Shaping of Consumer Wants and Aspirations in Different Market Conditions
Streszczenie
Celem artykułu jest próba określenia wpływu różnorodnych
czynników społeczno-ekonomicznych na hierarchię potrzeb konsumpcyjnych
w gospodarstwach domowych. Analizę oparto na wstępnych
wynikach badań ankietowych przeprowadzonych na ponad 1000
gospodarstw domowych w Łodzi w 1984 r . Dla porównań posłużyły
wyniki badań przeprowadzonych na tej samej zbiorowości 7 lat
wcześniej , a więc w odmiennych warunkach rynkowych.
Z badań wynika, ze najważniejszymi czynnikami kształtującymi hierarchię potrzeb są socjodemograficzne cechy gospodarstw, takie jak wiek głowy rodziny i jej wykształcenie oraz liczebność gospodarstwa. Poziom dochodów jest istotnym elementem hierarchii potrzeb jedynie w odniesieniu do stopnia ich zaspokojenia (intensywności).
Generalnie, poziom zaspokojenia potrzeb w odczuciu respondentów
jest znacznie niższy w 1984 r . niż 7 lat wcześniej, nawet
w odniesieniu do potrzeb, których poziom zaspokojenia (mierzony
wielkością konsumpcji) obiektywnie wzrósł, np. w zakresie
dóbr trwałego użytku.
Collections