Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKmieciński, Jerzy
dc.date.accessioned2015-03-20T12:18:20Z
dc.date.available2015-03-20T12:18:20Z
dc.date.issued1987
dc.identifier.issn0208-6034
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/7379
dc.description.abstractPrzyjmowanie się marksistowskiej teorii rozwoju społeczeństwa było procesem długotrwałym i złożonym, integralnie złączonym z głębokimi przemianami w sierze świadomości, jakie dokonywały się w społeczeństwie polskim. Nauka, wchodząc w zakres świadomości społecznej, powstaje i rozwija sit' w obrębie społeczeństwa i wraz z nim, stąd zmiany strukturalne tegoż muszą znaleźć odzwierciedlenie w metodologicznych podstawach poszczególnych dyscyplin naukowych. Marksistowska teoria społeczeństw wskazuje na niektóre prawidłowości najogólniejsze, występujące we wszystkich okresach historycznych i prawidłowości bardziej szczegółowe, występujące w jednym podokiesie dziejów. Dzięki tym właściwościom marksizm jest teorią pozwalającą badać społeczeństwa w ujęciu bardziej ogólnym, a zarazem bardziej konkretnym,- formułuje najogólniejsze prawidłowości oraz ujawnia specyfikę ich przejawiania się w poszczególnych okresach. Rzecz charakterystyczna, że ten wszechstronny system filozoficzny w sposób minimalny oddziaływał przez długi okres czasu na prahistorię i archeologię. W XIX w. nie uzyskano konsekwentnej syn tezy zjawisk prahistorycznych i historycznych, powiązanych wspólnotą procesu dziejowego. Niedocenianie teorii ewolucji zjawisk społecznych opartej na badaniach archeologicznych w zakresie rozwoju form materialnych wytworów ludzkich, dokonującego się w zależności od środowiska, doprowadza do powstawania coraz to nowych hipotez usiłujących wytłumaczyć zjawiska zachodzące w procesie rozwoju społeczeństw, wyjaśniających je jednak tylko cząstkowo (lub czasem mylnie). Powstały hipotezy dyfuzji, przenikania wpływów kulturowych z zewnątrz i uzależniania od nich stanu, rozwoju i zmienności archeologicznych centrów kulturowych. W badaniach etnograficznych wypracowano teorię kręgów kulturowych, przestrzennie ograniczonych i skupiających typowe formy kultury materialnej, społecznej i duchowej. Teoria ta została przejęta przez archeologów, Którzy pojęcie kręgów kulturowych zaczęli łączyć z zasięgiem etnosów.pl_PL
dc.description.sponsorshipZadanie pt. „Digitalizacja i udostępnienie w Cyfrowym Repozytorium Uniwersytetu Łódzkiego kolekcji czasopism naukowych wydawanych przez Uniwersytet Łódzki” nr 885/P-DUN/2014 dofinansowane zostało ze środków MNiSW w ramach działalności upowszechniającej naukę.pl_PL
dc.language.isodepl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Archaelogica;8
dc.titleProzess der Annahme von der marxistischen Theorie dor Gesellschaftsentwicklung in der polnischen Archäologie und der Urgeschichtepl_PL
dc.title.alternativePrzyjmowanie się marksistowskiej teorii rozwoju społeczeństwa w archeologii i prahistorii polskiejpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number3-15pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationKatedra Archeologii, Uniwersytet Łódzkipl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord