Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorSkoneczna, Magdalena
dc.date.accessioned2025-11-24T11:42:37Z
dc.date.available2025-11-24T11:42:37Z
dc.date.issued2025-11-24
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/56757
dc.description.abstractThe article addresses the issue of traumatic historical events, collective methods of commemorating them, and their long-term psychological and moral consequences. It takes as its starting point Michał Bilewicz’s book Traumaland, which explores the impact of historical violence – war, persecution, genocide – on collective identity and cognitive attitudes. The article juxtaposes psychological diagnoses with selected philosophical categories drawn from Friedrich Nietzsche, particularly his typology of history and the concept of ressentiment. On this basis, it introduces the notion of “traumatic history” as a cultural form of commemorating collective injury, which may both sustain memory and identity and perpetuate reactive attitudes leading to ressentiment. It identifies the link between historical trauma and a morality shaped by fear, rancor and impotence, while also exploring the possibility of critically working them through. As an alternative to ressentimental fixation, the article proposes critical reflection on collective historical experience as a path toward self-knowledge and the transformation of collective identity.en
dc.description.abstractArtykuł podejmuje problematykę traumatycznych wydarzeń historycznych, wspólnotowych sposobów ich upamiętniania oraz ich długofalowych konsekwencji psychologicznych i moralnych. Za punkt wyjścia przyjmuje książkę Traumaland Michała Bilewicza, analizującą wpływ przemocy historycznej – wojny, prześladowań, ludobójstwa – na tożsamość zbiorową i postawy poznawcze. Praca zestawia diagnozy psychologiczne z wybranymi kategoriami filozoficznymi Friedricha Nietzschego, w szczególności jego typologią historii oraz koncepcją resentymentu. Na tej podstawie wprowadza pojęcie „historii traumatycznej” jako formy kulturowego upamiętniania krzywd, która może zarówno podtrzymywać pamięć i tożsamość, jak i utrwalać postawy reaktywne, prowadzące do resentymentu. Artykuł wskazuje na związek między traumą historyczną a kształtowaniem moralności opartej na lęku, urazie i bezsilności, a także analizuje możliwości ich krytycznego przepracowania. W miejsce resentymentalnej fiksacji proponuje krytyczną refleksję nad własnym dziedzictwem jako drogę do samowiedzy i transformacji tożsamości zbiorowej.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesHybris;2en
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjecttraumatic historyen
dc.subjecthistorical traumaen
dc.subjectressentimenten
dc.subjectNietzscheen
dc.subjectmoralityen
dc.subjecthistoria traumatycznapl
dc.subjecttrauma historycznapl
dc.subjectresentymentpl
dc.subjectNietzschepl
dc.subjectmoralnośćpl
dc.titleHistoria traumatyczna oraz jej psychologiczne i moralne następstwapl
dc.title.alternativeTraumatic History and its Psychological and Moral Consequencesen
dc.typeArticle
dc.page.number55-81
dc.identifier.eissn1689-4286
dc.referencesAescbach, S. (2017). „Ressentiment” – An Anatomy, Doctoral Thesis. https://archive-ouverte.unige.ch/unige:103621 Dostęp: 23.11.2014.pl
dc.referencesBilewicz, M. (2024). Traumaland. Polacy w cieniu przeszłości. Kraków: Mando.pl
dc.referencesDeleuze, G. (2012). Nietzsche i filozofia. Przeł. Bogdan Banasiak. Łódź: Officyna.pl
dc.referencesDragan, W. (2021). Czy traumę można odziedziczyć? Międzygeneracyjny przekaz traumy z perspektywy badań epigenetycznych. W: M. Dragan, M. Rzeszutek (red.), Z badań nad traumą psychiczną w Polsce (97–106). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.pl
dc.referencesHunt, G. (2013). Redeeming Resentment: Nietzsche’s Affirmative Ripostes. American Dialectic, 3 (2/3), 118–147.pl
dc.referencesKapralski, S. (1989). Resentyment i zmiana społeczna. Studia Socjologiczne, 2 (113), 67–80.pl
dc.referencesKołtan, J. (2016). Czas przesilenia. O świecie, który nadchodzi. In J. Kołtan (red.) Przesilenie. Nowa kultura polityczna (15–38). Gdańsk: Europejskie Centrum Solidarności.pl
dc.referencesKucmin T. et al. (2016). Historia traumy i zaburzeń potraumatycznych w literaturze. Psychiatria Polska, 50(1): 269–281. DOI: http://dx.doi.org/10.12740/PP/43039pl
dc.referencesMatyja R. (2021). Miejski grunt. 250 lat polskiej gry z nowoczesnością. Kraków: Karakter.pl
dc.referencesNietzsche, F. (2009). Ecce homo. Jak się staje, czym się jest. Przeł. Bogdan Baran. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia. DOI: https://doi.org/10.1093/owc/9780199552566.001.0001pl
dc.referencesNietzsche, F. (2012). Niewczesne rozważania. Przeł. Paweł Pieniążek. Łódź: Officyna.pl
dc.referencesNietzsche, F. (2012) To rzekł Zaratustra. Przeł. Lisiecka, S., Jaskula, Z. Łódź: Wydawnictwo OD DO.pl
dc.referencesNietzsche, F. (2018). Z genealogii moralności. Przeł. Paweł Pieniążek. Łódź: Officyna.pl
dc.referencesRothschild, B. (2014). Ciało pamięta. Psychofizjologia traumy i terapia osób po urazie psychicznym. Przeł. Robert Andruszko. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl
dc.referencesScheler, M. (2008). Resentyment a moralności. Przeł. Bogdan Baran. Warszawa: Fundacja Aletheia.pl
dc.referencesSugarman, R.I. (1980). Rancor Against Time: The Phenomenology of “Ressentiment”. Hamburg: Felix Meiner Verlag.pl
dc.referencesSzwajca, K. (2022). Międzygeneracyjny przekaz traumy. Część 1. Opis zjawiska, konceptualizacje. Psychiatria po Dyplomie, (04). https://podyplomie.pl/psychiatria/37943,miedzygeneracyjny-przekaz-traumy-czesc-1-opis-zjawiska-konceptualizacje [dostęp: 23.11.2024].pl
dc.referencesWojciszke, B. (2004). The negative social world: The Polish culture of complaining. International Journal of Sociology, 34 (4). DOI: 10.1080/00207659.2004.11043140pl
dc.referencesVan Tuinen, S., Sloterdijk, P. (2018). The Power of Ambivalence: A Conversation with Peter Sloterdijk. In S. van Tuinen (red.) The Polemics of “Ressentiment”. Variations on Nietzsche (215–226). London: Bloomsbury Academic.pl
dc.referencesVan Tuinen, S. (2020). The resentment-ressentiment complex: a critique of liberal discourse. Global Discourse, 10 (2), 237–253. DOI: 10.1332/204378920X15828100918561pl
dc.referencesVan Tuinen, S. (2024). The Dialectic of Ressentiment. Pedagogy of a concept. New York and London: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9781003384250pl
dc.contributor.authorEmailmmskoneczna@gmail.com
dc.identifier.doi10.18778/1689-4286.65.04
dc.relation.volume65


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0