Show simple item record

dc.contributor.authorMamul, Natalia
dc.contributor.authorKrakowiak, Tomasz
dc.date.accessioned2012-07-09T07:50:15Z
dc.date.available2012-07-09T07:50:15Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.issn0208-600X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/841
dc.description.abstractArtykuł podejmuje próbę wyjaśnienia jednego z aspektów mechanizmu aktywizowania przeszłości określonych zbiorowości ludzkich ze względu na problemy teraźniejszości i, co za tym idzie, angażowania przeszłości w teraźniejszość i, konsekwentnie, przyszłość. Dwie części artykułu odnoszą się do odmiennych gatunkowo wypowiedzi usytuowanych w odmiennych kontekstach sytuacyjnych, politycznych, społeczno-kulturowych, a być może nawet cywilizacyjnych. Pierwsza część artykułu koncentruje się na wybranych fragmentach wywiadów narracyjnych przeprowadzonych z mieszkańcami Białorusi. Przedmiotem analizy zawartej w drugiej części artykułu są wypowiedzi poselskie wybrane z debat toczących się w polskim sejmie w okresie bezpośrednio poprzedzającym akcesję Polski do Unii Europejskiej. Analizowane w artykule wypowiedzi powiązane są ze sobą poprzez wykorzystanie specyficznej strategii dyskursu, polegającej na przedstawianiu grupy MY jako ofiary innych grup, a także społecznych i historycznych procesów. „Bycie ofiarą” jest przy tym używane jako szczególny rodzaj zasobu, element symbolicznego kapitału, który wykorzystany instrumentalnie pozwala na wywieranie nacisków i prowadzenie symbolicznej walki mającej na celu narzucenie pewnej wizji rzeczywistości i osiągnięcie politycznych korzyści. Na Europie ciąży – w naszym przekonaniu - problem przezwyciężania „nieprzezwyciężonej przeszłości”. Nie można usprawiedliwić teraźniejszości pokazując krzywdy i winy tkwiące w przeszłości. Źródła zróżnicowania (również ekonomicznego) naszego kontynentu tkwią w odległej często przeszłości. Do współczesności przenoszą się jako formy potocznej wiedzy o świecie i o nas. Przebaczenie przynależy, jak pisze Ricoeur, do ekonomi daru i wykracza poza zasadę wzajemności obecną w modelu tłumaczenia i wymiany pamięci. Jest jednak jedynym sposobem „przerwania długu” bez popadania w historyczną amnezję.pl_PL
dc.language.isootherpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesFolia Sociologica 33;
dc.subjectbycie ofiarąpl_PL
dc.subjectdyskurspl_PL
dc.subjectanaliza dyskursupl_PL
dc.subjectbadania nad biografiąpl_PL
dc.subjectpraca biograficznapl_PL
dc.subjectpamięć zbiorowapl_PL
dc.subjectprzemoc symbolicznapl_PL
dc.title“BYCIE OFIARĄ” JAKO STRATEGIA W DYSKURSACH O PRZESZŁOŚCIpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number181-204
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki
dc.contributor.authorAffiliationPaństwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Skierniewicach


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record