Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorPłuciennik, Jarosław
dc.date.accessioned2025-11-24T10:51:14Z
dc.date.available2025-11-24T10:51:14Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.citationPłuciennik, J., Immersja, afordancje i jakości metafizyczne Ingardena. W: Roczniki Humanistyczne T. LXXIII, 2025, z. 1 specjalny, 25-50. pl_PL
dc.identifier.issn0035-7707
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/56753
dc.description.abstractArtykuł analizuje konceptualizację jakości metafizycznych w teorii literatury Romana Ingardena w kontekście kognitywnych afordancji oraz immersyjności literackiej. Ingardenowskie pojęcie jakości metafizycznych, choć pierwotnie filozoficzne, jest tu reinterpretowane w kategoriach współczesnych badań nad kognicją 4E i intersubiektywnością. Autor łączy fenomenologiczną ontologię dzieła literackiego z teorią afordancji Gibsona, wskazując, że schematyczne przedmioty intencjonalne i jakości metafizyczne można postrzegać w nowej ramie teoretycznej jako potencje kognicyjne odbiorcy. Dyskusja obejmuje także porównanie z koncepcjami narracji Waltera Benjamina i współczesnymi badaniami nad marzeniami na jawie jako formami immersyjnej wyobraźni. Artykuł zwraca uwagę na interakcję między tekstem a odbiorcą jako proces tworzenia znaczeń i wartości nadestetycznych, które transcendują granice medium literackiego. W konkluzji autor postuluje nową perspektywę badawczą dla literaturoznawstwa i kulturoznawstwa, wykorzystującą integrację fenomenologii, kognitywistyki i ekologicznej teorii percepcji.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherTowarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego; Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła IIpl_PL
dc.relation.ispartofseriesRocznik Humanistyczne;1
dc.rightsCreative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectRoman Ingardenpl_PL
dc.subjectjakości metafizycznepl_PL
dc.subjectafordancjepl_PL
dc.subjectimmersja literackapl_PL
dc.subjectintersubiektywnośćpl_PL
dc.subjectfenomenologiapl_PL
dc.subjectkognitywistykapl_PL
dc.titleImmersja, afordancje i jakości metafizyczne Ingardenapl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holderJarosław Płuciennikpl_PL
dc.page.number25-50pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Kultury Współczesnej, Katedra Teorii Literaturypl_PL
dc.identifier.eissn2544-5200
dc.contributor.authorBiographicalnoteJarosław Płuciennik is a full professor of the humanities at the University of Łódź, specialising in cognitive literary studies, cultural history and theory, and literary criticism. He has authored eight books and over 180 scholarly articles, and has edited numerous academic volumes. His research focuses on narrative theory, cognitive poetics, and the cultural history of modernity. He has conducted research at leading institutions across Europe, including Lund University and the University of Cambridge. Between 2012 and 2016, he served as Vice-Rector for Education at the University of Łódź and later as the Rector's Plenipotentiary for Open Educational Resources until 2020. He actively participates in international research networks, including Erasmus+ projects and the UNIC alliance. Currently, he co-leads research on transmedia storytelling and the cultural impact of the Moomin universe, in collaboration with Pirjo Suvilehto (Oulu University, Finland). His academic work explores the intersections of storytelling, media ecology, and social values such as kindness, resilience, and cultural memory.pl_PL
dc.contributor.authorEmailjaroslaw.pluciennik@uni.lodz.plpl_PL
dc.identifier.doi10.18290/rh25731.2s
dc.relation.volumeLXXIIIpl_PL
dc.disciplinenauki o kulturze i religiipl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe