Product Innovations Propensity at the Company Level in Centrally Planned Economies (Case Study of Poland)
Streszczenie
W artykule podjęto próbę oceny skłonności przedsiębiorstw do
rozwoju innowacji produktów wynikające z zasad reformy gospodarczej. Weryfikacji podlegają 2 hipotezy: po pierwsze - samodzielność
decyzyjna przedsiębiorstw oraz przyjęta ich funkcja celu powinny
wpływać na wyzwolenie inicjatyw w kierunku rozwoju nowego produktu; po drugie - odtworzenie funkcj i rynku je s t niezbędnym warunkiem rozwoju nowego produktu. Wskazano na bariery rozwoju nowego produktu wynikające ze sprzeczności w ramach reformy a także innych zmiennych. Podstawę źródłową rozważań stanowią badania empiryczne przeprowadzane w latach 1982 i 1983 w 9 przedsiębiorstwach produkcyjnych różnych branż na terenie Łodzi. Posłużono się kwestionariuszem ankietowym skierowanym do przedstawicieli dyrekcji tych przedsiębiorstw, przeprowadzono także wywiady głębinowe z członkami kadry kierowniczej. Rozważania wykazały, iż dotychczas nie udało się uruchomić mechanizmów ekonomiczno-finansowych, które stymulowałyby w przedsiębiorstwach rozwój innowacji produktów.
Collections