dc.contributor.author | Kmieciński, Jerzy | |
dc.date.accessioned | 2015-03-20T12:18:20Z | |
dc.date.available | 2015-03-20T12:18:20Z | |
dc.date.issued | 1987 | |
dc.identifier.issn | 0208-6034 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/7379 | |
dc.description.abstract | Przyjmowanie się marksistowskiej teorii rozwoju społeczeństwa było procesem
długotrwałym i złożonym, integralnie złączonym z głębokimi przemianami w sierze
świadomości, jakie dokonywały się w społeczeństwie polskim.
Nauka, wchodząc w zakres świadomości społecznej, powstaje i rozwija sit' w obrębie
społeczeństwa i wraz z nim, stąd zmiany strukturalne tegoż muszą znaleźć odzwierciedlenie
w metodologicznych podstawach poszczególnych dyscyplin naukowych.
Marksistowska teoria społeczeństw wskazuje na niektóre prawidłowości najogólniejsze,
występujące we wszystkich okresach historycznych i prawidłowości bardziej
szczegółowe, występujące w jednym podokiesie dziejów.
Dzięki tym właściwościom marksizm jest teorią pozwalającą badać społeczeństwa
w ujęciu bardziej ogólnym, a zarazem bardziej konkretnym,- formułuje najogólniejsze prawidłowości oraz ujawnia specyfikę ich przejawiania się w poszczególnych
okresach. Rzecz charakterystyczna, że ten wszechstronny system filozoficzny
w sposób minimalny oddziaływał przez długi okres czasu na prahistorię i archeologię.
W XIX w. nie uzyskano konsekwentnej syn tezy zjawisk prahistorycznych i historycznych,
powiązanych wspólnotą procesu dziejowego. Niedocenianie teorii ewolucji zjawisk społecznych opartej na badaniach archeologicznych w zakresie rozwoju
form materialnych wytworów ludzkich, dokonującego się w zależności od środowiska,
doprowadza do powstawania coraz to nowych hipotez usiłujących wytłumaczyć
zjawiska zachodzące w procesie rozwoju społeczeństw, wyjaśniających je jednak
tylko cząstkowo (lub czasem mylnie). Powstały hipotezy dyfuzji, przenikania
wpływów kulturowych z zewnątrz i uzależniania od nich stanu, rozwoju i zmienności
archeologicznych centrów kulturowych. W badaniach etnograficznych wypracowano
teorię kręgów kulturowych, przestrzennie ograniczonych i skupiających typowe formy
kultury materialnej, społecznej i duchowej. Teoria ta została przejęta przez archeologów,
Którzy pojęcie kręgów kulturowych zaczęli łączyć z zasięgiem etnosów. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Zadanie pt. „Digitalizacja i udostępnienie w Cyfrowym Repozytorium Uniwersytetu Łódzkiego kolekcji czasopism naukowych wydawanych przez Uniwersytet Łódzki” nr 885/P-DUN/2014 dofinansowane zostało ze środków MNiSW w ramach działalności upowszechniającej naukę. | pl_PL |
dc.language.iso | de | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Folia Archaelogica;8 | |
dc.title | Prozess der Annahme von der marxistischen Theorie dor Gesellschaftsentwicklung in der polnischen Archäologie und der Urgeschichte | pl_PL |
dc.title.alternative | Przyjmowanie się marksistowskiej teorii rozwoju społeczeństwa w archeologii i prahistorii polskiej | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 3-15 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Katedra Archeologii, Uniwersytet Łódzki | pl_PL |