | edukacja | pl_PL |
dc.subject | wykształcenie jako wartość | pl_PL |
dc.subject | motywacja | pl_PL |
dc.subject | pokolenie | pl_PL |
dc.subject | rynek pracy | pl_PL |
dc.title | Czy wykształcenie jest wartością? Dylematy moralne | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 191-205 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Śląski w Katowicach; Wydział Nauk Społecznych; Instytut Socjologii | |
dc.references | Bartozek Adam, Gruszczyński Leszek, 1996, Województwo katowickie ’96. Obraz życia i jego warunków w świadomości mieszkańców, Wyd. Ośrodek Badań Społeczno-Kulturowych Towarzystwa Zachęty Kultury, Katowice. | |
dc.references | Bartoszek Adam, 2000, Analizy kapitału społeczno-kulturowego w teorii zmiany i mobilności społeczne, [w:] M. Szczepański (red.), Kapitał społeczno-kulturowy a rozwój lokalny i regionalny, Wyd. Wyższej Szkoły Zarządzania i Nauk Społecznych, Tychy | |
dc.references | Bartoszek Adam, 2008, Konwersja kapitałów społeczno-kulturowych na kapitał obywatelski – rzecz o wytwarzaniu otwartych społeczności, [w:] M. Szczepański, K. Bierwiaczonek, T. Nawrocki (red.), Kapitały ludzkie i społeczne a konkurencyjność regionów, Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice | |
dc.references | Bartoszek Adam, 2009, Praca poza wyuczonym zawodem – aktywizacja czy degradacja kapitału ludzkiego na lokalnych rynkach pracy?, „Humanizacja Pracy”, nr 6(252). | |
dc.references | Becker Gary, 1964, Human Capital. A Theoretical and Empirical Analysis with Special References to Education, New York | |
dc.references | Bourdieu Pierre, Passeron Jean-Claude, 2006, Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania, Wyd. PWN, Warszawa | |
dc.references | Burian Jadwiga, 2007, Szkolnictwo zawodowe wobec rynku pracy, [w:] R. Gerlach (red.), Edukacja zawodowa w aspekcie przemian społeczno-gospodarczych, Wyd. Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz. | |
dc.references | Burzyński Jan, 1999, Aspiracje edukacyjne – międzygeneracyjne podobieństwa i różnice, [w:] E. Budzyńska, J. Burzyński, S. Niespo rek, W. Świątkiewicz (red.), Rodzina wobec wartości. Socjologiczne studium rodzin wielkomiejskich. Na przykładzie Katowic, Wyd. Instytut Górnośląski, Katowice | |
dc.references | Cudowska Agata, 2004, Kształtowanie twórczych orientacji życiowych w procesie edukacji, Wyd. Trans Humana, Białystok | |
dc.references | Fukuyama Francis, 1997, Zaufanie społeczne a droga do dobrobytu, Wyd. PWN, Warszawa–Wrocław | |
dc.references | Giza-Poleszczuk Anna i inni, 2002, Strategie i system. Polacy w obliczu zmiany systemowej, Wyd. IFiS PAN, Warszawa | |
dc.references | Jeruszka Urszula, 2007, Analiza funkcjonowania kwalifikacji zawodowych w kontekście zmiennych wymogów rynku pracy, [w:] R. Gerlach (red.), Edukacja zawodowa w aspekcie przemian społeczno-gospodarczych, Wyd. Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz | |
dc.references | Lipski Aleksander, 2004, O niektórych problemach edukacji w województwie śląskim, [w:] L. Frąckiewicz (red.), Społeczny obraz Śląska na przełomie wieków, Wyd. Akademii Ekonomicznej, Katowice | |
dc.references | Mariański Janusz, 1989, Wprowadzenie do socjologii moralności, Wyd. KUL, Lublin | |
dc.references | Michalczyk Tadeusz, Musioł Sebastian, 2008, Kapitał ludzki i społeczny a rozwój społeczno-ekonomiczny, [w:] M. Szczepański, K. Bierwiaczonek, T. Nawrocki (red.), Kapitały ludzkie i społeczne a konkurencyjność regionów, Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice | |
dc.references | Nawrocki Tomasz, 2001, Pomiędzy rodziną, szkołą a uniwersytetem. Refleksje socjologa o barierach edukacyjnych na Górnym Śląsku, [w:] W. Jacher (red.), Eseje socjologiczne, Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice | |
dc.references | Rocznik Statystyczny Województwa Katowickiego 1989, 1990, Wojewódzki Urząd Statystyczny, Katowice | |
dc.references | Rocznik Statystyczny Województwa Śląskiego 2008, 2009, Urząd Statystyczny w Katowicach, Katowice | |
dc.references | Sołdra-Gwiżdż Teresa, Szczygielski Kazimierz, 2009, Czego Jaś się nie nauczył, tego Jan nie będzie umiał, [w:] T. Sołdra-Gwiżdż, K. Szczygielski (red.), Praktyka czyni mistrza. Społeczne konteksty szkolnictwa zawodowego, Wyd. Instytutu Śląskiego, Opole | |
