Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKrzysztof Adamski, Jakub
dc.date.accessioned2025-12-15T08:15:56Z
dc.date.available2025-12-15T08:15:56Z
dc.date.issued2025-12-12
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/56976
dc.description.abstractIn recent years, Europe, and especially Central and Eastern Europe, has experienced events that have profoundly impacted its economy, labour market, security, social landscape, and public health. As the geopolitical and socio-economic landscape is subject to constant change, young people are among the most heavily impacted by these consequences. Unable to predict the future, they may be prompted to ask existential questions about the meaning of life, which are closely connected with issues of life satisfaction and mental health. Recent reports confirm this trend, showing that young Poles face significant mental health challenges, even despite conflicting data regarding their general life satisfaction.This article aims to provide insights into the factors that may influence the life satisfaction and mental ill-being of young Poles, who are at the forefront of these changes. The analyses are based on representative data for Poland from the European Social Survey. To address the research questions and test the hypotheses, Complex Sample General Linear models were used. The results show that, in general, life satisfaction is associated with the degree of control respondents perceive they have over their lives, their mental health, and the social context in which they live. Social context is especially important for young Poles. While the importance of social context is also visible for mental ill-being, the pattern of association is different compared to that observed for life satisfaction. Furthermore, health-related predictors are more important, specifically for young people, than they were for life satisfaction.en
dc.description.abstractW ostatnich latach Europa, a w szczególności Europa Środkowa i Wschodnia, doświadczyła wydarzeń, które wywarły istotny wpływ na jej gospodarkę, rynek pracy, bezpieczeństwo, strukturę społeczną oraz zdrowie publiczne. Ciągłe zmiany pejzażu geopolitycznego i społeczno-ekonomicznego, najsilniej dotykają młodych ludzi, którzy muszą się mierzyć z ich konsekwencjami. Nie mogąc przewidzieć przyszłości, zaczynają zadawać pytania o sens życia, które są ściśle powiązane z kwestiami satysfakcji z życia i zdrowia psychicznego. Wyniki najnowszych badań potwierdzają ten trend, pokazując, że młodzi Polacy stoją w obliczu poważnych wyzwań związanych ze zdrowiem psychicznym, pomimo danych wskazujących na ich ogólną satysfakcję z życia.Celem niniejszego artykułu jest określenie, jakie czynniki mogą wpływać na satysfakcję z życia oraz złe samopoczucie psychiczne młodych Polaków. Analizy opierają się na reprezentatywnych danych dla Polski pochodzących z Europejskiego Sondażu Społecznego. W celu udzielenia odpowiedzi na pytania badawcze i weryfikacji hipotez zastosowano Ogólne Modele Liniowe dla Prób Złożonych (Complex Sample General Linear Models). Wyniki pokazują, że ogólnie, satysfakcja z życia jest powiązana z poczuciem kontroli nad własnym życiem, zdrowiem psychicznym oraz kontekstem społecznym, w którym żyją respondenci. Kontekst społeczny jest szczególnie istotny dla młodych Polaków. Chociaż znaczenie tego kontekstu jest widoczne również w przypadku złego samopoczucia psychicznego, wzorzec związku różni się od tego obserwowanego dla satysfakcji z życia. Ponadto predyktory związane ze zdrowiem są ważniejsze dla złego samopoczucia psychicznego – zwłaszcza dla młodych osób – niż ma to miejsce w przypadku satysfakcji z życia.pl
dc.language.isoen
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesWładza Sądzenia;29pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectsatysfakcja z życiapl
dc.subjectzłe samopoczucie psychicznepl
dc.subjectmłodzi ludziepl
dc.subjectPolskapl
dc.subjectEuropejski Sondaż Społecznypl
dc.subjectlife satisfactionen
dc.subjectmental ill-beingen
dc.subjectyoung peopleen
