Специфика утверждений практических наук Обзор суцествугаих концепций
Abstract
Artykuł zajmuje się problemem struktury i specyfiki twierdzeń
dyscyplin praktycznych wyodrębnionych obok teoretycznych w naukach
empirycznych. Wymieniony problem, jak i kwestia dychotomiczncznego
podziału nauk empirycznych, jest ciągle powodem licznych kontrowersji. Aktualnie rozpowszechniona jest, różna od pozytywistycznej, koncepcja prawa empirycznego jako zdania ściśle ogólnego, gwarantującego prawdziwość odpowiednich warunkowych zdań kontrfaktycznych.
W poglądach metodologów i badaczy, uprawiających refleksję
metodologiczną, zarysowały się dwa główne stanowiska o dyrektywalnej
i niedyrektywe1nej - opisowej strukturze twierdzeń nauk praktycznych.
W ramach pierwszego stanowiska decydujący wpływ na
poglądy wielu metodologów wywarły koncepcje T. Kotarbińskiego i
A. Podgóreckiego. W obu przypadkach kwestią wielce problematyczną
jest wartość logiczne tak podejmowanych twierdzeń, analiza przykładów
wykazuje, że nie są one zdaniami w sensie logicznyn. Pozostałe propozycje w ramach dyrektywalnej koncepcji twierdzeń posiadają wymienione i inne niedopatrzenia natury metodologicznej.
Zwrot w poglądach dotyczących twierdzeń nauk praktycznych datuje się od stwierdzenia H. Stonerta, iż nauki empiryczna nie
różnią się pod względem twierdzeń. Stanowisko to nie zyskało
aprobaty, ale skierowało poszukiwania uzasadnienia wyróżniania
nauk-praktycznych na płaszczyznę Idealizacyjnej teorii nauki, również
kontrowersyjnej. Zwolennicy tej koncepcji stoją na stanowisku
niedyrektywalnej postaci twierdzeń i przyjmują, iż są to twierdzenla idealizacyjne, spełnione w dziedzinie typów idealnych bądź
faktualno-idealizacyjne. Twierdzenia idealizacyjne są wg L. Nowaka
w naukach praktycznych twierdzeniami optymalizacyjnymi, podającymi
warunki realizacji ideałów i wzorów. Analiza przykładów
twierdzeń optymalizacyjnych w pedagogice przeprowadzona w artykule
wykazała, iż twierdzenia te charakteryzują się podrzędnością instrumentalną i aksjologlozną.
Wgląd w czynności badawcze prowadzone w ramach nauk praktycznych
pozwolił na ustalenie etapów poprzedzających formułowanie
twierdzeń optymalizacyjnych, będących podstawą projektowania modeli realnych, a tychże modelach twierdzenia optymalizacyjne dotyczą
kolejnych rozwiązań postawionego problemu optymalizacji,
czyli realizowania przyjętego kryterium efektywności, równoznacznego
np. z kryterium jakości w naukach technicznych. Twierdzenia
optymalizacyjne są elementami teorii optymalizacyjnej, określają
zależność i między wartością postulowaną w kryterium efektywności
a czynnikami, od których zależy jej realizacja.
Przedstawione rozważania wskazują na fakt, że metodologia nauk
praktycznych jest dziedziną aktualnie rozwijającą się. Należy
przypuszczać, iż wyniki jej badań znajdą zastosowanie w doskonaleniu procedury badawczej i budowanych teorii w poszczególnych
naukach praktycznych.
Collections