dc.references | Sołdra-Gwiżdż Teresa, Gwiżdż Olgierd, 2007, Aspiracje zawodowe i edukacyjne, plany i dążenia życiowe młodzieży szkół ponadgimnazjalnych województwa opolskiego, [w:] T. Sołdra-Gwiżdż, K. Szczygielski (red.), Rynek pracy a aspiracje edukacyjne młodzieży województwa opolskiego. Stan i prognoza, Wyd. Instytutu Śląskiego, Opole | |
dc.references | Swadźba Urszula, 2001, Śląski etos pracy, Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice | |
dc.references | Swadźba Urszula, 2002, Wykształcenie jako wyznacznik zmian w regionie, [w:] S. Swadźba (red.), Edukacja i innowacyjność w rozwoju regionów, Wyd. Wyższej Szkoły Zarządzania i Nauk Społecznych, Tychy | |
dc.references | Swadźba Urszula, 2007, Obraz Niemców w oczach młodzieży pogranicza kulturowego. Studium dynamiki zmian na przykładzie Głogówka, Wyd. Instytutu Śląski, Opole | |
dc.references | Swadźba Urszula, 2008a, Praca jako wartość w życiu Ślązaków, [w:] U. Swadźba (red.), Śląski świat wartości, Wyd. Gnome, Katowice | |
dc.references | Swadźba Urszula, 2008b, Od rębacza do socjologa. Zmiany struktury społeczno-zawodowej w tradycyjnych społecznościach śląskich, [w:] A. Siwik, L. Haber (red.), Od robotnika do internauty. W kierunku społeczeństwa informacyjnego, Uczelniane Wydawnictwa Naukowo-Dydaktyczne, Kraków | |
dc.references | Swadźba Urszula, 2010, Aktywność edukacyjna jako wyraz strategii lokalnych i innowacyjności zasobów ludzkich, [w:] A. Bartoszek, U. Swadźba (red.), Aktywizacja i degradacja kapitału ludzkiego w środowisku lokalnym, Raport końcowy z projektu badawczego nr N N116201433, Katowice | |
dc.references | Świątkiewicz Wojciech, 2000, Wokół socjologicznej koncepcji kapitału społeczno-kulturowego, [w:] M. Szczepański (red.), Kapitał społeczno-kulturowy a rozwój lokalny i regionalny, Wyd. Wyższej Szkoły Zarządzania i Nauk Społecznych, Tychy. | |
dc.references | Tillman Klaus-Jurgen, 1996, Teorie socjalizacji. Społeczność, instytucje, upodmiotowienie, Wyd. PWN, Warszawa | |
dc.references | Warchała Monika, 2010, Technika wracają do łask wśród absolwentów gimnazjów, „Gazeta Wyborcza”, Dodatek katowicki, 6 lipca 2010. | |
dc.references | Wilk Teresa, 2003, Edukacja, wartości i style życia reprezentowane przez współczesną młodzież w Polsce w odmiennych regionach gospodarczych, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. | |
dc.references | Wilk Teresa, 2002, Możliwości zaspokojenia potrzeb edukacyjnych młodzieży w warunkach zmiany społecznej w Polsce, Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice | |
dc.references | Woźniak-Krakowian Agata, 1999, Uczniowie szkół województwa katowickiego w latach 1990–1997. Dynamika aspiracji i oczekiwań oświatowych, [w:] M. Szczepański, W. Łuszczuk, K. Tausz (red.), Tornister i restrukturyzacja. System oświaty jako czynnik modernizacji województwa katowickiego (i śląskiego), Wyd. GIG, Katowice | |
dc.references | Zagała Zbigniew, 1995, Edukacyjne i zawodowe aspiracje mieszkańców Katowic, [w:] W. Świątkiewicz (red.), Katowice. Miasto i jego mieszkańcy, Instytut Górnośląski, Katowice | |
dc.references | Szczepański Marek, Cybula Adrian (red.), 1999, Zbiorowości i społeczności lokalne. Gotowość i adaptacja do zmian, Wyd. Wyższej Szkoły Zarządzania i Nauk Społecznych, Tychy | |
dc.references | Żegnałek Kazimierz, 2008, Dylematy edukacyjne współczesnego człowieka, a kryzys tradycyjnej normatywności, [w:] B. Sitarska, R. Droba, K. Jankowski (red.), Dylematy edukacyjne współczesnego człowieka a jakość kształcenia w szkole wyższej, Wyd. Akademii Podlaskiej, Siedlce | |
dc.references | Sęk Arkadiusz, 1999, Plany, dążenia i aspiracje Ŝyciowe młodzieży, Komunikat z badań CBOS, Warszawa, www.cbos.pl, pobrano: 28.08.2010 | |
dc.references | Badora Barbara, 2008, Jak się żyje w województwie śląskim?, Opinie i diagnozy nr 11(12). CBOS, Warszawa, www.cbos.pl, pobrano: 28.08.2010 | |
dc.references | Kowalczuk Katarzyna, 2009, Rola wykształcenia i zmiany w jej społecznym postrzeganiu w latach 1993–2009, Komunikat z badań CBOS, Warszawa, www.cbos.pl, pobrano 23.02.2010 | |