dc.subjectPolanden
dc.subjectEuropean Social Surveyen
dc.titleLife satisfaction and mental ill-being of young Poles in times of uncertaintyen
dc.title.alternativeSatysfakcja z życia i złe samopoczucie psychiczne młodych Polaków w czasach niepewnościpl
dc.typeArticle
dc.page.number9-41
dc.contributor.authorAffiliationUniversity of Lodzen
dc.identifier.eissn2300-1690
dc.referencesAdamowicz, M. (2022). COVID-19 Pandemic as a Change Factor in the Labour Market in Poland, Sustainability, 14(15), 1–21. https://doi.org/10.3390/su14159197en
dc.referencesAlmeida, I. L. de L., Rego, J. F., Teixeira, A. C. G., & Moreira, M. R. (2022). Social isolation and its impact on child and adolescent development: a systematic review, The Revista Paulista de Pediatria, 40, 1–9. https://doi.org/10.1590/1984-0462/2022/40/2020385en
dc.referencesAndresen, E. M., Malmgren, J. A., Carter, W. B., & Patrick, D. L. (1994). Screening for depression in well older adults: evaluation of a short form of the CES-D, American Journal of Preventive Medicine, 10(2), 77–84. https://doi.org/10.1016/S0749-3797(18)30622-6en
dc.referencesBoguszewski, R. (2022a). Aspiracje, dążenia i plany życiowe młodzieży. In CBOS, Młodzież 2021, raport z badań ilościowych zrealizowanych przez Fundację CBOS (pp. 62–82). CBOS / KCPU. https://kcpu.gov.pl/wp-content/uploads/2023/01/Mlodziez-2021-raport_uzupelniony.pdfen
dc.referencesChi, X., Liang, K., Chen, S.-T., Huang, Q., Huang, L., Yu, Q., Jiao, C., Guo, T., Stubbs, B., Hossian, M. M., Yeung, A., Kong, Z., & Zou, L. (2021). Mental health problems among Chinese adolescents during the COVID-19: The importance of nutrition and physical activity, International Journal of Clinical and Health Psychology, 21(3), 1–10. https://doi.org/10.1016/j.ijchp.2020.100218en
dc.referencesCosma, A., Abdrakhmanova, S., Taut, D., Schrijvers, K., Catunda, C., & Schnohr, C. (2023). A focus on adolescent mental health and well-being in Europe, central Asia and Canada. Health Behaviour in School-aged Children international report from the 2021/2022 survey. Volume 1. https://iris.who.int/server/api/core/bitstreams/2e2d0d63-bd03-4c9d-aec5-64bb161bf98b/contenten
dc.referencesDębski, M., & Flis, J. (2023). MŁODE GŁOWY. Otwarcie o zdrowiu psychicznym. Raport z badania dotyczącego zdrowia psychicznego, poczucia własnej wartości i sprawczości wśród młodych ludzi w Polsce, Fundacja UNAWEZA. https://mlodeglowy.pl/wp-content/uploads/2023/04/MLODE-GLOWY.-Otwarcie-o-zdrowiu-psychicznym_-Raport-final.pdfen
dc.referencesEuropean Social Survey European Research Infrastructure Consortium (ESS ERIC). (n.d. – a). About ESS. European Social Survey. https://www.europeansocialsurvey.org/about-essen
dc.referencesEuropean Social Survey European Research Infrastructure Consortium (ESS ERIC). (n.d. – b). Data Collection: Switch to Self-Completion. European Social Survey. https://www.europeansocialsurvey.org/methodology/methodology/data-collection-scen
dc.referencesEuropean Social Survey European Research Infrastructure Consortium (ESS ERIC). (n.d. – c). Sampling. European Social Survey. https://www.europeansocialsurvey.org/methodology/samplingen
dc.referencesEuropean Social Survey European Research Infrastructure Consortium (ESS ERIC). (n.d. – d). Weighting. European Social Survey. https://europeansocialsurvey.org/methodology/ess-methodology/data-processing-and-archiving/weightingen
dc.referencesFeliksiak, M. (July, 2025). Co czują Polacy?, CBOS. https://www.cbos.pl/PL/publikacje/flashe/pliki/2025/fl_041_2025.pdfen
dc.referencesField, A. (2009). Discovering statistics using SPSS (and sex and drugs and rock ’n’ roll). Third Edition. SAGE Publications Ltden
dc.referencesHult, M., Kaarakainen, M., & De Moortel, D. (2023). Values, Health and Well-Being of Young Europeans Not in Employment, Education or Training (NEET), International Journal of Environmental Research and Public Health, 20(6), 1–22. https://doi.org/10.3390/ijerph20064840en
dc.referencesInternational Business Machines Corporation (IBM). (2021). IBM SPSS Complex Samples 29, IBM, https://www.ibm.com/docs/en/SSLVMB_29.0.0/pdf/IBM_SPSS_Complex_Samples.pdfen
