O czułym wychowawcy słów kilka
Streszczenie
Janusz Korczak rolę wychowawcy rozumiał jako proces poszukiwania i błądzenia. Porównywał działania wychowawcy do zawodu lekarza. Mimo że jego pisma pedagogiczne oraz książki powstały prawie sto lat temu, przekazywane w nich wartości nadal obowiązują. Aktualność Korczaka przejawia się przede wszystkim w równogodności dziecka i wychowawcy. Permanentne pytanie: „dlaczego?” zawiera w sobie pierwiastek badacza osobowości dziecka, ale przede wszystkim jest kwintesencją bycia człowiekiem w budowaniu relacji międzyludzkiej. Jego filozofia wychowania inspiruje do dziś wielu pedagogów. Świat VUCA rzuca niezliczone wyzwania współczesnym wychowawcom. Co doradziłby im Korczak? Janusz Korczak understood the role of the educator as a process of searching and wandering. He compared the actions of an educator to the medical profession. Although his pedagogical writings and books were written almost a century ago, they are still relevant today. Korczak’s timeliness is manifested primarily in the equality of the child and the educator. The constant question “why?” contains the element of an explorer of the child’s personality, but above all it is the quintessence of being human in building interpersonal relations. His philosophy of education still inspires many educators today. The world of VUCA poses countless challenges to contemporary educators. What would Korczak advise them?
Collections