Neue Ansätze im Landeskundeunterricht
Streszczenie
Tematem artykułu są nowe założenia w nauczaniu wiedzy okrajach niemieckiego obszaru
językowego, zawarte w najnowszym curriculum dotyczącym tego przedmiotu. Cele, treści,
metody, mierzenie postępu w nauce opierają się na czterech podstawowych zasadach:
- integralności, która oznacza łączenie przekazywanych informacji z kompetencją językową
i metodyczno-dydaktyczną;
- łączenia i wzajemnego powiązania wiedzy z różnych dziedzin, np. realioznawstwo,
kulturoznawstwo, historia itp.;
- interkulturowości, tzn. rozwijania kompetencji, umiejętności, strategii w kontakcie
z innymi kulturami;
- ukierunkowania na działania, tzn. przekazywanie wiedzy nie w formie prezentacji
faktów, lecz na drodze indukcyjnej, także w formie projektów, wyjazdów studyjnych, kontaktów
w kraju i za granicą.
Nadrzędnym celem jest wykształcenie człowieka, który będzie dysponował nie tylko wiedzą
z zakresu przedmiotu, ale także kompetencją fachowo-dydaktyczną, interkulturową i będzie
w stanie samodzielnie interpretować zjawiska społeczne, polityczne i kulturowe w krajach
niemieckiego obszaru językowego, a także we własnym zakresie uzupełniać swoją wiedzę.
Ponieważ zjawiska te są w ciągłym rozwoju, nie należy zakładać, iż ogarnięty zostanie ich
całokształt. Należy dążyć do naświetlenia różnorakich aspektów rzeczywistości społecznej
z takich zakresów, jak np. jednostka i społeczeństwo, państwo i społeczeństwo, gospodarka,
życie kulturalne itp. Przy ich omawianiu punktem wyjścia są doświadczenia i zainteresowania uczących się. Znajdują oni wspólnie takie tematy, które dają się rozbudowywać w różnych
kierunkach w zależności od potrzeb i zainteresowań. Efektem takiego postępowania jest
stworzenie nie listy obowiązujących tematów, lecz pewnej sieci wzajemnie z siebie wynikających
problemów, którą ciągle można rozszerzać. Wdrożenie takiej drogi musi iść w parze z zastosowaniem
różnorakich technik i metod. Powyższe curriculum uwzględnia także powstałą
w ostatnich latach koncepcję nauczania wiedzy okrajach niemieckiego obszaru językowego
nie w sposób sumaryczny, czyli omawiając kolejno te kraje i występujące w nich zjawiska,
lecz w sposób zintegrowany i ukierunkowany na problem, tzn. odnosząc omawiane zjawiska
do wszystkich krajów jednocześnie.
Collections