Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorIglewska, Małgorzata
dc.date.accessioned2015-04-17T14:28:11Z
dc.date.available2015-04-17T14:28:11Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.issn0208-6034
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/8021
dc.description.abstractW 1963 r. na południe od wsi Krasen, w departamencie Dobrić, przypadkowo odkryto rzeźbę małych rozmiarów ręki (0,11 m długości), wykonaną z kości słoniowej. Kciuk, palec wskazujący i palec środkowy opierają się na połowie skorupy orzecha (0,03 m x 0,01 m). Wnętrze skorupy wypełnia miniaturowa rzeźba przedstawiająca polującego jeźdźca. Ręka na wysokości łokcia opasana jest liśćmi akantu i zakończona półwałkami tworzącymi tulejkę. Kanciaste wcięcie po prawej stronie łupiny orzecha i niewielki owalny otwór w jej brzegu po stronie lewej sugerują pierwotne istnienie drugiej połowy skorupy, przymocowanej za pomocą klamry i niegdyś przykrywającej wnętrze orzecha. Pod nogami konia galopującego w prawo przedstawiono zwierzę powalone na prawy bok, przypuszczalnie niedźwiedzia. Lewa przednia łapa zwierzęcia jest uniesiona i dotyka grotu oszczepu trzymanego w prawej ręce przez jeźdźca. Zdaniem Bobčevej, ręka odkryta w Krasen była uchwytem naczynia kultowego lub też miała charakter ofiary wotywnej, przymocowanej do cokołu. Wotywne przeznaczenie rąk wykonywanych z brązu, których układ palców tworzy gest widoczny na zabytku z Krasen - tzw. gestus voventis (termin sformułowany przez O. Jahna) - podkreśla J. Zingerle. Jednakże ani K. Dilthey, ani D. Lusthaus nie widzą celu i sensu ofiary składanej w formie ręki. Gest ten - zdaniem obydwu badaczy - wiąże się niewątpliwie z Sabazjosem i ma znaczenie profilaktyczne (K. Dilthey) lub apotropaiczne (D. Lusthaus). Zdaniem Ch. Blinkenberga, M. Macrei, A. Milčeva i P. Gorbanova, ręce w podobnym geście tworzyły zwieńczenie bereł wykorzystywanych przez kapłanów Sabazjosa podczas błogosławieństwa i mogły być umieszczane na ołtarzach bóstwa, czego dowodzi scena na brązowej płytce wotywnej, odrytej w Ampurias w Hiszpanii. W okresie chrześcijaństwa - jak dodaje M. Tačeva - gest ten otrzymał nazwę benedictio latina, zachowując swoją pierwotną funkcję gestu ochrony. Gest charakterystyczny dla frygijskiego bóstwa czyni jeździec przedstawiony na reliefach z Tracji okresu rzymskiego. Na reliefie wotywnym odkrytym w Plovdiv podobny układ palców prawej dłoni posiadają zarówno Sabazjos, jak i Jeździec Tracki. Sugeruje to związek pomiędzy bóstwami w dziedzinie kultowej i, prawdopodobnie, semantycznej. Być może scena polowania na zabytku z Krasen zamknięta była niegdyś w skorupie orzecha dla ochrony przed spojrzeniami niewtajemniczonych. Zważywszy na układ sceny w skorupie, ręka, którą zakończono tulejkę, miała być przeznaczona do umieszczenia jej w pozycji pionowej.pl_PL
dc.description.sponsorshipZadanie pt. „Digitalizacja i udostępnienie w Cyfrowym Repozytorium Uniwersytetu Łódzkiego kolekcji czasopism naukowych wydawanych przez Uniwersytet Łódzki” nr 885/P-DUN/2014 dofinansowane zostało ze środków MNiSW w ramach działalności upowszechniającej naukę.pl_PL
dc.language.isofrpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Archaelogica;26
dc.titleLa main de Sabazios de Krasen en Bulgariepl_PL
dc.title.alternativeWizerunek ręki Sabazjosa z Krasen w Bułgariipl_PL
dc.page.number223-228pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord