Eine zweifarbige Statue des Sarapis aus Bosra
Streszczenie
Artykuł omawia nicopublikowany dotąd posąg dwubarwny, który został odsłonięty w trakcie
trwania wykopalisk w roku 1999 przez syryjską ekipę archeologiczną. Znajdował się on
w palestrze „Centralnych term” rzymskiej Bosry. Wykonany został z niebiesko-szarego łupka,
który najpewniej pochodzi z egipskich kamieniołomów i wskazuje na deltę Nilu jako miejsce
produkcji rzeźby.
Autor stwierdza, że siedzące na tronie bóstwo jest repliką słynnego posągu kultowego
stworzonego przez greckiego rzeźbiarza Briaksisa w latach 285-282 p.n.e. dla głównego
sanktuarium Sarapisa znajdującego się w Rakotis - egipskiej dzielnicy Aleksandrii. Posąg
datowano na połowę II w. n.e., kierując się analogią do innych dwubarwnych posągów tego
bóstwa, a w szczególności podobieństwem do posągu kultowego z sanktuarium w Leptis
Magna. W tym właśnie okresie - dojrzałej fazie epoki panowania Antoninów - znajdujemy na
terenie Imperium Romanum wiele przykładów reaktywacji kultu Sarapisa i związane z tym
fundacje posągów bóstwa.
Studia posągu z Bosry są więc wsparte studiami wizerunków tego bóstwa z terenów
Śródziemnomorza, zachowanych w formie zarówno posągów, jak i statuetek. The present article deals with an unpublished bichrome statue of an enthroned Sarapis
excavated 1999 by a Syrian team of archaeologists in the northern palaestra of the
central baths at Bosra. The material, a greyish-blue schist most probably derives from
Egyptian quarries and implicates a provenances of the statue from the Nile Delta. The
enthroned Sarapis prooves thus to he an imported replica of the famous cult statue
created by Bryaxis for the god's main sanctuary at the Rhakotis quarter of Alexandria.
The date of the Bosra statue's origin toward the mid 2ы century AD can be deduced by
comparison with other bichrome Sarapids, especially with the cult statue of the sanctuary
at Lepcis Magna. During the same era during the late Hadrianic-Antoninę reign other
Sarapis monuments were distributed in the oriental provinces of the Roman empire. The
study of the bichrome Sarapids is concluded by a survey of finds relevant for the Sarapis
cult in that area, in large and small scale sculpture as well as the god's occurrence in
minor art.
Collections