dc.referencesInternational Business Machines Corporation (IBM). (2022). IBM SPSS Statistics Algorithms 29, IBM, https://www.ibm.com/docs/en/SSLVMB_29.0.0/pdf/IBM_SPSS_Statistics_Algorithms.pdfen
dc.referencesJaccard, J., & Turrisi, R. (2003). Interaction effects in multiple regression. Second Edition. SAGE Publications Inc.en
dc.referencesKaminska, O. (2020). Guide to Using Weights and Sample Design Indicators with ESS Data, European Social Survey European Research Infrastructure Consortium (ESS ERIC). https://europeansocialsurvey.org/sites/default/files/2023-06/ESS_weighting_data_1_1.pdfen
dc.referencesKopycka, K., & Petelewicz, M. (2019). Zróżnicowanie subiektywnego dobrostanu w krajach Europy Środkowo-Wschodniej, Przegląd Socjologiczny, 68(2), 33–54. https://doi.org/10.26485/PS/2019/68.2/2en
dc.referencesKozera-Mikuła, P. (2020). Sens życia – analiza pojęcia w świetle nauk humanistycznych, Psychologia Rozwojowa, 25(2), 9–28. https://doi.org/10.4467/20843879PR.20.009.12264en
dc.referencesKrok, D. (2018). When is Meaning in Life Most Beneficial to Young People? Styles of Meaning in Life and Well-Being Among Late Adolescents, Journal of Adult Development, 25, 96–106. https://doi.org/10.1007/s10804-017-9280-yen
dc.referencesMariański, J. (2021). Sens życia w świadomości młodzieży polskiej – analiza socjopedagogiczna, CHOWANNA, 1(56), 1–25. https://doi.org/10.31261/CHOWANNA.2021.56.03en
dc.referencesMartela, F., Lehmus-Sun, A., Parker, P. D., Pessi, A. B., & Ryan R. M. (2023). Needs and Well-Being Across Europe: Basic Psychological Needs Are Closely Connected With Well-Being, Meaning, and Symptoms of Depression in 27 European Countries, Social Psychological and Personality Science, 14(5), 501–514. https://doi.org/10.1177/194855062211136en
dc.referencesOpozda, D. (2024). Poczucie sensu życia i wartości młodzieży. Konteksty psychopedagogiczne, Roczniki Pedagogiczne, 16(4), 85–98. https://doi.org/10.18290/rped24164.6en
dc.referencesPracuj.pl. (2024, July 2). Polacy stawiają na pracę hybrydową. Badanie Pracuj.pl. https://media.pracuj.pl/331481-polacy-stawiaja-na-prace-hybrydowa-badanie-pracujplen
dc.referencesRaven, J., Becko, L., Kaczmarek, A., Herbst, J., & Gołasa, A. (2021). Next Generation Poland, British Council. https://www.britishcouncil.pl/sites/default/files/next_generation_poland_full_eng.pdfen
dc.referencesSantini, Z. I., Koyanagi, A., Stewart-Brown, S., Perry, B. D., Marmot, M., & Koushede, V. (2021). Cumulative risk of compromised physical, mental and social health in adulthood due to family conflict and financial strain during childhood: a retrospective analysis based on survey data representative of 19 European countries, BMJ Global Health, 6(3), 1–14. https://doi.org/10.1136/bmjgh-2020-004144en
dc.referencesScholz, N. (2021). Mental health and the pandemic, European Union. https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/BRIE/2021/696164/EPRS_BRI(2021)696164_EN.pdfen
dc.referencesScovil, J. (2025). Młodzi Polacy o wyzwaniach stojących przed ich pokoleniem, CBOS. https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2025/K_056_25.PDFen
dc.referencesSolecki, R. (2023). Raport z badania kondycji psychicznej młodzieży 2022, Wydawnictwo Naukowe UKEN. https://rep.up.krakow.pl/xmlui/bitstream/handle/11716/13321/Solecki%20-%20Raport%20z%20badania%20kondycji%20psychicznej%20m%C5%82odzierzy.pdf?sequence=1&isAllowed=yen
dc.referencesStanojević, D., Todosijević, B., & Gvozdanović, A. (2025). The Well-Being of Young People in Europe During the Pandemic: The Social Ties, Labor Market Integration, and the Social Inequalities, In C. Suter, J. Chesters, S. Fachelli (Eds.) Well-being During the Pandemic. Comparative Perspectives from the Global North and South (pp. 69–97), Springer Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-63440-6en
dc.referencesWojtyra, A. (2024). Meaning in Life among Young People in Poland. A Sociological and Theological Perspective, Studia Ełckie, 26(2), 207–223. https://doi.org/10.32090/SE.260214en
dc.referencesWorld Health Organization (WHO). (2022, March 2) COVID-19 pandemic triggers 25% increase in prevalence of anxiety and depression worldwide. https://www.who.int/news/item/02-03-2022-covid-19-pandemic-triggers-25-increase-in-prevalence-of-anxiety-and-depression-worldwideen
dc.referencesZawadzka, D., Stalmach, M., Oblacińska, A. M., & Tabak, I. (2017). Związek poczucia sensu życia z zadowoleniem z życia, występowaniem dolegliwości subiektywnych oraz statusem ekonomicznym rodziny w populacji uczniów gimnazjum, Developmental Period Medicine, 21(1), 60–68. https://bazawiedzy.imid.med.pl/info/article/IMID205fa233e97f4c18a37b94da1fdea8e5/en
dc.referencesEuropean Social Survey European Research Infrastructure (ESS ERIC). (2025a). ESS11 – integrated file, edition 3.0 [Data set]. Sikt – Norwegian Agency for Shared Services in Education and Research. https://doi.org/10.21338/ess11e03_0en
dc.referencesEuropean Social Survey European Research Infrastructure (ESS ERIC). (2023). ESS10 – integrated file, edition 3.2 [Data set]. Sikt – Norwegian Agency for Shared Services in Education and Research. https://doi.org/10.21338/ess10e03_2en
dc.referencesEuropean Social Survey European Research Infrastructure (ESS ERIC). (2023b). ESS10 Self-completion – integrated file, edition 3.1 [Data set]. Sikt – Norwegian Agency for Shared Services in Education and Research. https://doi.org/10.21338/ess10sce03_1en
dc.referencesEuropean Social Survey European Research Infrastructure (ESS ERIC). (2023e). ESS9 – integrated file, edition 3.2 [Data set]. Sikt – Norwegian Agency for Shared Services in Education and Research. https://doi.org/10.21338/ess9e03_2en
dc.referencesEuropean Social Survey European Research Infrastructure (ESS ERIC). (2023d). ESS8 – integrated file, edition 2.3 [Data set]. Sikt – Norwegian Agency for Shared Services in Education and Research. https://doi.org/10.21338/ess8e02_3en
dc.referencesEuropean Social Survey European Research Infrastructure (ESS ERIC). (2023c). ESS7 – integrated file, edition 2.3 [Data set]. Sikt – Norwegian Agency for Shared Services in Education and Research. https://doi.org/10.21338/ess7e02_3en
dc.referencesEuropean Social Survey European Research Infrastructure (ESS ERIC). (2025c). ESS6 – integrated file, edition 2.7 [Data set]. Sikt – Norwegian Agency for Shared Services in Education and Research. https://doi.org/10.21338/ess6e02_7en
dc.referencesEuropean Social Survey European Research Infrastructure (ESS ERIC). (2025b). ESS5 – integrated file, edition 3.6 (Austria not included) [Data set]. Sikt – Norwegian Agency for Shared Services in Education and Research. https://doi.org/10.21338/ess5e03_6en
dc.referencesEuropean Social Survey European Research Infrastructure (ESS ERIC). (2023b). ESS4 – integrated file, edition 4.6 (Austria and Lithuania not included) [Data set]. Sikt – Norwegian Agency for Shared Services in Education and Research. https://doi.org/10.21338/ess4e04_6en
dc.referencesEuropean Social Survey European Research Infrastructure (ESS ERIC). (2018). ESS3 – integrated file, edition 3.7 (Latvia and Romania not included) [Data set]. Sikt – Norwegian Agency for Shared Services in Education and Research. https://doi.org/10.21338/ess3e03_7en
dc.referencesEuropean Social Survey European Research Infrastructure (ESS ERIC). (2012). ESS2 – integrated file, edition 3.6 (Italy not included) [Data set]. Sikt – Norwegian Agency for Shared Services in Education and Research. https://doi.org/10.21338/ess2e03_6en
dc.referencesEuropean Social Survey European Research Infrastructure (ESS ERIC). (2023a). ESS1 – integrated file, edition 6.7 [Data set]. Sikt – Norwegian Agency for Shared Services in Education and Research. https://doi.org/10.21338/ess1e06_7en
dc.referencesEurostat. (2025). Overall life satisfaction by sex, age and educational attainment [Data set]. https://doi.org/10.2908/ILC_PW01en
dc.contributor.authorEmailwladzasadzenia@gmail.com
dc.identifier.doi10.18778/2300-1690.29.02


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0