Aliénation du cogito - principes de la psychologie du Bergson et de Jung
Abstract
Artykuł podejmuje zagadnienia struktury osobowości 1 filozoficznych
podstaw psychologii oraz etyki w filozofii Bergsona i
Junga.
Psychologiczna aparatura pojęciowa Junga jest tak rozbudowana,
że próżno by szukać jej odpowiednika u Bergsona, lecz istnieje
daleko idąca zbieżność między obu autorami, jeśli chodzi o
rozumienie zadań i metod psychologii, drogi i celu życia ludzkiego oraz naczelnych wartości etycznych. Jaźń jest w koncepcji Junga w zasadzie tym, czym "ja głębokie» dla Bergsona. Rozwój
świadomości zarówno w porządku filogenetycznym, Jak i ontogenetycznym,
widzi Jung, podobnie Jak Bergson, w procesie jej
względnej emancypacji w stosunku do sfery instynktowej i nieświadomej.
Tak dla Junga, Jak i dla Bergsona, proces poznawania
siebie - "stawania się tym czym się jest", to sprawa między
człowiekiem a nim samym, sprawa indywidualna. Więc także i moralność
jest sprawą indywidualną, przy czym u Bergsona jest jeszcze
istotna relacja "ja-Bóg", która u Junga nie odgrywa takiej
samej roli, bowiem nie przesądza on pozytywnie kwestii
istnienia Boga, Jakkolwiek obraz Boga ma ważną i nieredukowalną
funkcję w psychice.
Optymizm aksjologiczny tak u Bergsona, Jak i Junga, wsparty
jest na przekonaniu o ścisłym związku moralności z wolnością i na
pewności, że świadome siebie Życie prowadzi do realizacji najwyższych
wartości moralnych - wiary, nadziel, miłości i poznania.
Collections