Show simple item record

dc.contributor.authorKuśmierek, Anna
dc.date.accessioned2025-10-07T11:40:38Z
dc.date.available2025-10-07T11:40:38Z
dc.date.issued2023-03-29
dc.identifier.citationKuśmierek A., Ponoszenie porażek sposobem na zdobywanie wiedzy, [w:] Szkoła jutra? Tradycja i (r)ewolucje w edukacji, Jeznach K., Kowalkiewicz-Kulesza A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2023, s. 109-120, https://doi.org/10.18778/8331-097-8.09pl
dc.identifier.isbn978-83-8331-096-1
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/56441
dc.description.abstractCelem artykułu jest obrona tezy, że przepracowana porażka wpływa na rozwój człowieka poprzez poznanie siebie i zgłębienie wiedzy w tym zakresie, w którym nie jest ona wystarczająca. W artykule pojawia się informacja, że porażki nie da się uniknąć, dlatego od dziecka człowiek powinien być uczony percepcji jej jako zjawiska naturalnego. Warto uczyć dzieci postrzegania porażki jako zjawiska również pozytywnego, a nie tylko negatywnego. Kształcąc dzieci i młodzież powinno się zapewnić im rozwój, dostosowując metody pracy do ich możliwości i uzdolnień. Nauczyciel, ucząc dzieci i młodzież akceptowania porażek, powinien wdrażać różne metody edukacyjne. Współczesny model pracy z dziećmi i młodzieżą oferowany przez literaturę branżową prezentuje sposób pracy z uczniem zdolnym oraz uczniem z problemami edukacyjnymi. Nie opracowuje się metod pracy z uczniem przeciętnym. Poza tym model pracy z uczniem jest sporządzony tak, by efektem było osiągnięcie przez niego sukcesu. Opracowania te sugerują, że porażka jest zjawiskiem wyłącznie negatywnym, a sukces pozytywnym. W artykule zwraca się również uwagę na czerpanie wiedzy z porażki, która uczy radzenia sobie w dorosłym życiu.pl
dc.description.abstractThe aim of the article is to defend the thesis that the worked through failure affects the development of a person through getting to know oneself and exploring the knowledge in the area where it is insufficient. The article states that failure is unavoidable, therefore from childhood a person should be taught to perceive it as a natural phenomenon. It is worth teaching children to see failure as a positive phenomenon as well, not just a negative one. When teaching children and young people, one should ensure the child’s development by adapting the methods of work to the student’s abilities and talents. A teacher, teaching children and youth to accept failure, should implement various educational methods. The contemporary model of working with children and youth offered by professional literature, presents a way of working with gifted students and students with educational problems. Methods of working with an average student are not developed. Besides, the model of working with a student is designed to result in his/her success. These studies suggest that failure is only a negative phenomenon, and that success is a positive one. The article also highlights learning from failure, which teaches coping skills for adult life.en
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofJeznach K., Kowalkiewicz-Kulesza A. (red.), Szkoła jutra? Tradycja i (r)ewolucje w edukacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2023;pl
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.titlePonoszenie porażek sposobem na zdobywanie wiedzypl
dc.typeBook chapter
dc.page.number109-120
dc.contributor.authorAffiliationNauczyciel języka polskiego jako obcego i nauczyciel przedmiotów ekonomicznychpl
dc.identifier.eisbn978-83-8331-097-8
dc.identifier.doi10.18778/8331-097-8.09


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/