Show simple item record

dc.contributor.authorSieczkowski, Tomasz
dc.date.accessioned2025-11-24T11:42:38Z
dc.date.available2025-11-24T11:42:38Z
dc.date.issued2025-11-24
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/56758
dc.description.abstractThis paper examines Richard Kearney’s book Touch: Recovering our most vital sense, analysing how Kearney positions touch as our most fundamental sense in an increasingly digital and disembodied world. The author first contextualizes Kearney’s work within recent empirical and philosophical research on touch, comparing it with approaches by Fulkerson, Linden, Banissy, and Classen. The paper then explores Kearney’s central concept of tact, which represents a special bodily intelligence that precedes abstract knowledge and serves as the foundation for all sensory experience. Through philosophical analysis drawing on Aristotle and phenomenological traditions, Kearney challenges the dominant Western opto-centric tradition that privileges sight over touch. The author highlights Kearney’s argument that touch has healing potential through the archetype of the “wounded healer” and discusses how Kearney proposes a balanced integration of physical and virtual experiences to counter the modern process of excarnation (i.e. disembodiment). The paper concludes that Kearney’s rehabilitation of touch represents not just a philosophical project but an urgent cultural imperative for reintegrating our individualized selves and communities through embodied contact.en
dc.description.abstractNiniejszy artykuł analizuje książkę Richarda Kearneya Touch: Recovering our most vital sense, badając, w jaki sposób Kearney pozycjonuje dotyk jako nasz najbardziej fundamentalny zmysł w świecie, który staje się coraz bardziej cyfrowy i odcieleśniony. Autor najpierw kontekstualizuje pracę Kearneya w ramach najnowszych empirycznych i filozoficznych badań nad dotykiem, porównując ją z podejściami Fulkersona, Lindena, Banissy’ego i Classen. Następnie analizuje centralne Kearneyowskie pojęcie taktu, które reprezentuje szczególną inteligencję ciała, poprzedzającą wiedzę abstrakcyjną, i służy jako podstawa dla wszystkich doświadczeń zmysłowych. Poprzez analizę filozoficzną czerpiącą z tradycji arystotelesowskiej i fenomenologicznej, Irlandczyk rzuca wyzwanie dominującej zachodniej tradycji optocentrycznej, która uprzywilejowuje wzrok nad dotykiem. Autor podkreśla argument Kearneya, że dotyk ma potencjał terapeutyczny, i omawia, w jaki sposób filozof proponuje zrównoważoną integrację doświadczeń fizycznych i wirtualnych, aby przeciwdziałać współczesnemu procesowi ekskarnacji (odcieleśnienia). W konkluzji autor uznaje, że rehabilitacja dotyku przez Kearneya stanowi nie tylko projekt filozoficzny, ale pilny kulturowy imperatyw reintegracji naszych zindywidualizowanych jaźni i społeczności poprzez ucieleśniony kontakt.pl
dc.language.isoen
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesHybris;2en
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectKearneyen
dc.subjectdotyken
dc.subjectfenomenologiaen
dc.subjectekskarnacjaen
dc.subjectKearneypl
dc.subjecttouchpl
dc.subjectphenomenologypl
dc.subjectexcarnationpl
dc.titleThe Metaphysics of Touch: Remarks on the Margins of Richard Kearney’s Touchen
dc.title.alternativeMetafizyka dotyku. Uwagi na marginesie Touch Richarda Kearneyapl
dc.typeArticle
dc.page.number82-99
dc.contributor.authorAffiliationUniversity of Łódźen
dc.identifier.eissn1689-4286
dc.referencesBanissy, M. (2023). Touch Matters: Handshakes, Hugs, and the New Science on How Touch Can Enhance Your Well-Being. San Francisco: Chronicle Prism.en
dc.referencesClassen, C. (Ed.) (2005). The Book of Touch. Oxford: Berg.en
dc.referencesClassen, C. (2012). The Deepest Sense. A Cultural History of Touch. Chicago: University of Illinois Press. DOI: https://doi.org/10.5406/illinois/9780252034930.001.0001en
dc.referencesDerrida, J. (2005). On Touching – Jean-Luc Nancy. Trans. Ch. Irizarry. Stanford: Stanford University Press.en
dc.referencesFulkerson, M. (2021). The First Sense: A Philosophical Study of Human Touch. Cambridge MA: MIT Press.en
dc.referencesKearney, R. (2010). Anatheism: Returning to God after God. New York: Columbia University Press. (Wyd. polskie: Anateizm. Powrót do Boga po Bogu. Przeł. T. Sieczkowski. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego 2024). DOI: https://doi.org/10.18778/8331-436-5en
dc.referencesKearney, R. (2021). Touch. Recovering our most vital sense. New York: Columbia University Press. DOI: https://doi.org/10.7312/kear19952en
dc.referencesLinden, D. J. (2016). Touch: The Science of Hand, Heart, and Mind. London: Penguin Books.en
dc.referencesNancy, J.-L. (2005) Salut to you, salut to the blind we become, w: Derrida. On Touching (313-314). Trans. Ch. Irizarry. Stanford: Stanford University Press.en
dc.referencesFulkerson, M. (2021). The First Sense: A Philosophical Study of Human Touch. Cambridge MA: MIT Press.en
dc.referencesSchellenberg, J. L. (2009). The Will to Imagine: A Justification of Skeptical Religion. Ithaca: Cornell University Press.en
dc.referencesSchellenberg, J. L. (2013). Evolutionary Religion. Oxford: Oxford University Press. (Wyd. polskie: Religia ewolucyjna. Przeł. T. Sieczkowski. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego 2020). DOI: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199673766.001.0001en
dc.contributor.authorEmailtomasz.sieczkowski@gmail.com
dc.identifier.doi10.18778/1689-4286.65.05
dc.relation.volume65


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0