Współczesne problemy zrównoważonego rozwoju transportu w handlu międzynarodowym

Oglądaj/ Otwórz
Data
2025-11-06Autor
Tokarski, Daniel
Fajczak-Kowalska, Anita
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Celem rozdziału jest identyfikacja i klasyfikacja głównych barier oraz wyzwań zrównoważonego transportu w handlu międzynarodowym, z naciskiem na Europę Środkowo-Wschodnią. Zastosowano metodę desk research, analizując aktualne dokumenty strategiczne i raporty branżowe. W wyniku analizy wyodrębniono cztery kluczowe wymiary problemowe: środowiskowy, społeczny, technologiczny oraz ekonomiczno-zarządczy. Wskazano, że mimo istnienia spójnych ram strategicznych na poziomie międzynarodowym, wdrażanie polityk napotyka liczne bariery systemowe, m.in. brak interoperacyjności, ograniczony dostęp do finansowania, niedobory infrastrukturalne czy wykluczenie transportowe. Ograniczeniem badań jest brak danych pierwotnych. Praktyczne implikacje dotyczą potrzeby lepszej integracji sektorowej, wdrażania standardów cyfrowych oraz wzmacniania wsparcia dla MŚP. Społecznie, podkreślono znaczenie sprawiedliwości mobilnościowej. Oryginalność opracowania polega na systematycznym ujęciu wielowymiarowych wyzwań transportu w kontekście euroazjatyckim i identyfikacji luk między celami polityk a ich realną implementacją. The aim of this chapter is to identify and classify the main barriers and challenges to sustainable transport in international trade, with a focus on Central and Eastern Europe. The authors apply the desk research method, analyzing current strategic documents and industry reports. The analysis identifies four key dimensions of the problem: environmental, social, technological, and economic-managerial. Despite the existence of coherent strategic frameworks at the international level, policy implementation faces multiple systemic obstacles, such as lack of interoperability, limited access to financing, infrastructure shortages, and transport exclusion. The main limitation of the study is the absence of primary data. Practical implications highlight the need for better sectoral integration, the implementation of digital standards, and stronger support for SMEs. From a social perspective, the chapter emphasizes the importance of mobility justice. The originality of the study lies in its systematic approach to the multidimensional challenges of transport in the Eurasian context and in identifying gaps between policy objectives and actual implementation.
Collections
